ponnihest Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Har bestemt meg for å kjøpe nytt objektiv til mitt Canon EOS 350D, MEN jeg har _ikke_ noen som helst forståelse av objektiv-fenomenet. Har fått med meg at EF er dyrt, eneste. Noen som har forslag til hvilket objektiv med god zoom jeg kan investere i? Skal brukes til hobby for det meste. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 EF er Canons standardbetegnelse på objektiver med autofokus, og er de eneste du kan bruke på EOS 350D. De er derfor ikke nødvendigvis dyrere enn andre objektiver. Du får de i prisklasser fra 500 til noen hundre tusen. Du kan imidlertid få optikk fra andre produsenter som lager optikk til Canon, som kan være noe billigere enn tilsvarende Canon optikk. Eksempler er Tamron, Sigma og Tokina. Skal du ha god zoom, og du har et 18-55 objektiv fra før (standard kit-objektiv) så er Canon EF 55-200 et naturlig valg. Det finnes objektiv med mer zoom, men disse starter gjerne på 70 eller 90, og da mister du området mellom 55 og 70 eller 90. I tillegg vil det være vanskelig å holde kameraet rolig nok til å få noe glede av et zoomområde over 200. Alternativt har Tamron og Sigma et 18-200 som gjør at du kan klare deg med ett objektiv som dekker både ditt gamle objektiv og i tillegg har masse zoom, men når man dytter så stort zoomområde inn i en linse, går det noe ut over bildekvalitet. Det anbefales derfor at man har to objektiver for å dekke et stort zoomområde. Av den grunn anbefaler jeg at du beholder 18-55 og kjøper et 55-200. Koster vel en 2500 kroner. Lenke til kommentar
Bosun Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg vil si at det er totalt uvesentlig at et f.eks. 70-200mm objektiv gjør at du mister 15mm brennvidde mellom 18-55 og 70-200 objektivet. Jeg står fremdeles fast på hva jeg alltid har sagt, du vil alltid ønske deg mer tele på vidvinkelobjektivet, og mer vidvinkel på teleobjektivet. Derfor anser jeg det som en stor fordel og faktisk ha objektiver som overlapper hverandre i brennvidde. Ikke for å få dekket hver forbanna eneste milimeter i brennvidde, men for å alltid ha de beste valgmuligheter med objektivet du bruker i øyeblikket. Siden det ikke finnes lyssterke kvalitets-teler som går noe særlig under 70mm på vidvinkel (med unntak av visse ekstremt dyre objektiver), anbefaler jeg et teleobjektiv som starter på 70mm. Siden du bruker Canon er jo Canon 70-200mm L objektivene et godt alternativ, eller Sigmas 70-200mm f2.8. Canon har også et par rimligere 70-300mm objektiver. Samtidig bør du ønske deg en normalzoom med større tele. Hadde jeg hatt Canon hadde jeg gledelig levd på tørt brød i tre måneder for å få tak på en 24-105mm f4L IS. Da har du etter min mening den perfekte kombinasjonen. Jeg mener at brennviddene fra, tja, ca 50mm-135mm er essensielle, da det ofte er disse brennviddene du vil i hovedsak bruke til portrettfoto. Samtidig er det veldig anvendbare brennvidder for reisebilder og "vanlig" fotografering. Prøv derfor å få dekket disse brennviddene så godt som mulig. Skulle gjerne hatt en 24-135mm normalzoom og en 50-500mm tele jeg Lykke til med valg av objektiv. Dersom du har planer om å investere litt, anbefaler jeg lett Sigma 24-70 f2.8 i kombinasjon med Canon 70-200 f4L eller Sigma 70-200mm f2.8. NB! Jeg har lest at noen utgaver av Sigmas 24-70mm kan ha fokusproblemer med Canon 350D. Hvis du vurderer denne en gang i fremtiden, så pass på å dra til en fotobutikk og test eksemplaret ditt før du kjøper. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Bosun: kattekwinnen gjør det klart i sin post at hun ikke har så veldig god greie på objektiver. Er det ikke da litt unødvendig å anbefale objektiver som koster mange mange tusen kroner? Antakeligvis vil hun være storfornøyd med et 55-200. Joda, dyre objektiver gir skarpere bilde, men hvor mye en helt vanlig familiefotograf (og litt over) ser av forskjell, forsvarer meget sjelden prishoppet. Jeg ser dette som et av problemene med forumet her... det er for mange som har drevet med foto i mange mange år som lett ser forskjell på kvalitet på et objektiv til 3000 og et til 6000. Problemet er at de ikke ser at det er forskjell på menneskers krav. kattekwinnen: Er du fornøyd med ditt 18-55? Det er regnet som et dårlig objektiv. Men er du fornøyd, så er det det viktigste. Og i såfall så er nok 55-200 det beste valget for deg. Kanskje vil du se forskjell, men er du villig til å betale mange tusen kroner for bilder som fremstår som noe skarpere når du studerer de? Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Hei! Takker for svar, har desverre ikke så god tid til å svare selv for tiden... Jeg er stort sett fornøyd med 18-55 objektivet (særlig etter jeg fant ut at PC-skjermen min var _merkelig og dårlig), men jeg savner zoom! Uaktuelt å kjøpe objektiv til over 3000 i så fall, om jeg skulle investere... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Da vil jeg nok tippe at anbefalingen om Canon EF 55-200 er det beste kjøpet for deg Koster vel rundt 2500 om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 hvis du går efter zoom og kan undvære springet 55-70 så ville jeg gå efter et af de to jeg nævnte sigmas 70-300 apo macro II eller canon 70-300 usm. Jeg syntes oftest jeg mangler mere zoom eller mere vidvinkel - sjældent det midt i mellem... det kan jo klares med beskæring på pc. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Liker macro! Det (Sigma 70-300 apo macro) var jo til og med billigere! Da sniker jeg meg en tur i butikken en dag for å prøve sistnevnte og 55-200! Takk, takk! Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Hei igjen Har ikke komt meg i butikken enda Men har Sigma 70-300 brukbar zoom? Og er det bra til "vanlig" fotografering? (portrett o.l.). Lenke til kommentar
Fready Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Hei! Støtter ditt valg i Sigma sin 70-300, da den gir deg en veldig fin telezoom og i tillegg macrofunksjon til en rimelig penge. Det er imidlertid 2 versjoner av denne tilgjengelig: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro for Canon og Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro for Canon Vil anbefale deg å gå for den dyreste av disse, da den skal være vesentlig bedre, og prisdifferansen er liten (1795,- og 2150,-). Tror dette objektivet vil utfylle kit-objektivet på en fin-fin måte. Så kan du heller gå til investering av dyrere og bedre optikk når (og hvis) du føler at du trenger det :-) Mvh Fready Endret 14. desember 2005 av Fready Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Okai, da går jeg sikkert for den til slutt! Takk til alle som hjalp Blir forresten mange julepresanger til meg selv i år; PS2 med EyeToy, objektiv, bærbar PC og Lomo-kamera:D Jaja, hva ellers skal jeg bruke lærlinglønnen på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå