orginal Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Hva er normal temperatur på en hdd i idle? Hva er max en kan ligge på uten å tenke på drastisk nedsatt levetid på hdd'ene? Er 36 og 38 greie temperaturer? Lenke til kommentar
royerling Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 35-40 grader skal vel være helt greit. Selv om det jo alltids kan bli bedre(): Men tror ikke du har noe å frykte der. Lenke til kommentar
BKB Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 når du kryper over 50 bør du begynne å tenke på bedre kjøling Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Her er temperaturer i mitt kabinett i følge Everest programmet: Hovedkort 31 °C (88 °F) CPU 32 °C (90 °F) Aux 18 °C (64 °F) GPU 35 °C (95 °F) GPU minne 37 °C (99 °F) SAMSUNG SP1614N 44 °C (111 °F) Det er disken som bekymrer meg litt. I kabinettet er det lite luft mellom harddiskene, og jeg vurderer å modifisere harddiskopphenget så jeg får litt mer luft. Det er ikke særlig varmt i kabinettet, og jeg har ikke lyst på flere vifter. Noen gode tips? Jeg tenkte nærmest på å henge den ene disken i noen braketter 5-6 cm under der den sitter nå så den får luft på alle kanter. Nå sitter de i en klump med diskettstasjon og 2 harddisker kloss oppi hverandre. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Mythos....er ikke det gresk øl? har selv to disker den øverste av dem, ligger på 28 - 32°C den under ligger på 25 - 28°C du kan jo ta å sette en vifte til å blåse på diskene, det burde jo funke fint, har selv ei vifte som blåser litt på mine disker Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 innstallerte nettopp HDD Health, og den gir beskjed at temperaturen på Hd1 er over kritsk 47 grader. På den andre er det 42 grader. Bør dette gjøres noe med? Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 innstallerte nettopp HDD Health, og den gir beskjed at temperaturen på Hd1 er over kritsk 47 grader. På den andre er det 42 grader. Bør dette gjøres noe med? 5112393[/snapback] du kan jo flytte diskene lengere fra hverandre....å sette en vifte til å trekke bort noe av den varme luften diskene lager Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Tror ikke det var mulig å flytte diskene fra hverandre, tror de tilgjengelige plasseringene er fulle. Ainnstallerte HDD Health fordi det drev å maste hel tiden uten at det så ut til å kunne stoppes Innstallerte i steden Speedfan som er mye bedre, og det ser ut til at tempraturene bekreftes. Spørs om det er veldig kritisk, den står jo ofte på døgnet runtd uten at noe skjer for det. Får kanskje se litt på det med vifte, men spørs om det er plass til noe. Får vel bare la det stå til Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 du kan jo ta å sette en vifte til å blåse på diskene, det burde jo funke fint, har selv ei vifte som blåser litt på mine disker 5112378[/snapback] Tenkte jeg skulle prøve litt for løye. Tok av sidedeksel og satt en liten bordvifte til å blåse på. Var det noe sånt du mente også..? Som man ser gikk temp. da ganske mye ned. Untatt den nederste der som fremdeles viser 52gr. (Hva er det for noe?) Men kan man bare la det stå sånn åpent med en vifte blåsende på, uten at det har noe å si Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Hadde selv 51*C på min 250GB WD, satte en av de medfølgene 120mm kabinettviftene til å blåse på hardisken og det ble litt bedre temperatur, 46*C jeg var fortsatt ikke fornøyd, så jeg bestilte en 26db PAPST vifte (kan ikke linke til produktet, kommer ikke inn på komplett) fra Komplett.no som jeg veldig fornøyd med. Nå er idle temp. 42*C så det er en stor forbedring fra tidligere. Hardisken står dumt til inne i ramma den er montert i, nemlig midt i blindspoten på vifta, skal flytte harddisken et par cm. ut fra vifta. Tipper at jeg får idle temp. ned i 40*C.. Jeg anbefaler av egen erfaring å sette inn en vifte til å blåse på disken.. Endret 6. november 2005 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
orginal Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Nå ligger de to diskene mine i underkant av 40 grader uten vifter (kun cpu-vifte i hele maskina for tiden, men har bestillt et par stillegående Arcic Cooling vifter). Tempen jeg nevnte i første posten var med vifte blåsende rett på diskene... Temperaturen gikk ned endel etter at jeg orda nytt "oppheng" for diskene. Tok bare litt patentbånd og festa hdd'ene i, og hang det ned fra der diskettstasjonen er festa Lenke til kommentar
eXa Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 jeg monterte en 92mm vifte til å blåse på min disk, da gikk den ned fra 50 til 38grader sånn ca! Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 O-ringer kan anbefalles til å henge opp diskene i. Ang. kjøling så har jeg selv tatt og satt på slike NB og litt mindre cpu og gpu ribber på hd'ene mine. 4 stk på hver disk. Har kun festet dem med kjølepaste (om du skal flytte mye rundt på pc så bør det vel en liten skvet lim til el...) Fik en reduksjon på mellom 4 og 9 grader på mine disker da, ink en 80mm uhørbar vifte som går på 5 v. Diskene, 4stk henger ganske tett. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Noen som kan si litt om hva slags vifter det er snakk om(gjerne med link), er det noen man bare monterer på et passende sted inni kabinettet eller? Og hvor får de strøm fra? Lenke til kommentar
orginal Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Selv kjøpte jeg bare vanlige kabinett vifter fra Arctic Cooling til 50 kr (Fan 3 TC og Pro TC --> http://www.arctic-cooling.com/fans1.php ) Henger de bare så de blåser på hdd'ene. De er ikke koblet til dem eller noe slikt nei. Strømmen får en fra hovedkortet, eller evt fra de 4 pins molex kontaktene fra PSU.. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Selv kjøpte jeg bare vanlige kabinett vifter fra Arctic Cooling til 50 kr (Fan 3 TC og Pro TC --> http://www.arctic-cooling.com/fans1.php ) Henger de bare så de blåser på hdd'ene. De er ikke koblet til dem eller noe slikt nei. Strømmen får en fra hovedkortet, eller evt fra de 4 pins molex kontaktene fra PSU.. 5122496[/snapback] Ok takk for tipset Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Selv kjøpte jeg bare vanlige kabinett vifter fra Arctic Cooling til 50 kr (Fan 3 TC og Pro TC --> http://www.arctic-cooling.com/fans1.php ) Henger de bare så de blåser på hdd'ene. De er ikke koblet til dem eller noe slikt nei. Strømmen får en fra hovedkortet, eller evt fra de 4 pins molex kontaktene fra PSU.. 5122496[/snapback] Tja, kjøpte en Artic Fan3 TC. Det var ikke godt å finne noen plass å montere eller feste den så den blåste på hardiskene, men skrudde den fast til den ledige vifteåpningen på baksiden der den passet akkurat. Så nå suger den altså luft ut av kabinettet. Det ser ut som temp. gikk ned 6- 8 grader , så det er jo noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå