Gå til innhold

program til å lage 3D spill


Anbefalte innlegg

hei.

Eg vil prøve å lage meg et lite 3D spill. så hvilke prgram skal eg burke å designe spillet med?

er det vanskelig å lage et slikt spill?

 

Til moderatorteamet:

eg har sendt en raportering på denne tråden, pga at eg ikkje vet hvor den skal postes, så eg håper dere kan flytte den til riktig plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten kode det, finnes ikke noen programmer som lager spillet for deg. For å lage modellene som skal brukes i spillet kan du bruke 3dmax 7 eller noe i den duren. Dette er en ganske tidkrevende prosess, så hvis du vil lage et spill fort samtidigt som det blir kjekt å holde på med så foreslår jeg at du tar en titt på RPG maker 2003. Spillene blir da 2d

Lenke til kommentar

Posten din ligger pent den. For å kode spillene trenger du en kompilator, dette er et program som gjør koden du skriver inn i den om til maskin kode(0 og 1). Det mest vanlige språket å kode spill i er vel c++ og openGL (directX er også helt fint). Du finner mange tutorialer til begge disse språkene på nette (legger til noen linker under), ellers kan du jo titte innom c++ delen av forumet og lese/spør litt rundt der, veldig hygelige folk.

 

C/C++ tutorialer : http://www.cprogramming.com/tutorial/

OpenGl : http://nehe.gamedev.net/ (begynn med disse etter at du kan litt, siden de eldste tutorialene krever at du bytter ut en fil og litt sånn)

Kompilater/compiler: http://www.bloodshed.net/devcpp.html

Lenke til kommentar

nei, opengl er ett sett funksjoner (liggende i et bibliotek) som du kan kalle fra forskjellige språk .. (C, C++, Java, Python, Common Lisp ... o.s.v.)

 

funksjonene brukes for å generere 3D-grafikk som brukt i spill og programvare

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
Er OpenGL et programmeringsspråk?

5109173[/snapback]

OpenGL - Open Graphics Library - er et API som som er plattformuavhengig og har bindinger til mange forskjellige programmeringsspråk, bla Java, Fortran 90, Perl, Pike, Python, Ada, and Visual Basic, og ikke minst C++,C, C#

 

API: Application programming interface

 

edit:

litt sent ute der.

Endret av don_Vito
Lenke til kommentar
hvordan kode spillene då? hvilke program skal eg bruke til å kode programmene? notisblokk? finnes det torturials her på nettet/diskusjon.no ?

 

OG hvilke del av programerings forumet skal denne ligge i?

5107889[/snapback]

gå baklengs? om du tar målet (3d grafikk, altså opengl) som utgangspunkt, så ser du siden nehe blir nevnt

 

..om du videre ser på nehe sine sider så ser du de har brukt språket C/C++ til å forklare hvordan man bruker opengl, men at de for hver del har lagt ved kode for andre språk også..

 

så .. det første du må gjøre er å lære deg et programmeringsspråk.. her er det egentlig ikke så nøye hva du velger ..se på en av de andre trådene her ang. valg av språk .. de fleste språk har som sagt "bindinger" til OpenGL ... så får du ta det videre derfra

Lenke til kommentar

I dag kan jeg anbefale Visual Basic.NET og så bruker du DirectX SDK 9.0 April 05 tingen... den e god og det følger med noe sample code til managde språk som i .NET

 

OpenGL og DirectX er IKKE programmeringspråk...De er liksom en "ting" som gjør at koden som skrives når man lager et spill passer til flere grafikk kort..

 

Du kan jo tenke deg viss du måtte ha et kort for BF2 og et for HL2 LOL :!:

 

Derfor støtter de fleste kortene i dag OpenGL og DirectX. Lager du et spill til openGL så kan vel det også kjøres på mac viss du skrev det i C++ men du må vel kompilere koden på nytt da til mac... men allikevel.. directX e så MICROSOFTISH.

 

Men aller først bestem deg for et språk... C++, Visual Basic eller hva du nå føler for... lær deg "det" så kan du begynne med DirectX og OpenGL...

 

Er openGL og DirectX lib`ne skrevet i C++? :hmm:

Lenke til kommentar
I dag kan jeg anbefale Visual Basic.NET og så bruker du DirectX SDK 9.0 April 05 tingen... den e god og det følger med noe sample code til managde språk som i .NET

 

OpenGL og DirectX er IKKE programmeringspråk...De er liksom en "ting" som gjør at koden som skrives når man lager et spill passer til flere grafikk kort..

 

Du kan jo tenke deg viss du måtte ha et kort for BF2 og et for HL2 LOL :!:

 

Derfor støtter de fleste kortene i dag OpenGL og DirectX. Lager du et spill til openGL så kan vel det også kjøres på mac viss du skrev det i C++ men du må vel kompilere koden på nytt da til mac... men allikevel.. directX e så MICROSOFTISH.

 

Men aller først bestem deg for et språk... C++, Visual Basic eller hva du nå føler for... lær deg "det" så kan du begynne med DirectX og OpenGL...

 

Er openGL og DirectX lib`ne skrevet i C++? :hmm:

5109926[/snapback]

 

Husk at OpenGL først og fremst er en standerd for hvordan ting skal se ut på "utsiden" (for brukeren som koder mot OpenGL og maskinvaren som forventer visse ting fra/til OpenGL) .. og jeg vil tro at hvordan det er implementert (på innsiden) er mer eller mindre valgfritt. edit: I grunn kan man også droppe maskinvare og finne seg en OpenGL-implementasjon (libb) som emulerer de oppgavene maskinvaren normalt ville ta seg av.

 

..men..

 

OpenGL-libbet er mest sansynlig skrevet i C og ASM, og noe kode i et språk som er spesifikt for grafikk-kortet (shadere og slikt?). Det kommer i grunn an på hvilken driver (altså implementasjon av OpenGL) du bruker.

 

Vet ikke om standaren krever at OpenGL skal være implementert i C, men tror egentlig det eneste kravet er C-linkage. Det vil si at samme hvilket språk OpenGL-implementasjonen er skrevet i, så må man kunne kommunisere med det via en standard som kalles "C linkage".

 

C linkage har egentlig ikke noe direkte med C eller C++ å gjøre, selv om navnet kanskje tilsier det.

 

Det kan forsåvidt hende at ikke en gang dette, altså at libbet skal ha C linkage, er spesifisert i standaren; jeg orker ikke slå opp nå .. :)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
Er ikke ASM og C direkte mot maskinvare då?

 

hva skal du frem til? det er veldig sjeldent man skriver C-kode som surrer direkte (bit-twiddling) med maskinvare-enheter, om det er det du mener .. i hvertfall i denne sammenhengen ..

 

opengl er altså ikke programmering rett mot maskinvare, men mot en driver (programvare) - som igjen tar seg av de kjedelige detaljene

 

ta en titt her:

http://www.rush3d.com/reference/opengl-red.../chapter01.html

 

Er slik at alle grafikkort som støtter OpenGL og DirectX liksom har den samme "user interface" sett fra de som mekker DirectX og OpenGL sitt syn?

5110012[/snapback]

 

nei, hvert kort (brikesett) har unike muligheter .. derfor må det forskjellige drivere til for å utnytte dem (maksimalt i hvertfall, det finnes sikkert noe som er felles mellom hver av dem .. eller alternative deler/modus "i" dem som er felles) .. poenget er at det på andre siden av driveren finnes et standard grensesnitt som kalles OpenGL

 

det er i grunn driveren til kortet som støtter opengl eller ikke

 

edit:

om en tenker seg om, så må f.eks. funksjonen glColor3f komme fra et sted, og slikt popper aldri direkte frem forran øynene på en bare v.h.a. maskinvare ... :)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
hei.

Eg vil prøve å lage meg et lite 3D spill. så hvilke prgram skal eg burke å designe spillet med?

er det vanskelig å lage et slikt spill?

5107849[/snapback]

Jeg har laget et lite 3D-spill ved hjelp av Visual Basic og TrueVision3D (en 3D-motor som er gratis til ikke-kommersiell bruk) som jeg har navngitt Red Sled Down. Fantastisk er det ikke, men det fungerer. Jeg har heller ikek brukt evigheter på designet eller kodingen, jeg har hentet ned gratis modeller fra 3Dcafe og Turbo-Squid, og animert det som måtte animeres (resultatet ble jo ikke helt topp, tydelig at jeg ikke har talent/trening for slik animering) i MilkShape

 

TV3D er basert på DirectX. Blir spennende når versjon 6.5 blir open beta (skjer en gang før jul, sier ryktene).

Lenke til kommentar

OpenGL og Direct3D fungerer svært forskjellig fra hverandre (sett fra programmereren sin side)

OpenGL har streng C syntax (altså SGI sin OpenGL implementasjon har ingen klasser eller strukturer definert)

Dette gir faktisk OpenGL én fordel framfor Direct3D (som i det siste er blitt veldig objektorientert) p.g.a. noe de i OpenGL kaller extensions. Den OpenGL versjonen du har, vil alltid være bra nok for ditt skjermkort, alle nye ting vil bli implementert som en pointer-to-function, altså at driveren forteller hva kortet er i stand til, framfor at du oppgraderer til f.eks. OpenGL 2.0 for å få det.

I Direct3D er alle funksjoner hardkodet inn i koden, dette gjør det enklere for utvikleren, men gir mindre frihet (f.eks. til å bruke GL_NV_fog_distance, som kan gi en perfekt tåke, som er laget som en sirkel, framfor en plane, altså at du ikke ser mer på siden en i midten av bildet) og Direct3D blir mer avhengig av shaders for å få til litt spesielle ting.

 

Forresten, dritbra program Moskus :):thumbup:

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...