Gå til innhold

Litt om Arch Linux, og en kort guide

Anbefalte innlegg

Hvorfor skriver jeg dette

Det finnes jo som de fleste vet veldig mange gode distribusjoner ute. Alle disse har både sine sterke og svake sider. Nå i det siste har Ubuntu fått mye oppmeksomhet, og jeg er enig i at det er en veldig bra distro, og det er den jeg anbefaler nybegynnere å starte med. Men etter å ha kjørt en distro en stund, kan det jo hende man får lyst å eksperimentere litt. Det er jo det store mangfoldet som er en av styrkene til GNU/Linux. Men hva er det egentlig som er så bra med disse "vanskelige" distroene? Her skal jeg ta for meg en kjapp gjennomgang av instalasjon av Arch Linux, det er ikke så vanskelig som man skal ha det til, så kanskje vi kan få litt mere mangfold her på forumet!

Hva kan Arch gi deg

Arch Linux er en meget enkel distro, så det tvinger deg til å ha kontroll på systemet ditt og å forstå hva som skjer. Samme argument som brukes for f.eks Slackware, som Arch ofte sammenlignes med. Det vil si at det er minimalt med automatisk konfigurasjon. Arch har sagt at de ikke tar hensyn til de med (veldig) gamle PCer, så alle binærfiler er kompilert for 686. Om dette er hovedgrunnen vet jeg ikke, men Arch er et veldig kjapt system, mekbart mer responsivt enn f.eks Ubuntu. Men det beste med Arch mener jeg er at det er en rolling release, dvs. at hver gang det kommer en ny stabil utgave av et program slippes dette inn i pakkesystemet. Så har man først instalert Arch så slipper man å tenke på å oppgrader hvert halve år. Altså Arch er veldig bleeding edge, med de plussene og minusene det innebærer. F.eks har jeg nå kernel 2.6.13, gnome 2.12 inne, og f.eks så ligger enlightenment 0.17 også i pakkesystemet. Multimedia er også veldig greit, da alt ligger i pakkesystemet.

Installasjon av Arch Linux

Jeg kommer ikke til å ta dette teskje, og jeg forutsetter at du er litt komfortabel med komandolinjeg og vi/nano, og at du kan partisjonere. Det greieste er å gjøre klar en partisjon på forhånd.

Jeg vil kun instalere et minimalt system, og så bygge videre på det etterpå. InsatalasjonsCD finnes f.eks her ftp.belnet.be. Jeg bruker den som heter arch-0.7-base.iso, resten lastes ned fra nettet etter hvert.

Ok, nå er det bare å boote fra CDen.

På boot-prompt-en er det bare å skriver arch og trykke enter, da kommer du til en komandolinje hvor du kan gjøre ting for å forberede deg, her er det bare å skrive

/arch/setup

Føllg så instruksjonene punktvis, velg instalasjon fra ftp.

Etter hvert skal du velge hvilke pakker du skal ha med, velg da hele base og ikke noe annet. Installer så riktig kjerne. Nå har du kommet til punktet hvor du kan redigere konfigurasjonsfiler. Det eneste som må fikset på er /boot/grub/menu.lst. Den nyeste kjernen du nettop har lastet ned forstår ikke den filen installasjonscriptet har produsert. PÅ den siste linjen må du forandre

root=/dev/discs/discX/partY

til

root=/dev/<tilsvarende disk med f.eks hdc4>

Nå kan du instalere Grub og reboote.

Vi har ikke instalert X, så nå kommer du inn til en komandolinje, logg inn som root.

Det første som må gjøres er å lage root-passord, men først må vi fikse så vi får rkitig tastatur.

loadkeys no-latin1

passwd

Det neste vi må gjøre er å konfigurere netverk og noen andre små ting.

Åpne /etc/modprobe.conf i vi eller nano, og legg til denne linjen:

alias eth0 <driver til netverkskortet, f.eks forcedeth for nforce2, kan ellers finnes på Google>

Rediger så /etc/rc.conf

HARDWARECLOCK="localtime"
TIMEZONE=Europe/Oslo
KEYMAP=no-latin1
.
.
HOSTNAME="myhost"           # denne kan forandres hvis man vil, men da må
.                           # man i tilleg legge til det nye navnet i /etc/hosts
.
eth0="dhcp"                 # hvis man bruker dhcp, som vel er det vanligste
INTERFACES=(lo eth0)

Nå skal at være klart til å komme seg på nett

/etc/rc.d/network restart

Arch sin pakkebehandler heter pacman, og den funkerer veldig bra. Det første vi kan gjøre er å å kjøre en oppdatering, det gjøres slik:

pacman -Syu

Så kan vi instalere og konfigurer X. X kan enten configureres med xorgconfig eller med Arch's hwd, det siste er det enkleste, men da må man instalere hwd.

pacman -S xorg hwd
hwd -xa

Nå er det på tide å opprete en bruker, det kan du gjøre ved å bruke adduser, bare svar på spørsmålene, men husk å legger til disse to nå du blir spurt om ekstra grupper: audio,optical

adduser brukernavn

Gratulerer nå har du instalert et basis system, men det er nok ikke så brukbart som desktop ennå. Men herifra er det mange veier å gå, avhengig av DE/WM-valg og hva man trenger av programmer. Videre vil jeg bare vise hva jeg har gjort for å få en god Gnome-desktop

Funksjonibel Gnome-desktop

Det første jeg gjør er å redigere /etc/pacman.conf, slik at jeg kan få litt flere programer i pakkesystemet, sørg for at current, extra, community ikke er kommentert vekk.

Jeg instalerer disse pakkene, inklusive avhengigheter.

pacman -S gnome gnome-extra openssh mplayer-plugin flashplugin j2re gst-plugins-lame gst-ffmpeg evince gaim gimp inkscape gthumb thunderbird totem-xine openoffice-base skype azureus

Når det er gjort har jeg noe programmer jeg ikke trenger, eller har dobbelt opp av(sound-juicer/goobox), så jeg fjerner de igjen. Kunne selvfølgelig har latt være å instalere de men da hadde komandoen over blitt så uoversiktlig.

pacman -Rs --noconfirm bug-buddy gnome-speech dasher lcms eog iso-codes epiphany ghostscript ggv guile gnome-games at-spi gnome-mag libgail-gnome gnopernicus gok gpdf sound-juicer

For å få autodeteksjon og annet snacs i Gnome må noen deamons legges tili /etc/rc.conf:

DAEMONS=(syslog-ng hotplug network netfs crond dbus portmap fam hal)

Hvis du ønsker å boote rett inn i grafisk login, må du gjøre to forandringer i /etc/inittab

endre

id:3:initdefault:

til

id:5:initdefault:

og hvis du vil bruke gdm i stedet for xdm

endre

x:5:respawn:/usr/X11R6/bin/xdm -nodaemon

til

x:5:respawn:/opt/gnome/sbin/gdm -nodaemon

Restart for å se om alt virker

shutdown -r now

Nå kommer du forhåpentligvis til en gdm-login, for å konfigurere den se under "Actions > Configure Login Manager"

Nå skal det meste våre i orden, men for å bruke alsa/dmix, må du jobbe litt til

pacman alsa-lib alsa-utils alsa-oss

lag /etc/asound.conf, og skriv dette der

#/etc/asound.conf start:
pcm.!default {
 type plug
 slave.pcm "dmixer"
 }
pcm.dsp0 {
 type plug
 slave.pcm "dmixer"
 }
pcm.dmixer {
 type dmix
 ipc_key 1024
slave {
 pcm "hw:0,0"
 period_time 0
 period_size 1024
buffer_size 16384
 rate 44100
 }
bindings {
 0 0
 1 1
 }
 }

ctl.dmixer {
 type hw
 card 0
 }
#end.

legg til alsa under deamons i /etc/rc.conf

Kjør alsamixer og juster til passende volum, og lagre etterpå. Detter må gjøres som root.

alsamixer
alsactl store

Det siste jeg vil gjøre er å rydde litt i menyene. Liker å ha minst mulig der, gjør dette som root og fjern det du ikke vil ha.

mkdir /root/ikke_vis_i_menyene
mv /usr/share/applications/Arch* /root/ikke_vis_i_menyene
mv /opt/gnome/share/applications/gnome-cd.desktop /root/ikke_vis_i_menyen/
osv.

Av en eller annen grunn kommer ikke evince opp i meyene, så da må man enten lage sin egen evince.desktop, eller dere kan kopiere min.

Ja nå er alt på plass :w00t: og det er bare å kjøre pacman -Syu en gang i blandt. Ellers vil jeg bare nevne at Arch Linux har en meget bra wiki, der kan man finne svar på det meste. For de som vil gå litt utover pacman, har har man også abs.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

positivt innspill! tenkte å hoppe fra ubuntu til arch for noen mnder siden, men tenkte det ville bli stress. nå vurderer jeg å prøve omigjen. men det er veldig behagelig med automatiske greier..

- er det stress å installere støtte for centrino? (speedstep, wlan)

- laster man ned kjerne som pakke, eller må man kompilere selv?

Lenke til kommentar

Speedstep ser greit ut det, har ikke så fin bærbar selv, så har ikke gjort det selv: http://wiki.archlinux.org/index.php/SpeedStep.

Wlan skal være greit, bare gjør som i guiden men bruk de rette driverne som kan installeres med pacman. Skulle vel bli noe slikt i /etc/rc.conf:

wlan0="dhcp"

INTERFACES=(lo eth0 wlan0)

Og i tillegg må du legge inn en linje som dette i /etc/conf.d/wireless

wlan_wlan0="wlan0 essid minEssid OSV...."

som inneholder alle parametere som skal sendes til iwconfig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...