Gå til innhold

Hvor strenge er visumreglene i USA?

Anbefalte innlegg

Så var billett for vårens New York-tur bestilt og betalt og det store spørsmålet kommer:

Etter å ha mistet lappen én gang og fått en saftig bot for å være litt ekstra drita en lørdags kveld;

Må jeg ha visum?

Får jeg visum?

Hvor strenge er de egentlig for tiden?

Noen som har tatt turen med dommer/bøter på rullebladet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du MÅ ha visum. Om du så bare skal innom en liten svipptur med cruiseskip.

2. Vet ikke helt hvor strenge de er på akkurat det, men tror det går greit med trafikkbøter og slikt. Da jeg søkte om visum spurte de meg bare om jeg hadde blitt arrestert noen gang.

Hvis du trykker på USA-blogg-linken min i signaturen så kan du lese hvordan visum-intervjuet foregår. Om du lurer da... :)

Lenke til kommentar

Er du norsk statsborger, trenger du ikke visum til USA, siden Norge er medlem i det såkalte Visa Waiver-programmet. Det du MÅ ha (enn så lenge), er et maskinlesbart pass. Kravet om biometriske pass ble vel utsatt til neste år (oktober?). Har du ikke maskinlesbart pass MÅ du søke visum på forhånd.

Det du bør passe på, er å fylle ut nøyaktig bostedsadresse på det grønne kortet du får utdelt på flyet. Immigrasjonsmyndighetene i USA er visst blitt ganske strenge på akkurat det.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

5107171[/snapback]

Tøys og fjas og erkesludder. :nei:

På gitte betingelser kan du reise under visa waiver programme, så lenge du er norsk statsborger og har maskinlesbart pass.

Disse betingelsene tror jeg, merk tror jeg, er at du må ha returbillett innen 90 dager, kunne bevise at du har tilstrekkelig finansiering og forsikring til å ta vare på deg selv, og at du kan vise til hvor du har planlagt å bo. Men sjekk www.usa.no for oppdaterte betingelser.

Lenke til kommentar

5107171[/snapback]

Tøys og fjas og erkesludder. :nei:

Burde nok ikke vært så bastant. ;)

"You MAY NEED need a visa if:

You are a citizen of Norway or another Visa Waiver country or Canada and one or both of the following are true:

You have been charged with or convicted of a crime in any country.

or

You will be paid for work, including performances, fulfillment of contracts, etc., for which the income is U.S. based. "

Det var nok dette Crazysteps lurte på basert på posten hans.

Crazysteps, ta kontakt med ambassaden i Oslo og sjekk med dem.

Kjedelig å stå på JFK eller Newark for å så bli nekta å komme inn pga evt magel av visa.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt her så står det at jeg KAN trenge visum om jeg har blitt bøtelagt/dømt for en kriminell handling.

Bøter blir i Norge strøket fra det ordinære rullebladet etter to år, mens det på det uttømmende vil stå for alltid.

Tipper ambassaden ønsker en kikk på rullebladet mitt, men har de krav på et uttømmende et?

Paranoid som jeg er i forhold til amerikanerne kan jeg tenke meg at om jeg kontakter ambassaden med fullt navn (som jeg da må) kommer de til å registrere dette et sted og IHVERTFALL nekte meg innreise, siden jeg da bekjenner mine synder.

Om jeg derimot IKKE kontakter dem, åssen skal de vite om mitt bøteregister når dette blir slettet etter to år?

Lenke til kommentar

Direkte oversatt, så blir dette "...du har vært tiltalt for, eller dømt for en forbrytelse i ditt hjemland".

Så om du har fått bøter, så har det absolutt ingenting å si.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Direkte oversatt, så blir dette "...du har vært tiltalt for, eller dømt for en forbrytelse i ditt hjemland".

mvh

Pantera

5108411[/snapback]

En bot er jo noe annet enn et forenklet forelegg da.

Står på boten: Vedtakelsen har samme virkning som en endelig dom og kan vanligvis ikke påankes.

I søknadsskjema for visum står følgende:

Har de noengang vært arrestert eller dømt for lovovertredelse eller forbrytelse? i samme spørsmål som; Har de noensinne omsatt narkotika, vært prostituert eler formidlet seksuelle tjenester.

Kjipt å måtte svare ja på den liksom.

MEN: Er det noen som har reist til USA i det siste uten visum, men med noe på rullebladet?

Lenke til kommentar
her kan du se hvor du trenger visum: http://odin.dep.no/ud/norsk/tema/landinfo/bn.html

USA: trenger du ikke: http://www.norway.org/norsk/reiseinfo/reiseinfo2.htm

5110004[/snapback]

Er vel ikke akkurat det det står. Viser til usa.no står det. Og på den siden står det at du KAN trenge visum om du er dømt for noe eller har begått noe ulovlig. Det er derfor jeg startet denne tråden.

Dette intereserte meg litt, siden jeg har et par ting på rullebladet.

Kan nordmenn reise inn i Usa på ferie på lik måte som feks. Spania? -Så lenge man har maskinlesbart pass og kan gjøre rede for økonomi og forsikring?

5110868[/snapback]

Nei, trenger aldri visum til spania. Men til USA trenger man i utgangspunktet det, men slipper om du er snill gutt

Lenke til kommentar

mvh

Pantera

5108411[/snapback]

Jeg vil si at direkte oversatt så betyr det:

"...du har vært tiltalt eller dømt for KRIMINELLE handlinger....."

I USA har man "misdemenor" som i Norge kalles forseelser og felony som er forbrytelser. Hadde de ment forbrytelser, hadde det nok stått "charged with or convicted of a felony..."

"Crime" inkluderer både Felony og Misdemenor...

Og bøter kan være nok til å ikke komme inn i USA!

Hvis du feks. blir tatt med en mindre mengde narkotika i Norge får du en bot på noen tusen. Kun Bot, og dette medfører at du ikke kommer inn. KANSKJE du kan få visum hvis du er heldig. Vil tro at det samme gjelder for vold, hvis man feks har slått ned en fyr i fylla.

Så for alt utenom Forenkla Forelegg ville jeg tatt kontakt med ambassaden i Oslo først. Det er jævla kjedelig å stå på flyplassen i USA i imigrasjonen og ikke komme inn, for å så bli satt på første fly hjem for EGEN REGNING (og det blir dyrt!).

Lenke til kommentar

Et eksempel på en som har hatt problemer med visum i USA etter kun å ha fått bot er jo den kjente ishockeyspilleren Anders Myrvold.

Selv etter å ha bodd og arbeidet flere år i USA slapp han ikke inn i landet igjen grunnet en bot på 3000kr for oppbevaring av narkotika.

Dette var et vanlig forelegg han vedtok og han ble altså ikke stilt for retten.

Etter å ha anket dommen og blitt frikjent slapp han inn igjen.

Et raskt søk på google viser at narkotikadommer er nok til at du ikke slipper inn.

Voldsepisoder forstår jeg også, men så var det dette med fylleri (løsgjengerloven §17) og å holde for høy fart da.

Får vente på svar fra ambassaden.

Imens... er det noen her som har kommet inn i USA med dommer på rullebladet de siste par åra?

Lenke til kommentar

For dere andre enn meg som lurer:

Erfaring.com sier følgende:

For eks. ved bosetting/visum i USA utstedes en ordinær politiattest. Politiattest vil inneholde opplysninger om dom fra 2002. Opplysningen vil bli foreldet først 5 år fra siste soningsdag.

Politi.no står følgende om ordinær politiattest:

Vanlig/ordinær politiattest får du hvis ikke loven sier noe annet. I en slik attest blir de fleste straffbare forhold tatt med. Det fremgår av strafferegistreringsloven § 6 hvilke forhold som ikke tas med. For eksempel vil et forelegg normalt ikke komme med.

Strafferegistreringsloven §6 sier følgende:

§ 6. I attest som nevnt i § 5 skal det ikke tas med opplysninger om:

1. Påtaleunnlatelse for forseelse, ubetinget påtaleunnlatelse for forbrytelse eller overføring av straffesak til megling i konfliktråd. 

2. Dom på militær arrest. 

3. Bot for forseelse, med mindre den etter politiets skjønn kan være av betydning for formålet med attesten og ikke er eldre enn 2 år regnet fra dommen eller vedtagelsen av forelegget. 

4. Bot for forbrytelse etter dom som er avsagt eller forelegg som er vedtatt mer enn 2 år før attesten blir utstedt. 

5. Betinget påtaleunnlatelse for forbrytelse når påtaleunnlatelsen er meddelt eller dommen er avsagt mer enn 2 år før attesten blir utstedt. 

6. Betinget dom når dommen er avsagt mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39 når det ikke har skjedd overføring til anstalt under kriminalomsorgen etter psykisk helsevernloven § 5-6 eller tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a, og reaksjonen har opphørt, samt dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen ikke har vært brukt. 

7. Dom på ubetinget fengsel inntil 6 måneder, ungdomsfengsel eller arbeidsskole når den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 5 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder for dom på bemyndigelse til anbringelse i tvangsarbeid eller kursted når bemyndigelsen har vært brukt. Det samme gjelder også dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er inntil 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 5 år før attesten blir utstedt. 

8. Dom på tidsbestemt rettighetstap såfremt dommen er avsagt mer enn 10 år før attesten blir utstedt. 

9. Dom på ubetinget fengsel over 6 måneder eller forvaring såfremt den dømte er løslatt, på prøve eller endelig, mer enn 10 år før attesten blir utstedt. Det samme gjelder dom på samfunnsstraff der den subsidiære fengselsstraffen er over 6 måneder, og samfunnsstraffen er utført mer enn 10 år før attesten blir utstedt. 

10. Dom på overføring til tvungent helsevern dersom den dømte er overført til anstalt under kriminalomsorgen etter lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern § 5-6, såfremt det er gått mer enn 10 år siden reaksjonen opphørte. 

11. Strafferettslige reaksjoner ilagt foretak, jf straffeloven § 48 a. 

Har en person flere dommer på ubetinget fengsel i 6 måneder eller mer, ungdomsfengsel (arbeidsskole), tvangsarbeid, overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39, tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a eller forvaring, tas alle disse dommer med i attesten selv om bare en av dem skal tas med etter reglene i første ledd. Når en dom er avsagt på et tidspunkt da ingen tidligere dom av denne art skulle tas med etter reglene i første ledd, tas dog den eller de tidligere dommer ikke med i attesten.

I særlige tilfelle kan departementet bestemme at flere eller færre avgjørelser enn bestemt i denne paragraf skal tas med.

Det skal i attesten opplyses til hvilken bruk den er utstedt.

Endret ved lover 4 april 1975 nr. 12, 12 juni 1987 nr. 70, 20 juli 1991 nr. 66, 17 juli 1992 nr. 100, 4 juni 1993 nr. 56, 17 jan 1997 nr. 11 (i kraft 1 jan 2002 iflg. lov 15 juni 2001 nr. 64) som endret ved lov 15 juni 2001 nr. 64, 18 mai 2001 nr. 21 (i kraft 1 mars 2002 iflg. res. 22 feb 2002 nr. 181), 20 juni 2003 nr. 45 (i kraft 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).

Om jeg så leverer en ordinær politiattest til ambassaden i Oslo, vil den være tom og lekker og jeg vil være Home Free....

...om de nå ikke stenger meg ute siden jeg har innrømmet forbrytelser/forseelser i fortiden da.

Lenke til kommentar

Hvordan tror du de skal finne ut at du som turist har gjort noe galt tidligere når du står med det grønne ankomstkortet i hånden på JFK sammen med 500 andre? Det er snakk om en lynkjapp samtale med tolleren, et bilde og et fingeravtrykk så er du inne.

Lenke til kommentar
Hvordan tror du de skal finne ut at du som turist har gjort noe galt tidligere når du står med det grønne ankomstkortet i hånden på JFK sammen med 500 andre? Det er snakk om en lynkjapp samtale med tolleren, et bilde og et fingeravtrykk så er du inne.

5114313[/snapback]

Hvorfor tror du de krever maskinlesbare pass?

De kjører passet gjennom maskinen og vips kommer alt de har lagret på deg opp.

Lenke til kommentar

Litt videre undersøkelser har bragt meg hit:

Usa.no:

I was arrested/convicted years ago. Do I need a visa?

Anyone convicted of or punished for a crime involving moral turpitude or controlled substances (regardless of how long ago) is ineligible for the Visa Waiver Program and must apply for a visa. If there is any doubt regarding the nature of the offense, it is advisable to apply for a visa. In addition to usual requirements for a visa application, the applicant would need to submit all court records and a recent police record. (Processing can sometimes be quicker if you submit English translations performed by a government-authorized translator as well as the Norwegian originals.)

A crime such as a single drunk driving or speeding charge does not necessarily prevent you from using the Visa Waiver Program. When completing the Visa Waiver Program questionnaire given to you on the aircraft you must answer "yes" to the question about whether you have ever been arrested or charged. Consequently, you should to carry with you documentation (e.g. court records) to show you were not jailed and that the offense was not more serious. You may prefer to apply for a visa and bring such documentation with you to your visa interview.

Løsgjengerloven kan vel ansees som moral turpitude eller?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...