Gå til innhold

Objektiv til safari tur i Sør-Afrika

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sannsynligvis til Sør-Afrika i vinterferien, så lurer jeg på om det er noen objektiver som egner seg spesielt til det? Har sett denne tråden, men den handla jo bare om 100-400mm objektivet.

Jeg har Canon EOS 300D med 18-55mm kit objektivet og Canon EF 80-200mm 4.5-5.6 II.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da jeg var på safari i Tanzania hadde jeg et Olympus C-765 Ultra Zoom med objektiv tilsvarende 38-380mm (crop factor på ca 6,1). De fleste bildene jeg tok var med full tele.

post-3349-1132490986_thumb.png

Det er mye lys på dagen, men da er ikke dyrene særlig aktive. Skal du ha bilder av dyr som gjøre noe annet enn å ligge og sløve i skyggen må du ut i grålysningen eller skumringen. Da trenger du et lyssterkt objektiv. Mitt C-765 var ikke godt nok i så lite lys, så da tok jeg få bilder.

post-3349-1132491085_thumb.png

post-3349-1132491110_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei

Jeg reiser til Botswana i julen og har investert i et Canon 70-300mm DO-IS. Ikke det mest lyssterkt, men IS hjelper endel på dette og på rystelser fra kjøretøy etc. I tillegg er objektivet lite og kompakt og kan håndholdes. Jeg har vektlagt at objektivene ikke skal være halve bagasjen. Prisen er dog noe dyr, 11.000 kr, men bra kvalitet i den prisklassen. Alternativet er jo å øke med 50-100%.....

Samboeren har et Canon Powershot S2-IS som gir ca 360mm tele; bildene jeg har sett på nettet tatt med dette kameraet har vært mer enn gode nok. Og kun 4100 kr

Du har jo et brukbart objektiv i utgangspunktet - kjøp et stativ eller lag en "beanbag" - stoffpose du fyller med tørre bønner, erter etc for ekstra stabilitet for å kompansere for lysstyrken.

Det er jo viktig at ikke kamera styrer ferien.... selv om det kanskje fort gjør det for mange på dette forumet.

Mvh

Klaus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...