Gå til innhold

Syre til etsing av Aluminium og avtrekk.

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Avtrekk er ikke så viktig i forbindelse med vanlige syrer som etser bort litt aluminium.

Ehm. *Kremt kremt*. Jeg er utdannet laborant, og det første vi lærte var at med en gang vi skulle begynne å leke med syrer og slike ting skulle man bort i et avtrekk. Dette fordi at selv ganske slappe syrer kan dampe av. Nå skal det jo sies at det er beregnet på at vi skal jobbe med dette til vi blir gamle og groteske, slik at det er derfor de er nazi på alt det der, for man kan akkumulere giftstoffer hvis man gjør det ofte nok.

På høyskoler er det mest teoretiske kjemikere og slike mennesker som underviser, pluss at det er mange flere elever på laben på samme tid, så derfor kan man der få oppleve at man skal drive med utfelling av stoffer (selv med syre) så gjør man det på benken, uten hansker. Igjen, så er dette greit nok for de som bare går vanlige høyskolefag, og dermed bare skal ha to eller tre øvelser i løpet av deres karriere, men dette er faktisk noe som kjemi-ingeniører blir opplært til også, derfor kan man ute i arbeidslivet merke at disse ingeniørene står med hodet inn i avtrekket og herjer med løsemidler.

Glad jeg har konvertert til lærer-studier.

Men dette var vel mega--offtopic. Poenget var at jeg ville, om man skulle herjet med syrer, sett etter muligheter for å gjøre dette i fri luft i det minste. Det er ikke nødvendig å utsette seg for mer potensielt bedritne stoffer enn vanlig.

Lenke til kommentar

Men damp av saltsyre fører vel bare til irritasjon i huden/øynene og "vannes ut" kort tid etter man forlater dampen. Altså ikke noe giftstoff som akkumuleres. Det er mye annet jeg synes man må være nøye med. F.eks diverse løsemidler bør man være svært forsiktig med, kvikksølvdamp, blydamp (lodding) osv. mens damp av HCl er noe av det jeg ikke ser helt noen vits med å beskytte seg mot dampen av. (Vernebriller er selvfølgelig på sin plass, og alt søl på hud/klær bør selvfølgelig skylles bort for å unngå etsing). Det er bare avtrekk jeg ikke ser helt vitsen med. Nå har jeg aldri jobbet med noen organsike syrer så det kan være annerledes med de.

Edit: Jeg splittet disse innleggene ut fra tråden Thermaltake Tai-Chi siden det var ganske OT.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Aluminium går vel bare i løsnining i vannet (Al3+) sammen med Cl2-

Men det kan nok bli litt H2-utvikling. Men siden vi snakker om moderate mengder aluminium (noen få gram) så blir det også moderate mengder H2 som selv i et lite kott ikke skal gi noen eksplosjonsfare.

Lenke til kommentar

Selv om H2-konsentrasjonen ikke behøver å være på mer enn 4% før det kan antennes, gjør det jo ikke noe å ha det i et avtrekk eller i friluft. Hvem har vel ikke hatt et forsøk på ungdomsskolen/videregående der man leder H2 som man får fra HCl og CaCO3 (synes jeg huske) til et reagensglass og så tenner på?

Lenke til kommentar
Men damp av saltsyre fører vel bare til irritasjon i huden/øynene og "vannes ut" kort tid etter man forlater dampen.

Tja. Du har halvveis rett, Simen1. Damp av saltsyre er egentlig mulig å få "vannet ut" som du kaller det, men poenget er at så lenge det er saltsyre med litt krutt i, så kan det rekke inn i bihulene og lengre opp. En fin rensning, kan hende, men det kan også, om dampen er aktiv nok, muligens pirke litt bort i hjernebarken.

På VK1 i laboratoriefaget så var det var det en kamerat som skulle fortynne noe konsentrert saltstyre (13 M om jeg ikke husker feil), han sto inne i avtrekket, med glassvinduet oppe, og fikk dampen i nesen. Det var egentlig et litt fint syn, der røyken sto ut av nesen på han, men jeg tror ikke han var så fornøyd på det. Såvidt jeg vet så fikk han ikke varige men av det, men du ser fremdeles ikke meg stå og kaste rundt meg med saltsyre. Man skal ha respekt for kjemikalier.

Når det gjelder organiske syrer har du erfaring med det, det er noe de fleste har erfaring med. Ta for eksempel eddik, også kjent som eddiksyre. Og når vi snakker om denne kan jeg fortelle om den gangen vi skulle vaske destillasjonsapparatet på laben. Da måtte vi nemlig peise gjennom med 50% eddiksyre. Jeg var dum nok til å gå bort til destillasjonsapparet og åpne en liten kork for å slippe ut litt damp. Dette fikk jeg midt i fleisen, og jeg ble hvit som et laken og nokså dårlig. Og dette var en organisk syre som er nokså mild. Tror ellers ikke at organiske syrer er så mye verre (selv om f.eks. smørsyren stinker noe dyrisk) enn uorganiske syrer, men det er mye annet organisk (som f.eks. løsemiddel) som er langt verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...