blubbblubb Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Hvordan uttaler man über? Med U eller ü(y) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Hvordan uttaler man über? Med U eller ü(y) 5106322[/snapback] såvidt jeg vet skal ü uttales "y".. så über skal uttales "yber" på tysk.... Lenke til kommentar
blubbblubb Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Men hva er det det egentlig betyr på Norsk? Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 det betyr rett oversatt - over. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Er nok med Y, men jeg tror jeg sier U selv...men det er kanskje en fornorskning av samme ordet. Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det bruker når noe liksom er bedre enn alt annet Større noob enn alle andre: übern00b dårlig bruk egentlig, men morsomt Lenke til kommentar
blubbblubb Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Det uttales vel med U på Norsk! Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 hvor dum går det an å bli? "Det uttales vel med U på Norsk!" det er jo ikke et norsk ord ffs! det er tysk! da utaler man det på tysk også. Lenke til kommentar
blubbblubb Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 hvor dum går det an å bli? "Det uttales vel med U på Norsk!" det er jo ikke et norsk ord ffs! det er tysk! da utaler man det på tysk også. 5106383[/snapback] Men mange bruker det på Norsk og da sier man det med U! Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Men mange bruker det på Norsk og da sier man det med U! 5106390[/snapback] Tøys, det er ikke et norskt ord så da kan man ikke uttale det på 'norsk'. Ü er og blir 'y' i tyske ord, ferdig med det. Hadde noen sagt 'uber' til meg tror jeg at jeg hadde dødd pga. bevitnelsen til ekstrem inkompetanse. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 og nei. "ü" uttales ikke "y", men lyden er litt vanskelig å forklare her Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 og nei. "ü" uttales ikke "y", men lyden er litt vanskelig å forklare her 5106433[/snapback] Så du mener at 'y' ikke er det nærmeste man kommer å kunne forklare lyden skriftlig? Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det er så godt som y, Julenissen. Det er skivebom å tro at den jevne, norske tenåring klarer å få til den lyden når man nesten er en minoritet hvis man klarer å si "kylling" på riktig måte. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Ü uttales som en blanding mellom y og u, men nærmest y. Er i alle fall det jeg har lært. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 tøddel -en, tødler (lty tuttel, eg 'brystvorte', besl med I tut) 1: prikk(er), strek(er) over bokstavtegn for å angi en viss uttale i tysk ü markerer tødlene at den skal uttales y Lenke til kommentar
smetho Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det er så godt som y, Julenissen. Det er skivebom å tro at den jevne, norske tenåring klarer å få til den lyden når man nesten er en minoritet hvis man klarer å si "kylling" på riktig måte. 5106446[/snapback] Hehehe, true! Uff, skummelt... Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Dere tar feil - alle mann, bortsett fra X-treme<ett-eller-annet>. For dere som er spesielt interessert i å få det helt korrekt, så skal über uttales med en blanding av "u" og "y". Da vet dere det. Endret 4. november 2005 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
DevN Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Mener å huske fra Buffy at SMG uttalte det på typisk engelsk måte, "uber" som i "you-ber" elns. Men kan jo naturligvis være feil. Jeg sier det likevel rett fram på typisk norsk, de få gangene jeg bruker det ikke-norske ordet i norsk dagligtale. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Mener å huske fra Buffy at SMG uttalte det på typisk engelsk måte, "uber" som i "you-ber" elns. Men kan jo naturligvis være feil. Jeg sier det likevel rett fram på typisk norsk, de få gangene jeg bruker det ikke-norske ordet i norsk dagligtale. 5106800[/snapback] om du uttaler det som Y eller en blanding av Y og u så tror jeg uansett folk skjønner hva du mener.... Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Dere tar alle feil, det skal nemlig uttales med "ah" istedenfor "er" på slutten. "ybah" (hvor y representerer den y-liknende lyden "ü") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå