Simen1 Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 I går ble jeg nedringt av Telenor til tross for at jeg har reservert meg mot reklame via brønnøysyndregidstrene og har vært det i mange år. Selgeren ville selvføgelig reklamere for telenors abbomenenter. Jeg avviste han på en høflig måte og ba han sjekke reservasjonsregisteret bedre neste gang ba han stryke meg av alle lister de måtte ha. Jeg kjenner flere personer som har blitt ringt av telenor til tross for reservering. Driter de i reserveringene og prøver seg likevel? Hvem sender man en offisiell klage til? Forbrukerrådet? Hvilken straff risikerer i så fall telenor? Hvis de ikke risikerer noen ting så kan vel det være en grunn til å drite i reserveringer? Jeg vil gjerne at det skal få konsekvenser når noen bryter reservasjonen. Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg har blitt oppringt flere ganger de siste årene av Telenor, til tross for at jeg også er reservert mot slikt. Ser ut som om Telenor er de eneste som driter i dette. I går ble en jeg kjenner også oppringt av samme selskap, til tross for at han hadde reservert seg mot det. Jaja... De gjør vel som de vil! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Telenor driver ikke med salg og reklame. De driver "kundeoppfølging" . Dvs at om du er kunde noe sted hos telenor (i noen tilfeller tilogmed om du har fasttelefoni eller bredbånd hos andre da telenor eier linja) mener de at de kan ringe deg og "fortelle" om annet bra de driver med. Sleskt fra ende til annen - jeg hadde uansett klagd til forbrukerombudet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 (endret) Takk Jeg tror nok jeg sender en mail til forbrukerombudet i løpet av helga. ang. "kundeoppfølging" så har jeg ikke vært kunde hos Telenor siden 1999 da jeg hadde telenor som mobiloperatør. Det nummeret jeg hadde den gangen er skiftet ut 2 ganger uten at telenor hadde noe med det å gjøre. Jeg har aldri hadd fasttelefoni. (Det teller vel ikke at mine foreldre hadde det frem til 2003 siden jeg flyttet fra dem for 10 år siden, eller at en "jeg" hadde telenor i et kollektiv i 1999 der abbonementet sto i en annen sitt navn). Jeg har aldri hatt telenor internett heller. Ja, jeg synes det må få noen konsekvenser når de bryter reservasjonen. Hvis ikke er det jo ikke noe vits med et slikt register for da kan jo hvem som helst bryte det uten å bry seg. Endret 5. november 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
gresh Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg har vært borti det samme, oppringt av selger fra Telenor til tross for årelang reservasjon i reservasjonsregisteret. Jeg har hatt et RingKontant abbonement en gang i tiden. Dette har vært det eneste kundeforholdet Telenor har hatt til meg. Det er over 4 år siden jeg kvittet meg med Telenor. Mobilnummeret har jeg portert med meg til de andre operatørene jeg har vært kunde hos. Selgeren fra Telenor ringte etter at jeg flyttet telefonnummeret mitt fra en operatør (ikke Telenor) i Telenor sitt nett til en operatør i Netcom sitt nett. Jeg sendte klage til Forbrukerombudet, fikk da rask tilbakemelding om at klagen var oversendt til Datatilsynet som var rette instans for slike saker. Deretter gikk det noen uker før jeg fikk kopi av et ganske standard brev Datatilsynet hadde sendt til Telenor. "Dersom Deres virksomhet legger til grunn at De innehar et løpende kundeforhold til klager, ber vi om at vedkommende blir sperret mot direkte markedsføring i Deres kunderegister jf. lovens § 26 andre ledd (red.anm: Personopplysningsloven). Datatilsynet ber om at Deres adresseregister oppdateres i henhold til ovennevnte lovbestemmelse. Dersom forholdet ikke blir brakt i orden, vil Datatilsynet vurdere å ta i bruk sine påleggs hjemler jf. lovens § 46 (red.anm: Personopplysningsloven). Bekreftelse på at dette er gjort bes sendt klager og Datatilsynet innen tre uker fra dags dato" Fikk da senere et kort brev fra Telenor om at jeg var registrert i Telenors interne register mot direkte markedsføring. Det mest irriterende var at det ikke engang var en liten beklagelse fra Telenor sin side. Det er ikke så lett å få straffet firma som ikke følger spillereglene. Det virker som om det er "tillatt" å prøve seg èn gang mot hver person som har reservert seg i reservasjonsregisteret. Det kan se ut som om det kun ved gjentatte brudd at Datatilsynet tar tak i slike saker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 Det er ikke så lett å få straffet firma som ikke følger spillereglene. Det virker som om det er "tillatt" å prøve seg èn gang mot hver person som har reservert seg i reservasjonsregisteret. Det kan se ut som om det kun ved gjentatte brudd at Datatilsynet tar tak i slike saker.5107322[/snapback] Takk for et langt innlegg Jepp, det er synd at det ser ut som det er "lov" å prøve seg en gang. Jeg skulle ønske det umiddelbart førte til en bot at ett eller annet slag. Boten bør i så fall være av en størrelse som gjør det ulønnsomt å prøve seg. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det er bra gjort av telenor. De har selv et eget register der abonnenter kan betale 30kr eller noe å få de samme sperrene som en egentlig skulle ha ved å reservert seg i brønnøysundsregisteret. Snakker om dobbeltmoral.......... Lenke til kommentar
