Kriwin Skrevet 4. november 2005 Rapporter Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Heisann Jeg og en kompis skal arrangere et mellom stort lan her jeg bor. Hvor det skal være Det skal være på en lokal barneskole i Jessheim. Stedet der selve lanet skal være er i Gymsalen som er Gigantisk. Mor til kompisen min jobber der så vi får låne Salen Gratis. Innternett er heller ikke noe Problem siden det er et datarom på skolen. Det jeg Lurer på Jeg lurer altså på alle de grunnleggende tingende på et litt stort lan. Vi har heller ikke så mye penger til rådighet så trur ikke det blir så mye premier! F.eks, hva trenger jeg: Kabler, Strøm, Server, Hub (kan jeg leie det et sted) Og alt det der.. Er det noen erfarne LAN-Verter som kan hjelpe meg? Takker på Forhånd! Kristian Endret 5. november 2005 av Kongen_w Lenke til kommentar
HansPetterT Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Jeg var med å arrangerte et lan. Det gikk til dit peppern gror. Hvor mange personer snakker vi om her? 50? 100? men tilbake til saken. Du burde skaffe en sponsor som kan stille med kabler, Switch'er og annet datautstyr dere måtte trenge under lanet. (vi ble sponset av datakjeden) Det er også viktig å reklamere for lanet i god tid i forveien, ellers kan du ende opp med lite folk (som vi gjorde). Skaff flere sponsorer som f.eks Bunnpris, Rema eller stabburet eller noe i den duren slik at dere kan få billig grandis. Det kommer dere til å tjene fett på. Dere kjøper inn en grandis for 15-20kr og selger oppvarmet grandis for 40kr. Lag en kiosk og selg brus og godteri. Pass på at dere ikke overpriser varene, men vær forsiktig slik at dere ikke underpriser de heller. Skaff en sponsor som kan skaffe dere en bra hjemmeside, lage og printe plakater osv. Sett opp en liste over hvem som har ansvar for hva, slik at det ikke blir mange små "høvdinger" som bestemmer. Før regnskap på det som er, slik at dere lettere ser når noe er feil. Det er også viktig at de som kommer får en bilett eller noe. Papir er lett å rote bort, så derfor, bruk stempel, bånd etc. etc. Da har du hele lanet i boks? Lykke til med lanet! så håper jeg det går bedre med dere enn det gikk med meg og mine venner Lenke til kommentar
bokhylle Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Har bare et spørsmål: Hvor mange og hvor gamle burde man være i crewet/admins? Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 5. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Takk for hjelpen! Men Hva er veldig viktig å ha meg hensyn til Nettverk og sånne ting? Ossen får jeg bra spons og HVOR får jeg det? Noen tips? Kristian Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Siden dere får låne hallen gratis er det vel bare å bruke litt av inngangs pengene til premie vel? Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 5. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Ja det var jo og en ide! Men vi får se hva annet som trenger penger og da;) For vi vet nemli ikke helt hva som skal brukes penger på Kom med flere gode ideer!! Kristian Lenke til kommentar
HansPetterT Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Vi hadde 2.000 kr i premie på cs compoen. Du bruker først og fremst inngangspengene på premie. Sørg for å ha en god ordning på inngangspengene, f.eks: Inngang m/pc : 150,- Besøk: 50,- Vi tjente mest på besøk . Hva tror egentlig de fleste jenter om lan fest kanskje?? Ossen får jeg bra spons og HVOR får jeg det? Noen tips? Når det kommer til sponsorer, så er det bare å spørre store firma. Snakk med din nærmeste datakjeden butikk (det anbefaler jeg sterkt) så besøker du din nærmeste Rema 1000 butikk eller no. Prøv også på spaceworld o.l. Netcom kan sikkert sponse dere om dere er flinke til å overtale. Få med folk som kjenner folk, slik at dere kan skaffe de store sponsorene som Coca Cola. Vi hadde datakjeden, netcom, coca cola og bunnpris. Takk for hjelpen! Men Hva er veldig viktig å ha meg hensyn til Nettverk og sånne ting? Dere trenger nok switcher! så trenger dere også (om ikke switchene har det da) en router eller noe med DHCP støtte. Blir ikke så mye LAN uten..Vi brukte en gammerl bærbar som DHCP server, men det funka ikke helt perfekt da Dere trenger også TP-kabler for å koble sammen switchene. For vi vet nemli ikke helt hva som skal brukes penger på Vakter. Det er et must når dere skal ha stort lan. vakter kommer til å bli en middels stor utgift. Resten av det som blir til overs går da rett i lomma. er det så vansklig? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Har bare et spørsmål: Hvor mange og hvor gamle burde man være i crewet/admins? 5107749[/snapback] Her mener jeg 18 år og oppover, noen skal jo stå ansvarlig også, noe man ikke kan hvis man er under 18... Hvor mange er jo vanskelig å si, kommer jo helt an på arrangementet, men 1 til 2 admins som er flinke til å delegere arbeid burde holde.. Er med på ett lite party selv (150 deltakere med pc, 250 totalt) og der er vi 2 prosjektledere (admins) Lenke til kommentar
smh Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Når det gjelder switcher og kabler kan eg kanskje hjelpe deg med dette. Send ein PM dersom det er interesant. Jobber hos importør av kabler og nettverksutstyr. Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 6. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Takker igjen for svar=) Men jeg har satt opp en midlertidig webside da:Hjemmeside Endret 6. november 2005 av Kongen_w Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Hvor gamle er dere? Dere vil trenge et bra crew. Security crew trenges, og der nytter det nokk ikke å være 15 år.. hvis du skjønner? Også bør dere ha noen som kan masse om nettværk, som ikke vil ha et stort problem, hvis en switch krasjer, eller nettværket detter ut.. Folk som kan strøm er et must.. Ingen ting er værre en et lan uten folk som har peiling på strøm.. Belaster en kurs for mye elns.. og bruker en time på å finne ut av hva som er feil.. det er kipt.. Angående sponsoerer.. på jessheim har dere jo Bowe data og BN data.. Er jo mulig å høre med de.. hvis dere passer på å ha litt reklame for de da.. Hvis dette går bra et par ganger, og blir et litt populært lan, så er det jo mulig å høre med komplett.no... Og en ting til.. Pass på å ikke ha lanet samtidig som Calypso-lan, og andre "store" lan som allerede har fått et godt rykte.. Leste litt i reglene deres.. og stusset litt over denne:Rusmidler: Rusmidler er det absolut 0 tolleranse for![K] De som blir tatt med alkohol eller andre rusmidler blir kastet ut og kan komme tilbake dagen etter dersom de har skjerpet seg.[K] Tror det kan bli dumt å sleppe de inn igjen dagen etter.. Da viser dere på en måte at det er ok med rus midler.. bortsett fra at han må ta natta hjemme.. men det kan det hende bare jeg mener? Hadde vært kjekt å skrevet litt mer på hjemmesidene deres, og hvis dere skal arrangere det, så "reklamer" litt for det.. Jeg er btw interesert i å komme Hadde vært kjekt å gitt oss litt info, om f.eks hvor mange dere er og hvor gamle dere er... Og prøv å få lanet til å ikke virke som et cs lan.. var det jeg tengte nå.. og da blir det ikke noe morro.. Sett opp noen andre konkeranser.. ikke bare i spilling... F.eks hjemmeside design.. CD-kaste konkeranse Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 6. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Hvor gamle er dere?Dere vil trenge et bra crew. Security crew trenges, og der nytter det nokk ikke å være 15 år.. hvis du skjønner? Også bør dere ha noen som kan masse om nettværk, som ikke vil ha et stort problem, hvis en switch krasjer, eller nettværket detter ut.. Folk som kan strøm er et must.. Ingen ting er værre en et lan uten folk som har peiling på strøm.. Belaster en kurs for mye elns.. og bruker en time på å finne ut av hva som er feil.. det er kipt.. Angående sponsoerer.. på jessheim har dere jo Bowe data og BN data.. Er jo mulig å høre med de.. hvis dere passer på å ha litt reklame for de da.. Hvis dette går bra et par ganger, og blir et litt populært lan, så er det jo mulig å høre med komplett.no... Og en ting til.. Pass på å ikke ha lanet samtidig som Calypso-lan, og andre "store" lan som allerede har fått et godt rykte.. Leste litt i reglene deres.. og stusset litt over denne:Rusmidler: Rusmidler er det absolut 0 tolleranse for![K] De som blir tatt med alkohol eller andre rusmidler blir kastet ut og kan komme tilbake dagen etter dersom de har skjerpet seg.[K] Tror det kan bli dumt å sleppe de inn igjen dagen etter.. Da viser dere på en måte at det er ok med rus midler.. bortsett fra at han må ta natta hjemme.. men det kan det hende bare jeg mener? Hadde vært kjekt å skrevet litt mer på hjemmesidene deres, og hvis dere skal arrangere det, så "reklamer" litt for det.. Jeg er btw interesert i å komme Hadde vært kjekt å gitt oss litt info, om f.eks hvor mange dere er og hvor gamle dere er... Og prøv å få lanet til å ikke virke som et cs lan.. var det jeg tengte nå.. og da blir det ikke noe morro.. Sett opp noen andre konkeranser.. ikke bare i spilling... F.eks hjemmeside design.. CD-kaste konkeranse 5111888[/snapback] Ok! Takk for hjelpen! Skal forandre litt på det nå!... Security blir på over 18 ja, Fetteren min som er 24 og en annen som er 42. Så det blir ikke noe problem nei;) Den siden er bare midlertidig da, så vist det blir noe av så skal vi selvfølgelig reklamere mere! Edit: Vi er forresten 15 åringer. Kristian Endret 6. november 2005 av Kongen_w Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Høres Artigj ut kristian Har lyst til å komme, men spørs på når/hvis jeg får skyss osv.. Jeg syns dere burde skrive oppp hvem som gjør hva og sånt på hjemmesia leita etter det... men ellers, noen sm har peiling på strøm og nettvert, kanskje noen renholdere?, admin, folk som ordner med compor, kioskansvarlige, øko-ansvarlig osv... Finner sikkert noen råd hvis du ser litt på forumet Lykke til! Endret 6. november 2005 av DJ Ovin Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 6. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Ok alle sammen, nå har det gått opp for meg at jeg SUGER i nettverk her.. Så Er det noen i Nærheten som vil være Nettverksansvarlig? Vet nemli ikke hva ting vi skal ha der engang (av nettverksutstyr ). Kan bare: Switch og Kabel;) Så HJELP! Kristian Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 du må ha en router (hvis ikke det er på Switchen) med DHCP støtte (tok det fra oppi her en plass, ville være litt smart jeg og ) Tp-kabel fikk du med, server må du jo ha? en dhcp server (tok det også fra oppi her;P) kan ikke noe mer jeg nå...:S Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 6. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Ja det hjalp Øyvind:P Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Ja det hjalp Øyvind:P 5113853[/snapback] lol! Måtte bare, haha! Men kan sikkert spørre en kompis i morra, se om han veit no Lenke til kommentar
Kriwin Skrevet 6. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Jaj.. Men vist noen bare kan Lage en Simpel tegning på Paint av ossen alt av nettverk skal være så hadde det vært fint.. Vist dere skjønner hva jeg mener? Kristian Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Vet ikke helt om dette er den beste måten å gjøre det på, men slik ville jeg ha gjort det.. Serveren skal dele ut ip-adresser, fordele internetten, sperre/tillate div. porter fra å koble til internett. Serveren er det smartest om kjører et linux system (tror jeg) fordi det er mest stabilt.. (og billigst ) Så er det bare å finne ut hvor mange plasser dere skal ha, og passe på å ha nokk porter på switchene til det.. og pass på å få 10/100mbit, og ikke bare 10mbit ____________________________________________________________________ Hvis det kommer rundt 100 folk, så tror jeg ikke det holder med to i securety.. Husk.. Folk som skal passe på sikkerheten må sove, slik som andre, og hvis det skal være over mer en en natt, så må de jobbe i skift.. btw.. Er det jessheim skolen, eller skogmo skolen dere skal ha data partyet på? Du nevnte i en tidligere post at det var jessheim skolen, men lanet heter skogmo lan.. så jeg lurer litt da.. Og jeg sier det igjen, siden dere er bare 15 år, så kan det være lurt å få med seg en gjeng litt mer "voksne" på å arrangere dette.. EDIT: Håper du skjønner tegningen da.. Den ble liksom kastet sammen... Endret 6. november 2005 av Hrisebro Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Eller.. du kan bruke en router i stede for serveren.. men ikke bruk den du bruker hjemme.. Velg en litt mer avangsert.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå