Gå til innhold

Ingen HD-DVD spill til Xbox 360?!

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Leste på itavisen at det er mulig at det ikke blir HD-DVD spill til xbox360, men kun filmer som støtter dette. Dette må være den største skuffelsen så langt for min del :(

Håper inderlig at dette ikke stemmer, selv om grafikken ikke betyr alt så har jeg sett for meg at spillene skulle leveres med HD-DVD kvalitet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det har jo vært avklart for lenge siden at 360 vil bruke vanlig DVD`er. Det har jo ingenting å si for grafikken, det eneste er at HD-DVD bare har mer plass. Så noen få spill vil kanskje komme på 2 DVD`er f.eks.

Dessuten er det jo ikke sikkert at HD-DVD vil bli noe stort i det hele tatt. Det foregår nettopp en "krig" mellom HD-DVD og Sony`s Blu Ray teknologi. Og Blu Ray ligger best an i øyeblikket ser det ut som.

Endret av Fedorov
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Sitat fra itavisen:

"Microsoft har ikke villet kommentere saken, men dersom dette ryktet er riktig, vil det gi Playstation 3 en stor fordel fremfor Xbox 360-konsollen."

Stemmer det du sier om krigen, men HP har gått offentlig ut å sagt de må revurdere saken pga blue-ray vil være forbruker-fiendtlig som sjefen selv sa :p

Lenke til kommentar
Leste på itavisen at det er mulig at det ikke blir HD-DVD spill til xbox360, men kun filmer som støtter dette. Dette må være den største skuffelsen så langt for min del :(

Håper inderlig at dette ikke stemmer, selv om grafikken ikke betyr alt så har jeg sett for meg at spillene skulle leveres med HD-DVD kvalitet..

5105006[/snapback]

Den artikkelen på IT avisen blander begreper og er litt på jordet synes jeg.

Ifølge nettstedet Gamespot går det rykter om at det aldri vil komme spill basert på HD-DVD-teknologien til Microsofts Xbox 360. Microsofts japanske Xbox-sjef Yoshihiro Maruyama skal ha forsnakket seg i et intervju med japanske Famitsu Xbox.

Hva er et spill basert på HD-DVD teknologien?? Fatter ikke hva de vaser om.

HD-DVD spiller på Xbox360 ville bare gitt utviklerene større plass å lagre på. Xbox 360 greier jo ikke lage bedre grafikk av den grunn. Det blir som å si at F.E.A.R og Far Cry som jeg har på DVD-rom har bedre grafikk enn de som har de spillene på CD Rom i stedet. De som kjøper disse spillene på CD rom får akkurat samme opplevelse som meg som kjøpte DVD rom selv om DVD rom'n har større plass en CD rom'n. "Min farcry kjører med DVD-rom teknologi, ha ha, jeg har best grafikk. Stakkars naboen, han spiller det bare med CD-rom teknologi." Er ikke sånn vettu.

Skulle gjerne sett en HD-DVD spiller på Xbox'n. Men ikke noe tap grafikkmessig sett. Xbox støtte 720p og 1080i ut, og spillprogramerene kan lage spill i disse oppløsningne hvis de ønsker. Lager de store, store spill så kanskje de kommer på 2 dvd plater da i værste fall. Men vi har jo levd med både 3 og 4 cd rommer til PC spill en stund. Går nok bra.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

poenget her er jo at next gen spill i 720p vil kreve større plass, spes de med mye cutscenes i hd kvalitet osv. da er det dumt at utviklerne er begrenset til en DL DVD på 8.5GB. samtidig så sier ms at de jobber med kompressjon som vil gjøre det mulig å lagre opptil 17GB på en DL DVD så jeg håper det vil gå bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

5105006[/snapback]

Ifølge nettstedet Gamespot går det rykter om at det aldri vil komme spill basert på HD-DVD-teknologien til Microsofts Xbox 360. Microsofts japanske Xbox-sjef Yoshihiro Maruyama skal ha forsnakket seg i et intervju med japanske Famitsu Xbox.

HD-DVD spiller på Xbox360 ville bare gitt utviklerene større plass å lagre på. Xbox 360 greier jo ikke lage bedre grafikk av den grunn. Det blir som å si at F.E.A.R og Far Cry som jeg har på DVD-rom har bedre grafikk enn de som har de spillene på CD Rom i stedet. De som kjøper disse spillene på CD rom får akkurat samme opplevelse som meg som kjøpte DVD rom selv om DVD rom'n har større plass en CD rom'n. "Min farcry kjører med DVD-rom teknologi, ha ha, jeg har best grafikk. Stakkars naboen, han spiller det bare med CD-rom teknologi." Er ikke sånn vettu.

Skulle gjerne sett en HD-DVD spiller på Xbox'n. Men ikke noe tap grafikkmessig sett. Xbox støtte 720p og 1080i ut, og spillprogramerene kan lage spill i disse oppløsningne hvis de ønsker. Lager de store, store spill så kanskje de kommer på 2 dvd plater da i værste fall. Men vi har jo levd med både 3 og 4 cd rommer til PC spill en stund. Går nok bra.

Dr.Peedee

5105139[/snapback]

Så selv om jeg kjøper meg en HD-TV så vil xboxen dra nytte av denne fullt ut alikevel?

Hvis spillene hadde vært basert på HD-DVD, ville da spillene sett bedre ut?

Lenke til kommentar

5105006[/snapback]

Dr.Peedee

5105139[/snapback]

Så selv om jeg kjøper meg en HD-TV så vil xboxen dra nytte av denne fullt ut alikevel?

5105355[/snapback]

Nei spillene ville ikke sett bedre ut på HD-DVD. Det har bare med lagringskapasiteten å gjøre. Bildekvaliteten vil være akkurat den samme.

Lenke til kommentar

5105355[/snapback]

Oppløsning på spillet er uavhengig av hvilke lagringsmedier du bruker. Vi har da spilt PC-spill i høye oppløsninger lenge med vanlig CD/DVD-ROM.

Edit: Crockett var før meg der.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Hvis jeg ikke misforstår helt så vil uansett spillene se bedre ut hvis de får støtte for HD-DVD siden disse platene har større kapasitet, eller tar jeg helt feil? Mulig det ikke har så mye å si som jeg først trodde.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke misforstår helt så vil uansett spillene se bedre ut hvis de får støtte for HD-DVD siden disse platene har større kapasitet, eller tar jeg helt feil? Mulig det ikke har så mye å si som jeg først trodde.

5105823[/snapback]

En gang til, kvaliteten på bildet du får ut av spillet ditt har ingenting med lagringskapasitet å gjøre, du vil ikke få et "renere" bilde fra et spill eller noe som helst med HD-DVD...du vil bare få mer plass.

Lenke til kommentar

Du får ikke HD-filmer på vanlig DVD-video.

Edit: Det ser visst ut som X360 støtter filmer på HD DVD.

Edit2: Lagringsmediene har som sagt ingen innvirkning på oppløsningen på spillet. Det er imidlertid ønskelig med mulighet for større lagringsplass for spill, på samme måte som DVD-ROM nå tar over for CD-ROM på PC-spillfronten.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Da skjønner jeg virkelig ikke  hvorfor itavisen skriver at dette er katastrofalt med tanke på ps3

5105853[/snapback]

Det jeg ikke skjønner hvorfor du leser itavisen, eller hvorfor folk i det heletatt leser den søppla der.

5105872[/snapback]

Itavisen skriver da ingenting, det er bare copy og paste fra andre nettsteder

har irritert meg i laaaaang tid :hmm:

Lenke til kommentar
Da skjønner jeg virkelig ikke  hvorfor itavisen skriver at dette er katastrofalt med tanke på ps3

5105853[/snapback]

Jeg forstår heller ikke hvorfor ITavisen skriver dette. Er jo en kjempemisforståelse. Jeg begynte på et leserbrev til de i kveld, men falt litt fra da jeg har drukket noen øl, hikk. Mulig jeg gjør det ferdig i morgen og sender. De forvirrer folk som er usikre fra før med den artikkelen. De som kjenner Xbox360 godt og hva den står for rister nok med hodet.

Tenk følgende: Kjøp spillet Far Cry eller F.E.A.R på 3 eller 4 CD rom, eller en DVD-rom. Hvem har best grafikk? "Jammen det har jo ikke noe å si", sier du, "grafikken bestemmes jo av hvor godt det programert det er og hva slags cpu, grafikkkort og minne jeg har".

"Jammen, DVD-rom versjonen MÅ jo være bedre. Den er jo lagret på en plate med mange ganger større lagringskapasitet enn CD-Rom. CD rom er jo som VHS i forhold til DVD rom!!" sier jeg/itavisen.

Skjønner du hvor tåpelig det blir nå? Ingen spill til verdens kraftigste spill PC kommer på mer enn EN DVD-rom plate per i dag. Samtidig kommer de til nøyaktig like kraftig PC'er på 4 stk cd rom også. De er bare kommet på forskjellige lagringsMEDIUM. En CD-rom tar kanskje ca 700 mb, en dvd-rom 4.7GB (eller 9.4 hvis dual layer), en HD-DVD ca 15 gb(eller 30gb hvis dual layer).

Og det er hele greia i forhold til spill.

Hvis jeg har større hard disk en deg, får jeg da bedre grafikk på spillet enn deg? OK, jeg drar det litt ut nå. Men jeg prøve å få deg til å forstå at dette har med hvilket lagringsmedium de har valgt for xbox360. HD-DVD stanarden er så ny nå at ting er litt i det blå og teknologien ville blitt veldig dyr skulle den blitt lansert per i dag. Derfor - for å få ut Xbox360 så lanseres den 2.desmeber uten DVD-Rom/spiller. De som lager KJEMPEstore spill må nok lagre de på to DVD-rom plater i stedet for en HD-DVD plate slik man drømte om opprinnellig.

Ingen av spillutivklerne jeg har sett og lest om har brydd seg en døyt om dette - noen har reagert på at ikke alle Xbox360 selges med harddisk som standard og det er nok en større greie egentlig.

ITavisen. Fy.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

5105355[/snapback]

Joda, grafikken vil bli avgjort av CPU og GPU og diverse software.

Du må ha HD-TV for å få full utnyttelse av grafikken på både XBox 360, og PS3 når den kommer.

Forskjellen er at grafikken på objekter, og lignende i spillene vil bli lagd i mye større format, og grafikken vil være mye mere detaljert, og dette gjør at disse tar større plass i antall megabyte, da det vil bli lettere å se utydligheter, å feil i det nye større formatet, spessielt nå under bedre grafikk.

Jeg tror at Xbox 360's spill vil trenge mere kompresjon, noe som vil enten gå ut over kvaliteten, eller på innlastningstid under 'decrunching'.

Dette vil jeg tro blir brukt for å presse inn mere på en dvd, da 2 dvd'er er dobbelt så dyrt å trykke, som en.

Også dersom du vil bruke konsollen din til å se film, så kan du gjøre dette via begge konsollene, etter hva jeg har forstått.

Du kan se HD-video på XBox 360, dersom du kjøper Windows Media Center og streamer via PC'n til XBox'en, selv om jeg personlig mener du kan liksågodt streame direkte fra PC'n til TV'n dersom dette skulle bli aktuelt.

Microsoft har også sagt at det kanskje kan bli aktuelt å selge ekstra HD-DVD-rom til XBox'en senere.

På PS3'n kommer vi til å kunne kjøpe CD/DVD/BD-plater i butikken å stappe dem rett inn i PS3'n.

Grunnen til dette er at Microsoft vil selge codec'et sitt, mens Sony ønsker å få Blue-ray som det neste store media-formatet, noe som gjør at blueray-driven i PS3'n kommer til å bli solgt med store tap det første halvåret.

Sony har også eierinteresser i store film og musikkselskap, og ønsker at det skal være vanskligere å piratkopiere film og musikk, og Blue-ray tillater at selskaper kan kopibeskytte bedre enn HD-DVD, som krever Toshiba/Intel sin standard beskyttelse.

Rent personlig unner jeg Sony å få igjennom, sitt nye format etter at at de har tapt Beta/VHS-krigen, og ikke hadde særlig suksess med Minidisc vs. CD, flash memory, mem-stick, o.l. ble heller ingen suksess, selv om kvaliteten ofte var bedre, CD'ene skulle være såkalt indestructable.

Og til tross for at det var PS2 og Sony som klarte å gjøre DVD'n stor nok til å overta VHS-markedet, var det for få Sony-patenter brukt i den teknologien til at de fikk royalties av platene, de gikk til Toshiba.

(Klikk her for å lese mere om HD-DVD vs BR og politikken om det - diskusjon startet før specs på PS3 og XBox 360 kom, så ikke så veldig influert av konsoll-fans)

Prisen på spill o.l. vil være de samme, uansett hvilket format som blir brukt, tomme plater til salgs for forbrukeren vil sanssynligvis bli 10% dyrere med Blue-ray, pga et lag med nano-teknologi som beskytter mot riper o.l.

Ingen av spillutivklerne jeg har sett og lest om har brydd seg en døyt om dette - noen har reagert på at ikke alle Xbox360 selges med harddisk som standard og det er nok en større greie egentlig.

Jeg har lest to intervjuer hvor dette var påpekt som problematisk..

Mannen bak Elite/Frontier-spillene, David Brabben (Firebird) var veldig negativ til vanlig DVD-9 stasjon på XBox 360'en.

Og en annen som jeg ikke husker navnet på.

Lenke til kommentar

Jeg har lest to intervjuer hvor dette var påpekt som problematisk..

Mannen bak Elite/Frontier-spillene, David Brabben (Firebird) var veldig negativ til vanlig DVD-9 stasjon på XBox 360'en.

Og en annen som jeg ikke husker navnet på.

5106747[/snapback]

Ok, whatever.

Foresten, hva driver David Brabben med for tiden?

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Allerede tidlig i designfasen av Xbox 360 vurderte Microsoft om de skulle gå for HD-DVD eller BlueRay i steden for vanlig DVD. Utfordringene med de nye formatene var mange, deriblant følgende:

- Begge formatene er ny og uprøvd teknologi, som ikke engang eksisterer på markedet. Skulle Microsoft gamble med å være forsøkskanin for disse formatene? Hva hvis det dukket opp tekniske feil/"barnesykdommer"?

- Ingen av formatene vil være klare for markedet før helt i slutten av 2005. Hadde de gått for en av dem, måtte de også ha utsatt lanseringen til 2006, og dermed tape fordelen med å lansere først.

- Teknologiene er splitter nye. Derfor koster det også mye mer å produsere maskiner med HD-DVD/BlueRay enheter. De ville altså eventuelt tape langt mer penger på hver konsoll de solgte.

- Ettersom både HD-DVD og BlueRay er på et tidlig stadium i utviklingen, har de foreløpig langt lavere overføringshastigheter enn en vanlig 12x DVD spiller. En HD-DVD spiller har en teoretisk overføringshastighet på 4.5 MB/s, 2x BD-DVD har 9.0 MB/s og 12x DVD har 15.8 MB/s. Her er det snakk om nesten dobbel, og firedoblede hastighetsforskjeller til fordel for vanlig DVD.

Den siste spikeren i kista var når de bestemte seg for å gjøre en undersøkelse hvor de spurte utviklerne hva de foretrakk; et tregt medium med enorm lagringskapasitet eller et raskt medium med mer begrenset kapasitet. Svaret de fikk tilbake var enstemmig: Gå for det raskeste mediumet!

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
- Ettersom både HD-DVD og BlueRay er på et tidlig stadium i utviklingen, har de foreløpig langt lavere overføringshastigheter enn en vanlig 12x DVD spiller. En HD-DVD spiller har en teoretisk overføringshastighet på 4.5 MB/s, 2x BD-DVD har 9.0 MB/s og 12x DVD har 15.8 MB/s. Her er det snakk om nesten dobbel, og firedoblede hastighetsforskjeller til fordel for vanlig DVD.

Den siste spikeren i kista var når de bestemte seg for å gjøre en undersøkelse hvor de spurte utviklerne hva de foretrakk; et tregt medium med enorm lagringskapasitet eller et raskt medium med mer begrenset kapasitet. Svaret de fikk tilbake var enstemmig: Gå for det raskeste mediumet!

5107097[/snapback]

Det var faktisk et ekstremt godt poeng som jeg ikke hadde fått med meg før.

Selv syns og Bill Gates at fremtiden ikke ligger i HD formatene. Han sier at dette vil være det siste formatet vi kjenner til, det neste steget vil være at alle streamer filmer via Media Center PC'er. Han grunnlegger med også valget av vanlig dvd med at dette var et testet kjent og det som er standard i dag. Men at han også tenkte frem i tiden ved å tilby hva han mener er det neste steget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...