South_Bridge Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Nå har jeg installert ubuntu(norsk) config. Gjennom installasjonsprosessen valgte jeg som sagt norsk og andrevalget på formateringa med å slette alt og la ubuntu gjøre resten. Jeg valgte også bruker og borsett fra det satte jeg oppløsninga til 800x600 og/eller 640x480 for å være på den sikre siden. MEN.... Når ubuntu loader modulene går det helt greit og jeg får alt OK, men etter det(eller under) blir skjermen helt svart. og laptoppen(assus M6) står bare å småputrer. however: trykker jeg på strømknappen(ingen andre knapper har virkning) kommer "Ubuntu 5.10 "brezzy... LARS LOGIN: " før maskina slår seg helt av(jeg trykka på powerknappen) hva har gått galt, pls hjelp Lenke til kommentar
smh Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Trykk "Ctrl+Alt+F1" får du login bilde då? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 (endret) Noe gale med det grafiske oppsettet. CTRL-ALT-F1 vil gi deg konsoll login, og CTRL-ALT-F7 vil gi deg grafisk igjen (som jo er svart, så lite poeng i det foreløpig). CTRL-ALT-BACKSPACE vil restarte den grafiske delen (dette kommer til nytte senere..) Så, gå til konsoll, logg inn med brukernavn og passord, skriv "sudo nano /etc/X11/xorg.conf" (hint: TAB vil prøve å fullføre, så det du vanligvis trenger å skrive er noe a la su<TAB> nano /e<TAB>X<TAB>xo<TAB> ) Etter å ha skrevet inn passordet ditt, så kommer det mye tekst fram på skjermen. Det du ser er faktisk konfigurasjonen for det grafiske systemet, og det er her ting må fikses. Du finner et eksempel på en slik config fil på http://terrasque.mine.nu/~terra/XF86Config-4 - det er og den jeg vil bruke som eksempel. Blar du litt ned på siden ser du dette: Section "Device" Identifier "Geforce 4" Driver "nvidia" # Option "UseFBDev" "true" BusID "PCI:1:0:0" Option "DigitalVibrance" "1" Option "NoLogo" "true" Option "RenderAccel" "true" EndSection Den viktige tingen her er Driver linja. Det er den linja som forteller systemet hvilken driver den skal bruke for skjermkortet. (ellers står det i filen hvilken mus den skal bruke, skjerm info, tastatur, oppløsninger og så videre.) Et hint til, de linjene som starter med # regnes som kommentarer, og blir ikke brukt av systemet. Så.. fikse problemet. Det første du bør prøve er å skifte driver til helt standard vesa driver. Så, sett # foran den Driver linjen som er der, og skriv inn under Driver "vesa". Lagre, ctrl-alt-f7 (for grafisk), og ctrl-alt-backspace for å restarte grafisk system. Hvis det ikke kommer opp bilde da, så gå tilbake til konsoll (ctrl-alt-f1), og ja.. prøv noe annet Kan hende andre kan komme med gode forslag her? Edit: Ble litt mye, gitt. Men etter dette har du nå den grunnleggende kunnskapen til å fikse problemet. Et par detaljer til: Det er flere konsoller man kan bruke (fra F1 til F6 - alle er helt uavhengig av hverandre), det finnes en konsoll browser kalt links ("sudo apt-get install links" for å installere, "links www.google.no" for å gå inn på google.no), man kan starte grafisk ifra konsoll (da får man ofte mer informasjon. "startx" er kommandoen. Bare startx vil starte på F7 (men der er det vel allerede en som kjører, så det er jo ikke bra), startx -- :1 vil starte på F8 (:0 er F7, :2 er F9 osv opp til F12), det finns logger i /var/log (mange av de er bare lesbar for root ( i ubuntu blir man root med å skrive "sudo" foran kommandoene), det finns en norton commander klon kalt mc, "sudo apt-get install mc" for å installere, "mc" for å starte, "sudo mc" for å starte som root (trengs for å redigere filer som xorg.conf og for å lese flesteparten av loggene).. Så, vanligvis blir det til at man har en konsoll for å redigere xorg fila, en for å søke på web (links), en for å teste ting (startx -- :1), en for mc (diverse), og en for alt annet når man prøver å løse slike problemer Endret 5. november 2005 av Terrasque Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 etter å ha skifta til vesa fikk jeg en stor blå skjerm med denne texten: "Failed to starte the X server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would you like to view the X server output to diagnose the problem?" Etter det kommer det masse output men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Driver er satt til vesa Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 hvilket skjermkort er det i maskina? (om du ikke vet kan kanskje kommandoen "lspci" gi et hint) Hvilken driver stod der fra før av? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Etter å ha søkt litt er dette det nærmeste jeg fant: ATI Radeon Mobility M9. Some models (mine included) suffers a problem with the screen beeing black as soon as X is started. BIOS version 0205 or later does not seem to have this problem, so a simple BIOS upgrade should fix this problem. Problem Details: Driver works but the LCD panel is black when X is started (see http://bugs.xfree86.org/show_bug.cgi?id=561). Attaching an external monitor and pressing fn+f8 makes the LCD work. This can be handy while installing Linux. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 dritbra Terrasque! har et problem da.... måten å oppdatere bios på hos asus er beksrevet ved hjelp av et program som man bruker i windows.... jeg sletta windows . kommer til å bli en laaaang dag! bare å begynne ;-) Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Hehe Bra å kunne være til hjelp! Et lite tips: linux kan fint installeres ved siden av windows, kan være greitt i begynnelsen, spesielt om slike problemer dukker opp. Bare ha en del upartisjonert plass når du installerer windows, og be linux bruke det ubrukte området på disken. Lenke til kommentar
kubez Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Åssen hovedkort har du ? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Åssen hovedkort har du ? 5113467[/snapback] det vet jeg ikke.... laptop: asus M6Va Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 jeg står fremdeles fast... nettopp installert ubuntu på nytt igjen, men jeg klarer fremdeles ikke å få frem noe grafisk ganske sikker på at det er driverene mine, noen som har samme problemet? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 må du gjøre noe manuelt ved installasjonen eller finner den alt? aner ikke om dette kan være problemet, men har du prøvd å installere en version med en annen arkitektur? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 må du gjøre noe manuelt ved installasjonen eller finner den alt? aner ikke om dette kan være problemet, men har du prøvd å installere en version med en annen arkitektur? 5114847[/snapback] og med det mener du? under instal gjør den alt selv, eneste jeg kan gjøre er å sett oppløsning... Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 må du gjøre noe manuelt ved installasjonen eller finner den alt? aner ikke om dette kan være problemet, men har du prøvd å installere en version med en annen arkitektur? 5114847[/snapback] og med det mener du? under instal gjør den alt selv, eneste jeg kan gjøre er å sett oppløsning... 5114926[/snapback] Hvilken version av Ubuntu du har lasta ned, amd64, PowerPC eller i386, i386 funker fint på en pc med amd64 cpu, men vet ikke hvordan der er den andre veien... Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 i386 er den jeg har lasta ned... fremdeles ikke løst problemet. kjiprn Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 denne tråden kan kanskje hjelpe deg: http://www.linuxformat.co.uk/modules.php?o...iewtopic&t=1378 Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 ser ut som om det er mange som har hatt dette problemet med 5.10 på laptopper... du kunne jo prøvd en annen distro... Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 funka ikke det som stod i linken, prøver å se om jeg kan installere mandrake 10.0 som jeg har liggende på en PCPro cd... håper det funker. har ikke så lyst til å vende til m$ igjen Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Prøvde å installere Mandrake 10.0 men under instal fikk jeg problemer med skjermkortet. Prøvde forskjellige drivere men ingenting fungerte. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Den bærbare PC'en bruker ATI skjermkort tror jeg, De er ikke like bra støttet som nVidia. Har hørt at Linux og bærbare PC'er kan være et mareritt til tider... ...men hva skjedde? ble det svart skjerm igjen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå