Gå til innhold

Flotte bilder fra FAME?


Anbefalte innlegg

Mye "morsomt" å lese om FAME her ja..

 

Jeg har ikke personlig erfaring med FAME, men det har søsteren min. Hun uttrykker sin mening slik: ALDRI I HÆLV*** MER!

 

Men bevares, fancy rådyre lokaler har de..

 

Min kone og jeg valgte en lokal analog mellomformatfotograf, kosta oss 2.500,- for 16 bilder i 13×18, uinnrammet. Forstørrelser får vi ennå, etpar år etterpå, til 3-400,- for 20×30 størrelse.

For ikke å nevne; bildene er det klasse og stil over, og fotografen hadde virkelig tid til oss og fikk selv et umulig fotoobjekt som meg fotogen.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye "morsomt" å lese om FAME her ja..

 

Jeg har ikke personlig erfaring med FAME, men det har søsteren min. Hun uttrykker sin mening slik: ALDRI I HÆLV*** MER!

 

Men bevares, fancy rådyre lokaler har de..

 

Min kone og jeg valgte en lokal analog mellomformatfotograf, kosta oss 2.500,- for 16 bilder i 13×18, uinnrammet. Forstørrelser får vi ennå, etpar år etterpå, til 3-400,- for 20×30 størrelse.

For ikke å nevne; bildene er det klasse og stil over, og fotografen hadde virkelig tid til oss og fikk selv et umulig fotoobjekt som meg fotogen..  :)

8516790[/snapback]

 

 

Hei

Ja man kan fint få tatt bedre bilder enn hva FAME greier. Når vi var der skulle vi bare gjøre som fotografen sa. Vi hadde med forskjellige klær vi gjerne ville ha tatt bilder med , men fotografen likte ikke det helt.. Men smaken er som baken... Man kan betale tusenvis av kroner for at en FAME fotograf skal ta bilde eller velge en litt rimeligere pris hos en lokal fotograf.

Endret av bjornegil
Lenke til kommentar

Vi har også tatt bilder hos FAME, men jeg må si meg fornøyd med dem. Synes servicen var bra og bildene flotte. Hadde med ekstra klær og det ble vi jo også oppfordret til. Vi fikk også kaffe og ganske god tid på oss til å plukke ut bildene vi ville ha. Skjønner jo også at det koster penger å ha flotte lokaler, godt fotoutstyr, prosjektorer, masse datamaskiner med lisensierte programmer, en fotograf som tar bilder, kanskje samme person til å redigere bildene, en som bruker tid på å vise oss bildene i tillegg til at de helst skal tjene litt på fotograferingen. Derfor reagerte ikke jeg så veldig negativt på prisene. Vi kjøpte et album+ et par mindre forstørrelser og tror ikke de har tjent flesk på oss. Dette var FAME i Bergen(Torgallmenningen). Eneste var at jeg kanskje synes større forstørrelser var i dyreste laget.

Og her er et eksempel på våre bilder tre2.jpg

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg har selv vært hos Fame opptil flere ganger og har vært like misfornøyd hver gang. Jeg har alle gangene følt at fotografen ikke engasjerer seg men bare vil bli ferdig fortest mulig. Dessuten ble vi lovd en time i studio men ble likevel sendt hjem etter 20 minutter. Vi fikk se bildene og jeg syntes det var et fåtall som var brukbare ettersom de hadde bommet med lyset på de fleste. Når produktene kom mange uker for sent etter hva de hadde lovd var de dårlige, kornete og uklare bilder..

Lenke til kommentar

Fotografer i FAME behandler ikke sine egne bilder. De sendes digitalt til en sentral server og behandles og printes av helt andre folk. Fotografen selv ser aldri bildene igjen, så vidt jeg har fått vite av FAME. Jeg kan med andre ord ikke forestille meg at de bruker RAW, da minst mulig arbeid per bilde nok er det viktigste for dem.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Jeg kan med andre ord ikke forestille meg at de bruker RAW, da minst mulig arbeid per bilde nok er det viktigste for dem.
Tja, spørsmålet er jo hvorvidt det er mindre arbeid med reklamasjoner i ettertid enn å gjøre skikkelig jobb med en gang. Hadde de tatt bildene i RAW, og gjort jobben skikkelig der, ville de mest sannsynlig fått færre reklamasjoner også. Nå vet vi jo selvfølgelig ikke hvor mange reklamasjoner de faktisk har.

 

På den annen side - hvis fotografen har gjort en skikkelig jobb og kjenner utstyret sitt godt, trenger de ikke noe mer enn jpg, for da kjører de bare ut bildet nærmest ubehandlet...

Lenke til kommentar
På den annen side - hvis fotografen har gjort en skikkelig jobb og kjenner utstyret sitt godt, trenger de ikke noe mer enn jpg, for da kjører de bare ut bildet nærmest ubehandlet...

 

Jepp. I studio hvor fotografen plotter inn en fast eksponering i M, har kjent WB, blitzene sørger for likt og korrekt lys - er fortjenesten ved bruk av RAW minimal.

Lenke til kommentar
Jeg har selv vært hos Fame opptil flere ganger og har vært like misfornøyd hver gang.

 

Er det bare meg som reagerer på logikken her?

 

Hvorfor i alle dager går dere tilbake til et sted hvor dere ikke er fornøyd? Jeg er selv ikke imponert over Fame sine bilder, men eksemplene og prisene deres er da tydelige nok til at man kan gjøre seg opp en mening om hvorvidt man liker både priser og bilder fra den kanten.

Lenke til kommentar
Fotografer i FAME behandler ikke sine egne bilder. De sendes digitalt til en sentral server og behandles og printes av helt andre folk. Fotografen selv ser aldri bildene igjen, så vidt jeg har fått vite av FAME. Jeg kan med andre ord ikke forestille meg at de bruker RAW, da minst mulig arbeid per bilde nok er det viktigste for dem.

 

Det du sier stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Fotografer i FAME behandler ikke sine egne bilder. De sendes digitalt til en sentral server og behandles og printes av helt andre folk. Fotografen selv ser aldri bildene igjen, så vidt jeg har fått vite av FAME. Jeg kan med andre ord ikke forestille meg at de bruker RAW, da minst mulig arbeid per bilde nok er det viktigste for dem.

 

Det du sier stemmer ikke.

Hva er det du mener ikke stemmer? Litt mer utdypende besvarelse pleier å være greit..

 

Når det gjelder bruken av RAW som noe her nevner, så ser jeg ikke helt hvorfor dette skal benyttes. Alt er ferdig testet og justert så de små endringene som eventuelt må gjøres i ettertid klarer en fint å gjøre i jpeg fila.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp hvert hos Fame, dersom en skal ha bildene digitalt på cd med fulle rettigheter koster det 15 000 kr, og ca 1000 kr for fotograferingen. Det er litt stiv pris, i og med at fotograferingen tok ca 30-40 min. Vet ikke hvor mye tid som brukes på bearbeidelse av bildene i ettertid, men tror ikke det er lange tiden.

 

Har aldri vært borti en fotograf som er villig til å gi fra seg bildene digitalt med fulle rettigheter. Én gang fikk jeg et tilbud på 40.000,-, men det var vel bare en annen måte å si 'ikke f...' på....

 

-Vegar

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Bondefangeri av Fame?

 

Det kan godt hende at fotografene til Fame leverer gode bilder av høy kvalitet. Men maken til bondefangeri skal man lete lenge etter. Vel har vi som forbrukere ansvar for å skaffe oss informasjon og priser til de produktene man ønsker å kjøpe. Men undertegnedes erfaring med fotografkjeden Fame, er at denne bevisst unnlater å informere kunden og til dels villeder kunden, i den hensikt å gjøre det svært vanskelig for kunden å holde seg informert. Det skulle vært svært interessant å få en uttalelse fra Forbrukerrådet i forhold til å få Fames markedsføring i forhold til markedsføringsloven.

 

For ifølge forslag til ny markedsføringslov som snart vedtas, kan mye tyde på at markedsføringen til Fame blir ulovlig, hvis den ikke allerede er det:

 

§8 En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.

 

For det første fremgår det ikke av nettsidene til Fame hva tjenestene faktisk koster. Det som finnes av priser er et tilbud om skolefotografering som lister helt andre priser enn de normale prisene: http://www.fame.no/faces. Inntrykket av å bli villedet forsterkes ytterligere ved at det gis et tilbud om å betale 500 for fotografering, som inkludere ett bilde, vel og merke fotografens favoritt i sort/hvitt. Utover dette er det faktisk ikke mulig å danne seg et reelt bilde av hva det hele vil koste, til tross for at det ligger ganske mye informasjon på nettsidene til Fame. Dette til forskjell fra f. eks Studio Vest, http://www.studiovest.no/priser.html som presenterer hele prislisten på sine nettsider.

 

I undertegnedes tilfelle hadde vi en ide om hva det ville komme til å koste, på bakgrunn av tidligere erfaringer. Men fra Fame ble det omtrent ikke gjort noe som helst for å informere oss som kunde om prisene. Det ble heller ikke tatt initiativ til å diskutere kostnadsrammer før vi møtte på første visningstime. Etter fotograferingen ble det sagt at de ikke hadde flere brosjyrer som viste prisene. (Det ble heller ikke sagt noe om at de også var tom for toner på alle skrivere i huset og dermed ute av stand til å skrive ut noe som helst som kunne gi oss en ide om priser). Undertegnede fikk i stedet en håndskrevet nettadresse, notert av Fame på baksiden av en kassalapp, som viste seg å være så krøkkete skrevet at det ikke var mulig å finne brosjyren på nett. I løpet av visningstimen fikk vi forklart den korrekte nettadressen. Brosjyren med prisene lå på nettadressen http://www.fame.no/prisliste/katalog.pdf som oppgitt, klart til å laste ned. Det skulle vært interessant å vite hvorfor det er så vanskelig å lage en snarvei på Fames nettsider til denne brosjyren. For brosjyren med prisene er publisert på Internet på et offentlig område, som ikke krever passord. Det gjør det imidlertid ikke mindre spesielt at brosjyren med prisene er publisert på en slik måte at den blokkere søkemotorene til Google og andre slik at de ikke finner den - Kreativt. Det er med andre ord gjort med overlegg.

 

Det som understreker ytterlige den suspekte forretningspraksisen til Fame, er at kunden får et brev hjem i Posten, etter at den har bestilt fotografering. Av dette brevet fremgår det en rekke praktiske opplysninger, greit nok. Men hvorfor vedlegges ikke brosjyren som forteller om produktene til Fame og prisen på disse? Kunne det ikke i det minste vært en henvisning til den hemmelige "nettadressen" hvor brosjyren kan lastes ned? Neida, vent til visningstimen, så skal du få en overraskelse...

 

Det mest usmakelig ved Fames markedsføringen er at en som forbruker settes under et utilbørlig press i den første visningstimen. For første gang presenteres en for bildene, fra et unikt øyeblikk, enten det er bryllup, ditt eneste barn som fyller år, eller familiebilde. Til dempet belysning og rolig musikk skapes en følelsesladet stemming hvor en lett kan la seg rive med og bestille for langt mer enn det lommeboken tåler. Undertegnede la merke til at det i følge brosjyren ble oppfordret til å ta med hele familien på visning. Å ha med seg utålmodige barn som synes at nok er nok eller svigermor som lar seg begeistre av det en ser, gjør det ikke spesielt lett å si nei. Tvert om kan en risikere å si ja til hva som helst bare for å bli ferdig...

 

Det som underbygger ytterlige påstanden om at Fame villeder med hensikt, er at kunden selvfølgelig tilbys bedre listepriser dersom den bestiller flest mulig bilder i den første visningstimen. Det er mulig å bestiller i etterkant, men da selvfølgelig til en høyre pris, blant annet fordi det var så vanskelig å hente frem igjen arkiverte bilder... Å komme tilbake etter å studert bildene i ro og mak hjemme med familien er heller ikke mulig. For til forskjell fra vanlig praksis hos andre fotografer, gir ikke Fame kunden en en CD med lavoppløselige bilder. Men det viste seg i ettertid, ved gjennomgang av brosjyren, at man kunne allikevel kjøpe en slik CD, riktignok for 5 000 kr. (Andre fotografer tar 50 kr for å produsere en CD). Men du kan få den gratis hos Fame hvis du bestiller for mer enn 10 000 kr...

 

Og som dette ikke er nok - Etter at du har bestilt for langt mer enn det som privatøkonomien din tåler, har selvfølgelig Fame et samarbeid med et Kredittkortselskap. Informasjon om dette finner en på siste side i brosjyren til Fame...

 

Vel, kan man bli mer bondefanget enn dette?

 

Vi får vel bare håpe på at medarbeidere til Fame i India får sin del av kaka etter Fame har bondefanget norske kunder:

 

http://www.dn.no/dagensit/bransje/article1215048.ece

Lenke til kommentar

Eg har eitt einaste ord å seie om Fame, og det er: PISS

Og ja, det kan eg godt stå for. :)

 

Er du god, så jobbar du ikkje hos Fame. Enkelt og greit, då klarar du betre.

Skulle gjerne ha vore med på ein større boikott av Fame om det hadde gått. Gi jobbane tilbake til dei seriøse folka og ikkje dei med dei finaste reklamebrosjyrene.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
I undertegnedes tilfelle hadde vi en ide om hva det ville komme til å koste, på bakgrunn av tidligere erfaringer. Men fra Fame ble det omtrent ikke gjort noe som helst for å informere oss som kunde om prisene. Det ble heller ikke tatt initiativ til å diskutere kostnadsrammer før vi møtte på første visningstime. Etter fotograferingen ble det sagt at de ikke hadde flere brosjyrer som viste prisene. (Det ble heller ikke sagt noe om at de også var tom for toner på alle skrivere i huset og dermed ute av stand til å skrive ut noe som helst som kunne gi oss en ide om priser). Undertegnede fikk i stedet en håndskrevet nettadresse, notert av Fame på baksiden av en kassalapp, som viste seg å være så krøkkete skrevet at det ikke var mulig å finne brosjyren på nett. I løpet av visningstimen fikk vi forklart den korrekte nettadressen. Brosjyren med prisene lå på nettadressen http://www.fame.no/prisliste/katalog.pdf som oppgitt, klart til å laste ned. Det skulle vært interessant å vite hvorfor det er så vanskelig å lage en snarvei på Fames nettsider til denne brosjyren. For brosjyren med prisene er publisert på Internet på et offentlig område, som ikke krever passord. Det gjør det imidlertid ikke mindre spesielt at brosjyren med prisene er publisert på en slik måte at den blokkere søkemotorene til Google og andre slik at de ikke finner den - Kreativt. Det er med andre ord gjort med overlegg.

Dette er helt vanlig praksis for mange større websider. At ikke søkemotorer som google ikke skal kunne snappe opp delinformasjon innenfor et større nettsted for at det så kan bli feilpresentert er helt normalt. Om noen også søker etter Fame skal de komme til forsiden, og ikke havne på en underside.

 

Det som understreker ytterlige den suspekte forretningspraksisen til Fame, er at kunden får et brev hjem i Posten, etter at den har bestilt fotografering. Av dette brevet fremgår det en rekke praktiske opplysninger, greit nok. Men hvorfor vedlegges ikke brosjyren som forteller om produktene til Fame og prisen på disse? Kunne det ikke i det minste vært en henvisning til den hemmelige "nettadressen" hvor brosjyren kan lastes ned? Neida, vent til visningstimen, så skal du få en overraskelse...

Å ikke legge ved papirbrosjyrer ved alle utsendinger, iallefall når kundene som får brevet allerede har vært i kontakt med utsteder allerede. Mye informasjon går via nettsider, særlig dersom dette gjelder teknologibedrifter (data, tele, foto osv), for å spare på papirtrykk.

 

Det mest usmakelig ved Fames markedsføringen er at en som forbruker settes under et utilbørlig press i den første visningstimen. For første gang presenteres en for bildene, fra et unikt øyeblikk, enten det er bryllup, ditt eneste barn som fyller år, eller familiebilde. Til dempet belysning og rolig musikk skapes en følelsesladet stemming hvor en lett kan la seg rive med og bestille for langt mer enn det lommeboken tåler. Undertegnede la merke til at det i følge brosjyren ble oppfordret til å ta med hele familien på visning. Å ha med seg utålmodige barn som synes at nok er nok eller svigermor som lar seg begeistre av det en ser, gjør det ikke spesielt lett å si nei. Tvert om kan en risikere å si ja til hva som helst bare for å bli ferdig...

Å foreslå å ta med familien og nære på en fotovisning hvor man skal velge ut unike bilder fra et kjært øyeblikk. Du ser på dette som noe negativt? Det å opprette en god stemning når man skal plukke minner, som press?

 

Jeg ser absolutt ikke på dette som negativ praksis. Heller en veldig god utførelse av kundebehandlig, og omtanke av firmaet. Om du har unger som ikke kan være i ro den tiden det tar å gjøre noe viktig får de heller bli igjen. Men, dette er noe du virkelig burde vite fra før og ikke legge skylden på Fame.

 

Jeg vil applaudere Fame for tankegangen. Det virker som de virkelig legger opp til at du skal ha en hyggelig opplevelse, og jeg ser virkelig ikke hvordan kritikken din på dette punktet holder frem.

 

Og som dette ikke er nok - Etter at du har bestilt for langt mer enn det som privatøkonomien din tåler, har selvfølgelig Fame et samarbeid med et Kredittkortselskap. Informasjon om dette finner en på siste side i brosjyren til Fame...

Hvordan i allverden er dette en dårlig ting? Om bildene er noe du ønsker, så gir de deg muligheten til å komme i kontakt med noen som kan oppfylle ønskene dine. Det er ingen som tvinger deg til å bruke penger du ikke ønsker, men om du vil ha bilder der og da gir de deg sjansen til å ordne det, ofte mot et ganske lite gebyr.

Jeg tipper vel egentlig at det er Cresco det var snakk om. De tar f.eks ikke mange kronene for 2 eller 4 mnd betalingsutsettelse, og da er dette alt man må betale. Mest sannsynlig vesentlig billigere enn å komme tilbake på ny visningstime om bildene blir dyrere neste gang man ser de.

I de fleste større og seriøse butikker kan du få mulighen til dette. Dette er helt vanlig praksis, og ikke noe som trekker ned for Fame.

 

Det er flere ting jeg ikke komenterer i posten. Mange ting som burde vært bedre hos Fame, jeg tviler ikke, men jeg tok opp de punktene jeg synes var merklig at ble trukket frem som noe negativt.

 

Og, før noen anklager meg for å være ansatt i Fame, som det virker som flere her er ivrige til å gjøre, jeg er ikke det. Jeg hadde aldri hørt om Fame før jeg leste tråden i forumet her. Jeg er student, og jobber deltid i en PC sjappe, men jeg synes en del av meningene dine var så sære at jeg ville kommentere de.

Vi tilbyr Cresco til våre kunder, og jeg har aldri hørt en negativ kommentar om at vi gjør det. Det er en tjeneste vi kan tilby, ikke noe vi tvinger på folk. At undersider av større nettsted er sperret for søkemotorer er helt vanlig praksis innenfor web-industrien, og det du mener er kjøpspress vil veldig mange applaudere som ypperlig kundeservice og god bedriftstenkning. Å skape en god stemning for kunder er virkelig noe flere burde tenke over.

 

Det virker som om Fame har en del de burde rette opp i, men ut i fra postene her virker det som om alt for mange sutrer. Liker dere ikke Fame, gå et annet sted, men for min egen del kan jeg gjerne tenke meg å ta en tur innom for å se hva de driver med der :)

 

Generelt sett vil jeg si at forbrukere i Norge stille alt for store krav til bedrifter og butikker. Det er greit at man har visse rettigheter, men mange trekker kravene alt for langt. Dere skulle bare visst om hvor mange usaklige trusler vi får hver måned, alt basert på at forbrukerene mener de burde hatt betalt for å i det hele tatt tenkt på å handle hos deg. Vi er alt for bortskjemt i Norge.

Lenke til kommentar

Forskrift om prisopplysning for tjenester

 

Det er i og for seg interessant at en butikkmedarbeider er ukjent med forskrift for prisopplysning:

 

§ 3. Informasjonspliktens innhold

 

Så langt det er praktisk mulig, skal den ervervsdrivende opplyse om prisene for de tjenestene som utføres. Prisinformasjonen skal gis ved prisoppslag eller ved at prisliste er utlagt på det stedet der tjenesten vanligvis bestilles, slik at informasjonen er lett synlig for kunden.

 

Hva som er vanlig praksis ved det enkelte nettsted er derfor fullstendig irrelevant så lenge det er ulovlig. I dette tilfelle har Fame hatt flere anledning til å opplyse kunden om prisen. Etter min vurdering er det alminnelig god forretningsskikk at man opplyser kunden om priser, selv om kunden ikke spør direkte.

 

Poenget er ganske enkelt at, for meg som forbruker virker det som om, Fame har en forrentningsstrategi som går ut på unnlate å informere kunden lengst mulig fordi selve innsalget skal finne sted i visningstimen. Etter min vurdering er dette en usmakelig kynisk innsalgsmetode fordi man utnytter kunden i et svakt øyeblikk hvor kunden opplever at den har få valg. Poenget er ikke å gjøre det hyggelig for kunden, men å svekke dens evne til å gjøre rasjonelle valg der og da.

 

Selv om det ikke er direkte sammenlignbart, så er det av samme grunn stilt strenge krav til hvordan begravelsesbyrå, tannleger og advokater presenterer prisene på sine tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...