Tommy Angelo Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Jeg drar alltid "Pondus" trikset. Si at tilbudet høres bra ut men be han vente 2 sek mens du bare skal skru av en plate eller noe sånt. La telefonen bare ligge til selgeren gir opp, å legger på . Noen ganger ringer de opp igjen slik at du kan dra samme greia 2 ganger på rad.... merkelig nok hører man ikke fra den selgeren noe mer :!: Lenke til kommentar
So|o Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det er bra gjort av telenor. De har selv et eget register der abonnenter kan betale 30kr eller noe å få de samme sperrene som en egentlig skulle ha ved å reservert seg i brønnøysundsregisteret. Snakker om dobbeltmoral.......... 5137032[/snapback] Hvor har du disse opplysningene fra, at de må betale? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det var visst ikke en reklamesperre, men en sperre mot skjulte nummer, som så ofte telesalg nummeret er. http://privat.telenor.no/telefoni/tjeneste...skjultnummer.go. Men jeg tror at de som driter i disse listene, har funnet at folk ikke gjør stort med de "feilene" og de prøver seg uansett. Jeg og har vært registrert siden begynnelsen, men får oppringninger innimellom for det. Har til og med sjekket at jeg står oppført. De har plikt til å oppdatere sine lister mot reservasjonsreisteret minst 1 gang pr 3 mnd. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 ang. "kundeoppfølging" så har jeg ikke vært kunde hos Telenor siden 1999 da jeg hadde telenor som mobiloperatør. Det nummeret jeg hadde den gangen er skiftet ut 2 ganger uten at telenor hadde noe med det å gjøre. Jeg har aldri hadd fasttelefoni. (Det teller vel ikke at mine foreldre hadde det frem til 2003 siden jeg flyttet fra dem for 10 år siden, eller at en "jeg" hadde telenor i et kollektiv i 1999 der abbonementet sto i en annen sitt navn). Jeg har aldri hatt telenor internett heller. Det er dette som er "kundeoppfølging". De følger opp gamle kunder og prøver å lokke dem tilbake. Og ettersom vi alle, på et eller annet tidspunkt, i hvert fall før monopolets fall, har vært kunder hos Telenor, så er vi alle fritt vilt. Lenke til kommentar
gresh Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hentet fra Datatilsynets side om reservasjon ... 3. Virksomheter har ikke plikt til å sjekke om ditt navn står i Reservasjonsregisteret dersom de har et løpende kundeforhold til deg. Med dette menes forhold der du har inngått en avtale av mer eller mindre formell grad, og der det er naturlig og nødvendig for kundepleien med en viss informasjon. I mange sammenhenger vil du som kunde gjerne ha en forventning om dette. Disse virksomhetene kan derfor sende deg ulikt materiale, deriblant reklame, selv om du har reservert deg i Reservasjonsregisteret. Konkrete eksempler på løpende kundeforhold kan være: * kontoavtaler (bankforbindelser) * forsikringsavtaler * abonnementer * avtale om faste bidrag til ideelle organisasjoner * medlemskap * serviceavtaler * bonuskortordninger Et løpende kundeforhold opphører når kunden sier opp avtalen eller medlemskapet, eller når det ikke på lenge er kjøpt noe eller har vært kontakt mellom kunde og virksomheten. Om du ikke ønsker tilsendt reklame fra en virksomhet du har et løpende kundeforhold til, se neste avsnitt om måter å unngå reklame på. Poenget er at det må være et løpende kundeforhold for at de skal ha rett til å sende deg reklame selv om du har reservert deg mot dette i Reservasjonsregisteret. Porterer en mobilnummeret sitt til en annen leverandør, sier man opp abbonementsavtalen med den forrige leverandøren. Dermed finnes det ikke noe løpende kundefohold til den gamle leverandøren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Takk for linken gresh Jeg synes dette var mest interresant: C. SLIK KAN DU KLAGE Alle virksomheter som benytter adresselister til direkte reklame, har et selvstendig ansvar for å få oppdatert adresselistene i forhold til Reservasjonsregisteret. Mottar du reklame som du mener er i strid med reservasjonen din, kan du gå frem på følgende måte: 1. Ta kontakt direkte med en representant for ledelsen i virksomheten som har sendt deg reklamen, og krev sperring av navnet ditt i adresse- og telefonlistene. Ikke nøy deg med å snakke med selgeren. Noter dato og hvem du har snakket med, eventuelt ta en kopi av brevene du sender. Datatilsynet har utarbeidet en brevmal du kan bruke når du klager på direkte markedsføring. Klagebrevmalen finner du her (rtf-format, nytt vindu). 2. Dersom dette ikke hjelper; noter dato, legg ved det du måtte ha av informasjon om selgerens og bedriftens navn, notater og eventuelt kopier av sendte brev, og send en klage til Datatilsynet. Vi gjør oppmerksom på at det er viktig at du har prøvd å ta kontakt med virksomheten selv før du kontakter oss. 3. Markedsføring per e-post, sms eller faks til privatpersoner er ikke lov med mindre du har samtykket aktivt på forhånd. Får du reklame på disse måtene som du mener du ikke har samtykket til, kan du klage direkte til virksomheten og til Forbrukerombudet: Her finner du informasjon om klager til Forbrukerombudet(nytt vindu). Men jeg er litt forundret over at det hovedsaklig er rettet slik at det skal hjelpe forbrukeren etter mye om og men å endelig komme seg av listene, og ikke så mye fokus på å stoppe slik praksis hos virksomheter generelt. Jeg synes det burde ført til en bot eller noe sånt siden jeg åpenbart prater for mange flere enn meg selv, og mange som ikke gidder å gjøre noe med det eller finne ut hvordan man klager. Endret 11. november 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå