Gå til innhold

Kun 2 taster samtidig?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp et nytt logitech tastatur. Jeg aner ikke hva det heter, og jeg finner det ikke på logitech sine sider heller. Det er ikke noe fancy greier. Uansett, problemet mitt er at under noen tastekombinasjoner kan jeg kun bruke 2 taste samtidig. Feks. når jeg spiller så bruker jeg w-a-s-d til å styre med, men når jeg holder w-d samtidig, så får jeg ikke brukt flere taster, da piper det. hvis jeg derimot bruker w-a samtidig, eller en annen kombinasjon, så kan jeg fint bruke 5-6 taster samtidig. Så jeg prøvde å bytte til andre kombinasjoner, som feks. y-g-h-j til å styre med, men jeg fikk samme problemet der, altså y-j samtidig. Det samme skjer når jeg ikke spiller også. Men med det gamle tastaturet fungerer alt fint :hmm: . Ligger problemet i tastaturet, eller er det noe annet? Har ikke lyst til å bytte ut tastaturet, men sånn som det er nå så er det jo ubrukelig :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biosen til hovedkortet? Tror ikke det, siden det funker med det andre tastaturet :hm: . Drivere til tastatur er litt vanskelig siden jeg ikke vet navnet på det, og har lett febrilsk etter det på internett uten resultat. Må jeg bare bite i det sure eplet og kjøpe et nytt da? :cry:

 

EDIT: Jeg så under tastaturet og fant modellnummeret. Et googlesøk fant noen utenlandske sider, men ingen engelske eller norske. Har jeg et weird tastatur? :tease:

Fant denne siden på tysk: http://www.hardwaregigant24.de/product_inf...nzelstueck.html

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Dette er tastaturet. Problemet ligger i at enkelte taster kombinert med enkelte andre taster gjør det umulig å skille ut hvilken tast som er trykket, derfor gir den opp og piper.

 

Eneste mulighet til å fikse dette er å få et tastatur som er kablet annerledes.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

problemet ditt ligger inni kontrollbrikken som er inni tastaturet.

 

quote fra en stenograf-side (en stenograf er en person som loggfører alt som blir sagt i rettsaker og likn. på med meget spesielle skrivemaskiner med bare 7 knapper) jeg fant på nettet som forklarer hvorfor tastaturer ikke greier å registrere mer en to-tre tastetrykk. den er ganske lang men verdt å lese.

 

Your observation about certain patterns of keys that "work together"

while others do not is quite common. It is possible, and affordable,

to build keyboards that have N-key rollover and will handle any and

all patterns of keys, but such designs are not in fashion.

 

There are three technologies for the key switch (the individual switch

under one key): metalic contact, capacitive contact, and Hall Effect

(magnetic sensing). Hall Effect keys are expensive (requiring a Hall

Effect transistor and magnet per key). Capacitive contact keys are very

inexpensive but require a more complex control chip that is not

currently popular. Metalic contact switches are popular because they

are inexpensive to manufacture and use a simple control chip. The

problem is that metalic contact switches (e.g., like an ordinary

electrical switch, metal touching metal) have "ghosting" problems

related to the layout of the key matrix (unless a diode is added per

switch, and at about 4 cents each, manufacturers have opted not to use

diodes, as that would add about $5 to the cost of each keyboard(!)).

 

The key switches are connected across the intersection of a vertical

grid and a horizontal grid (as in a matrix), with roughly 8 vertical

circuits (outputs) and 13 horizontal circuits (inputs). This matrix

does not represent the physical arrangement of the keys (which is

about 15 wide by 6 high)... it represents the electrical connectivity

of the switches.

 

A control chip sends out current pulses, one at a time, on one of the

13 horizontal cicuits, round-robbin in a cycle of 13. For each input

pulse, the chip reads the 8 output lines. If no switch is pressed,

there is no output pulse. If one switch is pressed, then there is an

output pulse on that one line that connects to the switch. Note that

on each output line (column), there are 12 other switches, but only one

of the 13 rows is stimulated at a time, so only the 8 switches on a

given row will respond to a particular stimulus pulse. This approach

accurately reports any single switch closure.

 

When multiple keys are pressed, given that they are metalic-contact

switches, currents can then flow both directions through the switch.

Pressing two keys in the same column on two different rows electrically

connects the horizontal stimulus lines together, making it impossible

to subsequently distinguish where a third key is located (the chip

would know it was on one row or the other, but not which).

 

For this reason, the control chip is designed to ignore situations in

which the output lines report multiple outputs. If you then allow

multple key presses but only in the same column in the matrix, then

the stimulus-response nature of the control chip can accurately

determine which rows are "down" (so long as everything is in the same

column in the matrix).

 

The "column" of the wiring matrix often runs horizontally across the

physical layout of the keys. SDFJKL (on keyboards for which these

keys respond) are thus in the same column of the wiring matrix. Keys

not in this column, used with these keys, would cause a lack of

response for all (or nearly all) the keys.

 

Besides being able to detect the patterns of the keys, the control chip

also has to "remember" which keys are down. It must know this because

it sends out "down" and "up" messages, and it can only send an "up"

message if it knows a key used to be "down" and then finds that it is

no longer down. The control chip thus needs a memory about which keys

are down, and the amount of this memory ("operating state memory") is

limited. In some control chips, it holds only three elements, and such

chips can only report three keys even if it can detect more. In

better control chips, the state memory holds 8 keys, and you then get

8-key rollover (assuming the pattern of keys is one the chip can

detect, based on the wiring matrix).

 

There is no standard way keys are wired into the key matrix. Thus on

some keyboards, different patterns of keys are in the same column

as compared to other keyboards. This means that different keyboards

have different patterns of working versus non-working keys.

 

Keyboards manufactured by IBM for the original PC (early 1980's) used

technologies (typically metal-contact switches with integral diodes)

that allowed for accurate reporting of any and all patterns of

keypresses. Everything was more expensive in those days, and the small

added cost was lost in the overall cost. Today all keyboards are

manufactured in Pacific-rim countries, for about $8 each (they sell

in the U.S. at distributors for about $15 each). They have adopted

designs that have rollover where needed to support typewritten input.

Six-key braille is not on their horizon, and so most designs do poorly.

Some just happen to have SDFJKL in the same matrix column, and then

these keys work well (assuming the operational state memory holds at

least 6 elements).

 

løsningen forbi dette problemet blir å kjøpe seg ett nytt tastatur som ikke har denne begrensningen. dvs, ett tastatur som følger IBM PC standard N-key rollover som kan registrere samtlige taster som blir presset ned. neste steg ned er alpha N-key rollover som er ett tastatur som kan registrere samtlige taster på num-paden men oppfører seg ellers som ett vanlig tastatur med 2-5 begrensning på alle andre taster.

videre så finnes det 10-key rollover som kan registrere maksimalt 10 nedpressede taster uavhengig av plassering på tastaturet. videre så har vi alt ifra 9, 8, 7, osv. til bunnen hvor 3-key og 2-key som er dei dårligste tastaturene. det kan godt være mulig det finnes tastatur som registrerer flere enn 10 tastetrykk men dem er trolig sjeldne.

 

det beste alternativet for en gamer blir nok å skaffe seg ett tastatur som 10-key rollover, da ett fullstendig N-key rollover ofte er veldig dyre tastatur og 8/7-key er etter hva jeg kan lese vanskelig å finne og 6/5-key blir for lite, da du kan være uheldig å få ett som spyr på wasd kombinasjonen sammen med shift, space eller ctrl.

 

EDIT: leste førsteposten din igjen. etter hva du beskriver så har du enten ett 5 eller 6-key rollover tastatur siden det makser ut på 5-6 registrerte tastetrykk.

 

 

så.. da er det bare å sende spørsmål til webshoppene og spør dem om dem har tastatur som som følger IBM PC standaren, og til hvilken grad denne følges (2,3.. ..10 alpha N eller det beste ren N) ;)

 

Edit: ett N-key tastatur som er mer eller mindre en tro kopi av legenden Omnikey som ble produsert av Northgate Computer Systems er CVTs Avant Prime og Avant Stellar. med fullstendig programerbare (f.eks programmere CTRL-ALT-DEL på en enkel tast) og konfigurerbare taster (f.eks, flytte på alt og ctrl, eller rett og slett nappe ut alle tastene som står i standard qwerty oppsett og sette dem ned i dvorak oppsett) så koster herligheten en del, men til gjengjeld så får du ett tastatur som kan holde i flere tiår (Omnikey tastaturer har holdt nå i 20 år, og dem er fortsatt like gode). CVT gir standard 2 års garanti med opsjon på 5 år så det burde nå ha litt å si på holdbarheten.

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...