phax Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Hei, trenger en veldig lang signalkabel fra pc'n til forsterkeren, (minijack til phono) sånn ca 14-15m burde gjøre susen. den bør heller ikke være så altfor tykk ettersom jeg skal strekke den langs listene sammen med s-video kabelen.. og jeg har heller ikke råd til å legge ut tusenlapper for dette så om den er litt billig så er det et kjempepluss. ble kanskje litt vel spesifikk dette, men alt er av interesse. finner jo stort sett bare signalkabler på en meter der jeg har tittet.. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Du må nok ta frem loddebolten, og se på kablene fra Supra. Synd du må bruke mini-jack i ene enden, for ellers kunne du ha kjøpt Supra MBS mikrofonkabel, den har meget god skjerming og lyder ganske nøytralt. Men du må vel heller gå for Supra Biline signalkabel (info), og Supra kontakter (Supra MP-8 3,5mm stereo-Minijack , og Supra RCA-3 phonoplugg) (edit: Du finner Supra hos Eltek) Endret 5. november 2005 av k-orm Lenke til kommentar
phax Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 hm... lodding er ikke min sterkeste side, men har vurdert å invistere i en loddebolt uansett så hvorfor ikke. man kan vel lære! linkene dine funket forresten ikke, fikk bare masse blinking både i opera og IE. Lenke til kommentar
Morten A Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 bare lær deg en ting før du begynner å lodde, det er at du aldri burde få noe som heter kald lodding. dvs at du bare smelter loddetinnet på før du har oppvarmet kabelen, evt festet der loddetinnet skal være å det er ikke så lurt, dårlig kontakt kan det bli :S bytta ut mange kondensatorer og resistanser for litt siden pga kald lodding uff dødli kjipt! den personen som hadde laget en ny forsterker, forsto bare ikke hva som var galt. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 bare lær deg en ting før du begynner å lodde, det er at du aldri burde få noe som heter kald lodding. dvs at du bare smelter loddetinnet på før du har oppvarmet kabelen, evt festet der loddetinnet skal være å det er ikke så lurt, dårlig kontakt kan det bli :S bytta ut mange kondensatorer og resistanser for litt siden pga kald lodding uff dødli kjipt! den personen som hadde laget en ny forsterker, forsto bare ikke hva som var galt. 5106898[/snapback] takker for tipset, det hadde jeg aldri kommet til å gjort hadde du ikke sagt det! Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Bare sånn til informasjon. Du bør være klar over at lyden din kan/vil bli veldig svekka og du vil høyst sansynlig få mye støy når kabelen er så lang. En bør i utgangspunktet aldrig overstige 5 meter kabel på ubalanserte signaler (går ut ifra at det ikke er balanserte signaler vi snakker om?). Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 hm, balansert eller ubalansert har jeg ikke peiling på for å si det mildt. det er snakk om å kjøre lyd fra pc'n til forsterkeren, filmer og musikk for det meste. kabelen er nødt og være så lang.. hvertfall frem til den dagen jeg får råd til å bygge en detikert htpc. har den dag i dag en billig rotten europriskabel liggende.. tenkte bare jeg kunne oppnå litt bedre lydkvalitet hvis jeg invisterte i en litt mer kvalitetskabel.. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Balanserte kabler/kontakter ser omtrent ut som dette, phax: En del forsterkere og lydkort har muligheter for balansert oppkobling, om du har det bør du absolutt bruke denne muligheten. (Før en eller annen pedant kommer og insisterer på at det også finnes andre muligheter, skal jeg ta forbehold om det, men det er ikke særlig praktisk relevant i denne sammenhengen.) Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 neimen da kan vel jeg slå fast at det er snakk om ubalanse her i gården. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg har en 10 meter lang signalkabel i lakrissnøre-kvalitet som jeg strekker mellom pc og forsterker i stua hvis jeg en skjelden gang kjører film fra pcen. Som C-angel nevner, plukker den opp en del støy. Kvaliteten på lyden er sikkert grei nok den, venter ikke underverker når jeg hører på komprimerte lydformat. Kjøpte den fra PS data for et par år siden. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Bare sånn til informasjon.Du bør være klar over at lyden din kan/vil bli veldig svekka og du vil høyst sansynlig få mye støy når kabelen er så lang. Derfor jeg foreslo Supra, de er godt skjermet, og billig, og du kan koble de psaudio-balansert (2 ledere med skjerm rundt. Skjermen loddes bare til i "sender" enden (lydkortet), mens den ene lederen (svart / blå) kobles sammen med skjermen (jord), og den røde til pluss.) Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Bare sånn til informasjon.Du bør være klar over at lyden din kan/vil bli veldig svekka og du vil høyst sansynlig få mye støy når kabelen er så lang. Derfor jeg foreslo Supra, de er godt skjermet, og billig, og du kan koble de psaudio-balansert (2 ledere med skjerm rundt. Skjermen loddes bare til i "sender" enden (lydkortet), mens den ene lederen (svart / blå) kobles sammen med skjermen (jord), og den røde til pluss.) 5111037[/snapback] Kablene er sikkert fine de og du vil sikkert få bedre kvalitet. Men, Et balansert signal vil vel ikke dette bli uansett. Lydkortet må jo ha balanserte (+4db) utganger. Normalt må også da Høyre og Venstre kanal ha vær sin utgang med TRS jack (stereo jack) tilkobling. Muligt at det finnes noe "jalla mekk" løsninger for og øke/endre utgangen fra et ubalansert (-10db) til et balansert (+4db) signal men dette har i værtfall ikke jeg hørt noe om tidligere. Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 så, hm... vil det utgjøre noe forskjell om jeg invisterer i et lydkort med phono utganger? f.eks dette: http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/22859 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå