Gå til innhold

CPU demontering, hvordan?

G

Anbefalte innlegg

AMD sokkel 754 (med flere varianter sokler):

1. Du monterer CPU med sølvpasta.

2. Hovedkort har plastikk firkant forhøyelse for å støtte rundt kjøleren så den ikke skal slingre for mye til sidene ved frakt.

3. Låsearm blir sittende under CPU kjøleribbe, og er umulig å komme til på.

4. Heatspreaderen har så stor overflate at pasta fungerer omtrent som lim.

5. Du risikerer å nappe ut hele CPU fra fastlåst feste, og eventuellt stå igjen med ødelagt CPU (bøyde pinner med mer).

Beskriv hvordan du ville demontert sullamitten, eller hvordan det beskrives at det skal gjøres av produsentene av utstyret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du brukt kjølepasta og ikke termisk lim nekter jeg å tro på at du klarer å nappe ut CPU fra sokkelen om du bruker litt kraft.

Får du ikke stukket noe som helst innunder kjøleren?

Kan jo prøve å varme opp det hele ganske heftig og se om det blir løsere da.

Lenke til kommentar

Og Pointet var at du ikke får av kjøleren fra prosessoren, du må dra bestemt, men med vett, sjekk at den er heeeelt løs fra den J#%IU ramma! værste dritet som finnes syns nå jeg... men anyways hvis det er pastaen, så blir den litt mer medgjørlig ved høye temp. kjør litt tortur på pc'n og så slå rett av og prøv igjen

lykke til

Lenke til kommentar

dette har jeg vært borti :blush: .. hadde kjøpt ny ribbe og vifte for en god stund siden og kom hjem og skulle montere. (Pcen hadde vært avslått hele nattan)

setter på ribbe, men så løsner vifta litt og jeg krongler med nedi kassa for å feste vifta igjen. I mellom tiden har ribba klart å flyttet litt på seg og med pastaen ferdig påsmurt så ble jo dette som lim og jeg fikk ikke rikket den. Etter litt prøving gadd jeg ikke mer og bare røska til, og cpuen glapp fra sokkelen og ble med ribba. heldigvis brakk ingen pinner så jeg fikk heldigvis bøyd de tilbake de som var bøyd.

Nok om det, det du burde gjøre, er å la pcen stå på litt såppass at pastaen har rukket å blitt myk, så kan du fjerne kjøler :)

Lenke til kommentar

Er oppvarming det beste alternativet folk kan komme på? Synes ikke oppvarming virker som en fullgod løsning, klart det kan hjelpe en smule, men kan dette være godkjent av AMD som måten å gjøre det på? Bøyde pinner og med mer ..

Selv synes jeg pastaen virker for seig til at oppvarming alene garanterer et godt resultat.

Lenke til kommentar
Selv synes jeg pastaen virker for seig til at oppvarming alene garanterer et godt resultat.

5106616[/snapback]

Joda, det funker bra det..Gjorde det når jeg skulle montere vannkjølingen, da pcen hadde vært avslått over nattan. (Arctic silver 5 er pastaen jeg bruker)

Og ja, det er det eneste alternativet ihvertfall jeg kom på i farta da jeg støtet bort i problemet og har ikke tenkt noe med på det. Er vel kanskje andre måter å gjøre det på men..

edit: Men altså, når du evt har bestilt varer som krever at du må avmontere cpu-ribba så er det bare å la den stå på over nattaen? eller bare la den stå på litt og gjøre..ja, hva enn du nå bruker pc'en til og så slå av og ta ting ifra hverandre.

Endret av dmeNt`
Lenke til kommentar

Jeg tror at langt de fleste Athlon 64 baserte hovedkort er blitt produsert med sånn ramme (kant) rundt CPU sokkel. Den beskytter jo mot sideforskyvning, så helt dum er den jo ikke, men låsearm-mekanismen passer ikke særlig bra sammen med designet.

Lenke til kommentar
Jeg tror at langt de fleste Athlon 64 baserte hovedkort er blitt produsert med sånn ramme (kant) rundt CPU sokkel. Den beskytter jo mot sideforskyvning, så helt dum er den jo ikke, men låsearm-mekanismen passer ikke særlig bra sammen med designet.

5106771[/snapback]

joa, men den forskjøv seg hos meg, dette var da intel..det var ikke mye liksom, men nok til at jeg måtte rette den litt.

Lenke til kommentar

OK, skal ha det i tankene neste gang. Det er likevel ikke mye det går an å rikke kjøleren med. Kanskje det varierer med størrelsen på kjøleblokkene? Min kjøler fyller ut firkantrommet ganske så tett. Noen andre gode forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...