Gå til innhold

Vil bli spill-designer, hva slags utdanning?

figure_02

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på vgs neste år (går i 10klasse nå), og lurte på om noen visste noe om det å bli spill-designer, mener sånne som tegner figurer, skriver fortellingen i spillet osv.

VI har hatt besøk av en fra Media og Kommunikasjon linja, og han sa at hvis du vil jobbe innenfor spill-bransjen så er det et godt valg, mer sa han ikke....

Så det jeg lurer på er, hvordan kan man bli spill-designer? Må man ta høyere utdanning osv? Hvor?

Og, hvis jeg på noen måte blir det, er funcom det eneste norske firmaet?

Takker for alle svar :)

Endret av figure_02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noroff er en privat-skole som tilbyr høyere utdanning. (dvs. etter vgs.) Noroff har verken universitet eller høgskole-status. (NITH har sistnevnte). NITH tilbyr bachelor-grader (og mastergrader i samarbeid med andre universiteter). Noroff tilbyr bare sertifiseringer (om ikke jeg tar helt feil). :)

Om du ønsker å gå på NITH så trenger du generell studiekompetanse + 2MX. Dvs. at du kan ta en hvilken som helst linje som gir deg dette. (2MX kan du nok ta i tillegg for de som ikke tilbyr dette.)

Lenke til kommentar

du kan få generell studie kompetanse via 3 år på media, men da får du ikke et par viktige realfag som kan trenges til det kurset... Den mest safe metoden for å få plass på høyskole/universitet er å gå tre år med almenn, ta så mange realfag som mulig.

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke hvilket "kurs" du snakker om mephisto...

...men, for å gå på nith sin linje er alt du trenger generell studiekompetanse + 2mx. (Og 2mx kan man ta som privatist eller kanskje som forkurs).

hva som kreves på noroff sin linje vet jeg ikke, men tidligere hadde de ikke krav om studiekompetanse en gang.... :)

Lenke til kommentar
2mx er 2.klasse vk1-mattematikk. vet ikke hva media gir...du kan jo alltids ta allmenn påbygning om ikke du får studiekompetanse...

5110047[/snapback]

2mx matte er ikke vk1-matte

Det er den matten du kan ta nårdu har tatt 1mx matte, på allmenn kan du ta den på andre året, men på yrkesfaglig og media/kommunikasjon så kan man vanligvis ikke ta den matten.

Da en 2mx bygger på 1mx skal du slite med å få tatt den før du har tatt hele 1mx matten.

Lenke til kommentar
2mx er 2.klasse vk1-mattematikk. vet ikke hva media gir...du kan jo alltids ta allmenn påbygning om ikke du får studiekompetanse...

5110047[/snapback]

Det er den matten du kan ta nårdu har tatt 1mx matte, på allmenn kan du ta den på andre året, men på yrkesfaglig og media/kommunikasjon så kan man vanligvis ikke ta den matten.

Da en 2mx bygger på 1mx skal du slite med å få tatt den før du har tatt hele 1mx matten.

5112173[/snapback]

Sant det, jeg sa det kanskje litt enkelt der. Men, på allmenn så har alle 1mx på gk, så bygger man vanligvis på med 2mx på vk1 og 3mx på vk2.

Men, man kan nok ta 2mx når man ønsker, så sant man har 1mx fra før. Når man ikke går allmenn så er det ikke sikkert man blir tilbydt 2mx (men 1mx er vel et krav for å få generell studiekompetanse) og da må man ta det som privatist som nevnt. :)

Lenke til kommentar

5110047[/snapback]

5112173[/snapback]

Korrekt. 1MX, 2MX og 3MX er bare gradene/nivået i matte man har.

Man kan begynne 1MX, men droppe vidre matte for så å ta 2MX senere som privatist.

Man må ha bestått en tidligere grad for å kunne gå vidre (f.eks 1MX for å kunne ta 2MX, og 2MX for å kunne ta 3MX)

Til trådstarter: Flere høyskoler/universitet kan kreve 3MZ. MZ-modulen er 2MX over 2 år/2 grader (2MZ+3MZ). Jeg er ikke spesielt flink i matte, men kom meg igjennom 2MZ og 3MZ på vidregående. MX hadde jeg aldri klart, så det er et alternativ om du er svak i matte. Du kan sjekke om vidregåendeskolen du søker på tilbyr MZ og om skolen/studiet du vil ta senere krever 2MX eller 3MZ. Tar du MZ på vidregående men trenger 2MX alikevell kan du ta 2MX som realfags forkurs eller privatist, så det er ingen krise om du mangler f.eks matte før høyskole/universitet. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Qoute Nith siden:

Opptakskrav for Bachelorstudier

Flere av studieprogrammene krever kun generell

studiekompetanse. For studieprogrammene Avansert

programmering, Databaser og informasjonshåndtering,

Nettverk og sikkerhet, og Spill- og opplevelses-programmering vil det bli stilt krav om spesielle

matematikkunnskaper (2MY, 2MX eller 3MZ).

Vil det si at så lenge jeg har generell studiekompentanse (som jeg får i løpet av tre år på mk linja) og en av 2my, 2mx og 3mz skal jeg ha sjanser til å komme inn?

Forstår jeg dere rett at MY er den vanskeligste, så MX og at MZ er den letteste?

Er ikke forferdelig god i matte (ligger på 4 nå i ung-skolen).

Og de talla som står foran, betyr det hvor mange år eller hva?

Noen har nevnt privat timer, kan noen forklare meg hvordan det fungerer uten så mange vanskelìge ord?

Tusen takk, har prosjekt om dette på skolen nå og dere er til stor hjelp.

Lenke til kommentar

NITH har ikke poenggrenser, så har du 2mx så kommer du inn på spillutvikling, men husk at 2mx baserer seg på 1mx/my, noe som du nok ikke får tatt før VKII. Så du skal jobbe hardt for å få tatt i tilfelle, men det kan jo hende du kan få det som valgfag, dog er det langt fra sikkert.

Lenke til kommentar
Jo, NITH krever 2mx for spillutvikling, førsteåret er likt for alle bachelor-gradene. Dvs at uten 2mx kan du ikke ha det som fordyping.

5137257[/snapback]

Vet ikke om den "jo"en betyr at du er enig med meg...

...men, siden første året er likt starter du ikke med fordypning før andre år, og trenger ikke 2mx før den tid! :)

Lenke til kommentar

5110047[/snapback]

5112173[/snapback]

Sant det, jeg sa det kanskje litt enkelt der. Men, på allmenn så har alle 1mx på gk, så bygger man vanligvis på med 2mx på vk1 og 3mx på vk2.

Men, man kan nok ta 2mx når man ønsker, så sant man har 1mx fra før. Når man ikke går allmenn så er det ikke sikkert man blir tilbydt 2mx (men 1mx er vel et krav for å få generell studiekompetanse) og da må man ta det som privatist som nevnt. :)

5112340[/snapback]

Tar man 2mz + 3mz på vgs, tilsvarer det 2mx. Så da blir det feil å si at man må ta 2mx som privatist eller forkurs realfag om man har hatt mz-matte. Har man derimot bare hatt 2mz, så må man gjøre det du sier. Vet ikke om det var det du mente, måtte bare få klarhet i det. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...