South_Bridge Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 forsøkt forskjellige drivere nå: svga, vesa, ati osv... men alle sammen gir samme resultatet med en feilmelding om at maskina ikke klarer å starte X server og at systemet ikke er set up correctly Lenke til kommentar
smh Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Du kan jo prøve SuSE linux, den har veldig god støtte for hardvare, er enkel å bruke og Lenke til kommentar
smh Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Har du forresten prøvd å boot med ein live GNU/Linux distro? Som f.eks Knoppix, Suse live, Ubuntu live? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) det har jeg! fant en gammel knoppix cd(3.5 elns)... den fungerte! skal også prøve hva du sa om å prøve suse, laster ned DVDen nå... tar litt tid Endret 7. november 2005 av South_Bridge Lenke til kommentar
smh Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 det har jeg! fant en gammel knoppix cd(3.5 elns)... den fungerte! skal også prøve hva du sa om å prøve suse, laster ned DVDen nå... tar litt tid 5119375[/snapback] Du kan jo kopiere xorg.conf fila i knoppix ? og prøve å legge denne inn i Ubuntu e.l. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 wow... hold your horses. da må du i så tilfelle forklare meg åssen jeg skal gjøre det, er ikke mye jeg kan med consol Lenke til kommentar
smh Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Du trenger ikkje bruke console for å kopiere den ut. Men du må jo det for å få den inn på den installasjonen som ikkje virker. Dersom du har ein Penndrive eller liknande. Kan du koble denne til og kopiere mellom dei. Penndriven blir (trur eg) automatisk mounta i ubuntu under /media. Du kan kopiere med f.eks kommandoen "sudo cp /media/Penndrive/xorg.con /etc/X11/xorg.conf" du bør først lage ein kopi av originalen din: "sudo cp /etc/X11/xorg.con /etc/X11/xorg.conf.old" Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Tror ikke noe blir automontert før gnome har startet, men man kan jo bare montere CDen direkte skal ikke være verre enn dette(med forbehold om små forskjeller) sudo mount /media/cdrom sudo cp /etc/X11/xorg.conf{,.backup} sudo cp /media/cdrom/etc/X11/xorg.conf /etc/X11 Endret 7. november 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) mhm.... gir den et forsøk nå. men kom på å tenke på noe: lest at knoppixversjonen jeg bruker har den gamle typen, xfree elsn. Hvordan blir det da? fremdeles det samme? EDIT: jeg finner ikke den samme fila i knoppix, her(knoppix) heter den XF86Config Endret 7. november 2005 av South_Bridge Lenke til kommentar
smh Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Prøv å rename ? Aner ikkje om det virker, men verd eit forsøk ? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 det sier vel seg selv ikke vil fungere? regner med at xfree har en annerledes struktur? begynne å bli veldig lei nå... hva skjedde med ideen: work out of the box? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Du har nok vært ekstra uheldig, Ubuntu pleier vanligvis å være "out of the box", det er grunnen til at så mange anbefaler den! Når det gjelder XFree86 og X.Org, mener jeg at de skal være kompatible mhp. configurasjonsfiler. X.Org er bare en fork av XFree, da XFree-folka gjorde seg upopulære, ved å skifte lisens på koden sin! Så egentlig er X.Org bare en ny versjon av X.Free! Endret 7. november 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 (endret) så da ville det fungere å skifte navn på filene da? surfet også ATI sine sider, og de har en driver som de hevder funker med X700. tingen er at dette er en grafisk installasjonsforklaring.... https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...14.13-inst.html Har ikke peil på hvordan jeg gjør det console om det er mulig? Endret 8. november 2005 av South_Bridge Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Har du nett på pcen, i så fall prøv "sudo apt-get install fglrx", og så forandrer du drivern i xorg.conf til fglrx! Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 gjorde som du sa jake, men får denne feilmeldingen(seff): Laser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig E: Klarte ikke å finne pakken fglrx Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Uff da det korekte navnet er xorg-driver-fglrx ! Eller så hadde "sudo apt-cache search fglrx" løst problemet ditt, så vet du det til neste gang!! Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 sry... jeg er ganske newbie på dette her, evig takknemelig for at du(dere) tar dere tid til dette! Men etter å ha skifta til xorg-driver-fglrx skjedde det saker og ting. siste som kom opp var: Setter opp xorg-driver-fglrx (6.8.0-8.16.20-0ubuntu16) .. lars@laptop: ~$ må jeg endre på noe nå, feks xorg.conf? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Ja skift driver til fglrx i xorg.conf. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 hehe.... kunne ikke dy meg så prøvde på egenhånd! Nå funker det og... kjempekos! utrolig deilig å få dette til, sittet her i 2 dager nå haha tusen takk for all feedbacken på denne topicen! Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Grattis! Det var jo på tide, men du har jo sikkert lært noe på veien også da!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå