Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internett mellom to maskiner

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har et lite, men veldig irriterende problem... Jeg får ikke delt internett-oppkoblingen min til maskina til samboeren min..

Vi kjører begge to på windows 2000 og er koblet sammen med kryssa tp-kabel. Nettverket fungerer helt fint, i hvertfall når vi begge har statiske ip-adresser. Hvis jeg har skjønt det riktig, så skal host-maskinen ha statisk ip, og klientene skal ha dynamiske. Hvis jeg f.eks. kjører på 192.168.1.1 så får hun en adresse som dette: 169.254.107.17.. Jeg er ikke helt ekspert på nettverk, men er ikke denne adressen utenfor rekkevidden for maskina mi?

Nettverket fungerer i hvertfall ikke når hun har dynamisk og jeg statisk ip. Internett-delingen fungerer heller ikke når vi begge har statisk ip.

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm. Den IPen hun får når hennes står til dynamisk IP er en IP en maskin får når den ikke finner en DHCP server.

Det funker nok ikke mot IPen du har. Dere ligger ikke på samme nett. Adressemessig.

PCen din er neppe satt opp som en DHCP server, så det er forøvrig ikke så rart.

Du må videre sette PCen din (host PCen, den med internettoppkobling) som Gateway på klient maskin. Et eksempel, hvis du har IP 192.168.1.1, må den andre maskinen (f.eks med IP 192.168.1.2) sette IP 192.168.1.1 som en GW. Det gjør du i konfigureringen til IP protokollen på klient maskina. Samme sted som du slenger inn IP til maskinen.

Da skal det funke. Så må du også sette IE til å kjøre over nettverk, og ikke gjennom et modem da, selvsagt...

[ Denne Melding var redigert av: WebWarrior på 2002-08-26 21:37 ]

Lenke til kommentar

OK.. Nå har jeg satt inn DNS adressene på maskinen min, inn på klientmaskinen. Jeg fant ut at jeg hadde disse DNS-serverne:

130.67.15.198

193.213.112.4

Dette hjalp heller ikke...

Jeg skjønner ikke hva som er feil.. Jeg har satt opp internett-deling på maskinene våres flere ganger før (både win2k-win2k og win2k-win98).

Grublende

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-27 00:51, amd_guru skrev:

Er det ikke 192.168.0.1 som er ip adresse for å dele internet?

Shoot me if i'm wrong
:razz:

Bang you are dead :razz:

192.168.0.1 til 192.168.255.254 er private range i ip verdenen og kan ikke bli routed på Internet. Hvis du setter den ene maskinen med den statiske IP addressen 192.168.1.1 og den andre med 192.168.1.2 så vil de tilhøre samme nettverk og dermed kunne dele Internett.

PS. pass på att begge har samme subnett mask i dette tilfellet er det 255.255.255.0

[ Denne Melding var redigert av: DjSlayer på 2002-08-27 16:20 ]

Lenke til kommentar

Etter å ha satt opp utallige delinger for venner og bekjente, har jeg også noen slike opplevelser: Av og til funker det bare ikke, uansett hva en gjør...

Til og med reinstalleringer av hele OS'et har noen ganger slått feil for meg, eneste som fiksa saken var en router...

Slike opplevelser ligger også ute på veiledningssider på internett, kanskje spesielt i forhold til win98.

Kanskje det er svart magi? :smile:

Lenke til kommentar

ok..

Nå har jeg:

* satt opp begge maskinene med statiske ip'adresser (192.168.1.1 og 192.168.1.2).

* Satt gateway på klientmaskinen til host pc'ens ip.

* Satt opp DNS-server adressen på klienten til dns-adressen hentet fra host-maskinen.

* Stilt inn deling i IE på host.

* Stilt inn IE til å koble seg opp via LAN.

* Bannet og svertet VELDIG høyt.

* reinstallert os på klient og prøvd alt på nytt.

INGENTING funker!!! *snerre*

Noen flere forslag??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...