Pysj Skrevet 4. november 2005 Rapporter Del Skrevet 4. november 2005 Svenske Mobile Trends lover nordmenn SMS til under ett øre per stykk. Les mer Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 mange har vel prøvd seg med dette. Spørsmålet mitt er egentlig. Hvorfor bruker vi ikke mail ? omtrent alle telefoner idag har støtte for å sette opp mailkonto, og det er ikke noe mere stress å sende en mail enn en sms. Og det koster en brøkdel av prisen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Kult! Men jeg tror det kan bli vanskelig å få "alle" i omgangskretsen til å bruke dette. En annen ting: Hvordan henter man inngående meldinger? Må det gjøres manuelt ved å starte java-programmet eller får man et pling og et symbol i displayet? Og i hvilket adresseregister holder man styr på hvem som har Mobispine og ikke? Må man ikke ha GPRS på hele tiden da slik at det "drypper" noen byte inn og ut nå og da selv om man ikke bruker systemet? Også er det vel en god del overhead når man sender meldinger slik at den reelle størrelsen blir mye større enn selve meldingsinnholdet? Ikke at det utgjør så mye når prisen er så forsvinnende liten, men det bør sikkert nevnes. bzzlink: Godt poeng det med epost. Folk bør bli litt flinkere til å sette det opp på mobilene sine. Lenke til kommentar
frodejensen Skrevet 5. november 2005 Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Det er nok mange grunner til at vi bruker SMS og at vi holder oss til det selv om det er mange alternativer som er billigere. Mye av grunnen ligger i at man vet at SMS fungerer uansett hvem man sender den til, at det ikke krever noe oppsett for å ta i bruk, og at funksjonaliteten er knyttet direkte til interfacet på mobilen (man slipper å sjekke javaprogrammet og kan bruke adresseboken). At man kan spare en del penger kommer rett og slett i andre rekke. Andre momenter er jo at man alltid vet hvor man skal sende en sms.. til mobilnummeret. Bruker man e-mail er det ingen standard for hvor man kan nå andre mobilbrukere. Kan også nevne at e-mail er mer utsatt for spam, at mail både kan være i HTML og ren tekst og at e-mail må aktivt hentes (kan sende push om operatøren/serveren åpner for det). Telenor og Netcom slet lenge med at folk ikke brukte WAP og MMS. Denne trenden fikk de først snudd når de gjorde det enkelt for folk å sette det opp på mobiltelefonen sin (send en melding og svar ja). Det finnes ingen slik enkel løsning for e-mail, og vi kommer derfor til å fortsette med sms i mange år fremover. Simen1: Det vil gå med litt overhead og programmet vil utføre en del polling (sjekke for meldinger), men om det er satt opp riktig vil dette være ubetydelig. Har hørt at Messenger på en qtek sendte 1MB data på en dag uten noen grunn.. altså kan programmer som er dårlig lagd føre til mye ekstra GPRS data. /end braindump Lenke til kommentar
Pysj Skrevet 5. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. november 2005 Jeg har testet Mobispine litt nå, både på en i-mate SP5 og en SE k750i. Selv om det antakelig er meningen at programmet selv skal gi lyd fra seg når man mottar nye beskjeder, så fikk jeg ikke beskjed om de nye meldingene før jeg aktiverte programmet igjen. Vet ikke om dette er en barnesykdom eller om det faktisk skal være slik. Det kunne med fordel- ikke- vært slik. Programmet har en egen kontaktliste, der du har oversikten over hvilke Mobispine-brukere du sender/har sent meldinger til. Derfor tror jeg nok dette programmet best kan brukes på samme måte som en e-postklient, hvor man ikke er avhengig av å svare på inkommende meldinger i samme sekund. Lenke til kommentar
So|o Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Tviler på at dette kommer til å ta av. Virker for tungvint/avansert til at mange kommer til å ta dette i bruk. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Jeg har testet Mobispine litt nå, både på en i-mate SP5 og en SE k750i.Selv om det antakelig er meningen at programmet selv skal gi lyd fra seg når man mottar nye beskjeder, så fikk jeg ikke beskjed om de nye meldingene før jeg aktiverte programmet igjen. Vet ikke om dette er en barnesykdom eller om det faktisk skal være slik. Det kunne med fordel- ikke- vært slik. Programmet har en egen kontaktliste, der du har oversikten over hvilke Mobispine-brukere du sender/har sent meldinger til. Derfor tror jeg nok dette programmet best kan brukes på samme måte som en e-postklient, hvor man ikke er avhengig av å svare på inkommende meldinger i samme sekund. 5110218[/snapback] Tyder på at den er mer beregnet på en Symbian mobil (eller tilsvarende), som kan kjøre flere programer samtidig. Tenker narturligvis på meldingslyden da... Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 6. november 2005 Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Hei! For meg virker det som om brukergrensesnittene på ein del av j2me midletene har eit for dårlig brukergrensesnitt og eventuelt funksjonalitet,eller rett og slett er for teknisk for den gemene hop.Eg foreslo for initativtakeren av det tidligare opperative nettstedet : www.brukGPRS.com å opprette dedikerte e-post kontoer.Slik at alle som ville sende bilder og eller tekst over GPRS kunne få ei email adresse alla [email protected] eller kanskje opprette eit eiget domene som kunne være lettare å huske.Slik at ikkje brukere brukte samme e-post konto for ordinær elektronisk post og den som skulle leses av mobiltelefonen.Dette virket som ein god ide for han.Men,hadde hadde ikkje nok finanser eller kapasitet til å drifte og vedlike holde eit slik system.Men,det kunne vært med på (om ein fekk mange aktive brukere) til å presse ned prisen pr. sms/mms.Det som ville være fordelen med ein dedikert epost server er at ein ikkje trenger å være redd for å bli bombadert med uønsket reklame i det samme omfang (forutsetningen er at serveren har gode filter etc).Og kan laste ned alle epostane uten å sette kb eller mb grense for nedlastning og være redd for å tappe "kortet sitt" eller få ei høg rekning. Om ein teneste virker for tungvint eller avansert for den genrelle befolkningen så skal det litt til for at dei benytter seg av den. Lenke til kommentar
Pysj Skrevet 6. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. november 2005 Hei! For meg virker det som om brukergrensesnittene på ein del av j2me midletene har eit for dårlig brukergrensesnitt og eventuelt funksjonalitet,eller rett og slett er for teknisk for den gemene hop.Eg foreslo for initativtakeren av det tidligare opperative nettstedet : www.brukGPRS.com å opprette dedikerte e-post kontoer.Slik at alle som ville sende bilder og eller tekst over GPRS kunne få ei email adresse alla [email protected] eller kanskje opprette eit eiget domene som kunne være lettare å huske.Slik at ikkje brukere brukte samme e-post konto for ordinær elektronisk post og den som skulle leses av mobiltelefonen.Dette virket som ein god ide for han.Men,hadde hadde ikkje nok finanser eller kapasitet til å drifte og vedlike holde eit slik system.Men,det kunne vært med på (om ein fekk mange aktive brukere) til å presse ned prisen pr. sms/mms.Det som ville være fordelen med ein dedikert epost server er at ein ikkje trenger å være redd for å bli bombadert med uønsket reklame i det samme omfang (forutsetningen er at serveren har gode filter etc).Og kan laste ned alle epostane uten å sette kb eller mb grense for nedlastning og være redd for å tappe "kortet sitt" eller få ei høg rekning. Om ein teneste virker for tungvint eller avansert for den genrelle befolkningen så skal det litt til for at dei benytter seg av den. 5115259[/snapback] Det hørtes jo ut som en beskrivelse av Mob.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg