Anders_Vårdal Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 (endret) Eg vurderar sterkt og kjøpe meg ein ny pc og lure derfor på kem av desse to prossesorane eg skal kjøpe. det eg legg vekt på er: - Pris\ytelse - Varmeutvikling - Overklokkings evne Eg la merke til at prosessorane er nesten heilt like med unntak av at opteron prossesoren ikkje støttar AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, SSE3 Ei utjuping på kva SSE2 og SSE3 er hadde vert koselig Eg går ut frå at AAC / Col n' Quiet / Speedstep er regulering av vifte hastigheita i forhold til tempratur, dette har eg ikkje behov for. All hjelp blir sett pris på Endret 5. november 2005 av Anders_Vårdal Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Opteron blir ganske varm, men klokker over snittet til 3700+ tror jeg. Man kan selvfølgelig være uheldig å få en som ikke er særlig villig... SSE2 og SSE3 er instruksjonssett som Intel "fant på". Det har noe med grafikk å gjøre. Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 3700+ til spill og operton til workstation/server osv.. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 3700+ til spill og operton til workstation/server osv.. 5109580[/snapback] Nei, Venus kjerna til opteron er nesten om ikke helt lik San Diego kjerna til 3700+ så det har ikke noe å si hva du skal gjøre. Til workstation eller server ville jeg heller satset på en dualcore. Lenke til kommentar
Anders_Vårdal Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Vil den manglende SSE støtten få nokke og seie dersom eg td. skal kjøyre skjerkort i SLI (trur ikkje det sjøl, men det er jo kos og spør nokken som veit det litt beire) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 opteron-cpuene er visst syke overklokkere... du kan lese mere om det i overklokkingsforumet. Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Opteron 146 er for meg det klare valget her. . . den er, hvis jeg har forstådt det rett en helt syk overklokker(det er alle andre socket-939 opteroner også. . .) jeg tror nå ikke den utvikler så mye mer varme enn 3700+'en gjør. . . for hvis du overklokker, så har du vell en god vifte også, og da skulle ikke det være noe problem Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) SSE er spesielle instruksjoner som Intel har funnet på, som skal gjøre det mulig med bedre ytelse i multimedia-programvare. SSE 3 er det praktisk talt ingen programmer som bruker...... Cool&Quiet kan du ikkje bruke når du overklokker, fordi det overstyrer innstillingene i BIOS. Det kjører prosessoren ned på 1ghz når den ikkje blir belastet. Når belastningen øker igjen så øker c&Q hastigheten til stock hastighet.... For å si det kort og enkelt, så får du i en Opteron 144 en AMD prosessor med 1mb cache 800kr billigere enn en A64 3700+. Den har identisk ytelse på samme klokkefrekvens, og sannsynligvis minst like stort overklokkingspotensiale som en 3700+ For bare 100kr mere (Komplett's priser) får du en Opteron 146. Det er kanskje en fordel, med tanke på at den har 10X multiplier. Eg hadde ikkje tvilt ett lite sekund Endret 9. november 2005 av Dragavon Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Jeg har planer om en s939 operton 146 prosessor, men passer den på alle s939 hovedkort? På komplett f.eks, så står det kun nevnt Atlon 64, Athlon fx osv, men ingen operton... Dette gjelder alle s939 hk de har, så jeg lurer kansje på om de bare ikke har nevnt operton? (Bare for å være sikker). Og en ting til, er dette en grei overklokkingsvifte? (skal ikke ha vannkjøling) http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCX64V&mcat=c177 Endret 20. desember 2005 av Sjulimann Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Det er så vidt eg veit ingen produsenter som har annonsert at hovedkortene deres støtter s939 Opteron enda. Men vi er mange som bruker det uten problemer Toppkortene fra DFI og ASUS takler ihvertfall Opteron uten å hikke. Når det gjelder den vifta di tror eg den sikkert er god, men den var fryktelig dyr syntest eg. Det finnes flere veldig gode kjølere som koster rundt 400kr. Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 "Billig" hk kortet mitt fra Asus taklet også Opteron fint selv om det ikke står at den støtter det fra produsenten (helt latterlig at de ikke skriver det når det fungerer). Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Det var godt å høre, for jeg har planer om å kjøpe et ASUS hk jeg også. Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) Jeg bestilte nettop en operton 146, (ja, her: http://psdata.no/ps.asp?it=121335&mlevel=011200 ) På noen sider så står det "UP-model" i navnet, andre steder ikke... Hva vil det si? Endret 20. desember 2005 av Sjulimann Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Tror det bare er at ikke alle skriver det på.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) I følge både Everest og Cpu-Z har min 146 Opteron S939 også støtte for SSE3, det er også hva jeg mener å ha lest at de har, fom Stepping E4. Men jeg skal ikke være for påståelig rundt dette, litt vanskelig og finne god dokumentasjon på S939 E4 syns jeg. Vanlig Opteron S940 har ikke dette i alle fall. Uansett, slik jeg har forstått SSE3, er dette et istruksjonsett som er spesielt nyttig på Netburst arkitekturen med sine lange pipelines, og det ble også introdusert av og med Intel's Prescott serie av samme grunn. Jeg vet enkelte spill, som feks Richard Burns Rally kan startes både som SSE3 og "vanlig". Jeg har testet det litt med en Prescott (som altså har SSE3) uten at jeg kan si jeg merker noen forskjell på noe vis om jeg starter med den ene eller andre varianten. Slik jeg da har forstått dette vil ikke AMD dra noe videre nytte av dette instruksjonsettet uansett. Støtte for Cool `n`Quiet vet jeg at de har, men det kalles "PowerNow" på Opteron. I følge spesifikasjonene har en Opteron på samme frekvens som 3700+ (2,2Ghz) en power rating på 85,3 Watt, mens 3700+ har 89Watt. Så de er nok tilnærmet like i varmeutviklig @samme frekvens. Edit, "Speedstep" er ikke regulering av viftefart, men litt enkelt sagt Intels versjon av C`n`Q / PowerNow. Alle disse senker V-core og multipler når cpu er idle (alstå cpu frekvens og varmeutvikling settes ned når cpu ikke jobber) Viftestyring har du på hovedkortet, og dette virker uavhengig av disse strøm/frekvens styrings systemene. Endret 21. desember 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå