Moncur Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 (endret) Kjøpte netshop pc-en som nylig ble kåret til best i test hos dinside.no. Windows var installert alt har fungert knirkefritt inntil nå, men idag kom min mor (ingen vitser) tilfeldigvis borti knappen til strømgrenuttaket (et slikt du bruker når du vil ha flere stikkkontakter på en kontakt) da hun støvsuget. Modellen er nærmere bestemt et Siemenes Transfilter, som har fungert knirkefritt på min gamle pc som har stått koblet til denne i drøye to år (nå flyttet). Jeg tenkte jeg var uheldig nok som skulle sneie borti denne rett etter at jeg hadde startet maskinen, xp-påloggingsskjermen stod på bildet. Når jeg da skulle slå på maskinen igjen starter den opp som normalt. Helt til det kommer opp at windows ikke startet som normalt, hvor jeg får flere startalternativer, blant annet sikkerhetsmodus og vanlig modus. Jeg har prøvd begge, men den bruker lang tid på å loade og når den først er ferdig starter den rett og slett bare på nytt igjen. Jeg har forsøkt å gå inn i BIOS, men her får jeg en masse ulike farger (ikke noe vakkert syn) og skjermen rister relativt mye. Jeg tipper vel det er hovedkortet som jeg har ødelagt og regner med å måtte investere i et nytt ett, men jeg har ikke særlig kjennskap til hardware generelt, så det kunne vært greit med noen svar: 1) Høres det ut som om problemet er relatert til hovedkortet? 2) Må jeg regne med å investere i nytt hovedkort? (Kanskje et dumt spørsmål) 3) Er det vanlig at garanti gjelder når jeg selv er skyld i problemet? 4) Er dette min feil, ville det samme ha oppstått med et strømbrudd? Er det i tilfelle vanlig at dette skjer og er det en 'feil' fra produsentens side? Vil jeg kunne legge frem min sak som om dette var et strømbrudd? 5) Jeg hadde tilpasset oppsettet på maskinen, av spill og programmer på en måte jeg var fornøyd med, kan harddisken være gåen eller overlever den mest sannsynlig? 6) Er dette en feilpost, siden maskinen i realiteten starter? Svar mottas med takk. Hovedkortet er forresten av typen Gigabyte, mer informasjon om pc-en finnes her Endret 5. november 2005 av Moncur Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Det er kanskje mer sannsynlig at det er skjermkort enn hovedkort når du sier feil farger etc. Men det kan også være noe annet, f.eks PSU. Umulig å si sikkert. Forresten, er det feil farger bare i BIOS? Det hender elektronikk går i stykker når man slår stømmen av / på. Det kan ikke sies å være din feil, men om det er noe å hente på garanti kommer an på serviceinstilingen til leverandør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå