ARio Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Jeg har to harddisker, en 300 gb harddisk(Primary Second), og en 160 gb, som er hovedharddisken min(windows xp innstallert på). Jeg hadde en stor fil(rundt 3-4gb) i .RAR format. Filen lå på hoveddisken(160gb), men jeg valgte å pakke den ut til 300gb disken. Alt fungerte bra, helt til den skulle flytte filen fra WinRAR sitt temp. mappe(på 160gb disken) til 300gb disken. Når flyttingen var på 75%, ble skjermen min plutselig svart, så restartet dataen seg. Jeg fikk skrudd på dataen igjen, og kom inn i windows, men når jeg skulle slette noen filer på 160gb harddisken, så hang dataen seg. Derfor skrudde jeg av PC'n ved å holde inne AV/PÅ knappen. Da jeg skrudde på dataen igjen, fikk jeg plutselig denne meldingen: "A disc error occurred Press CTRL+ALT+DLT to restart" Når jeg trykker på CTRL+ALT+DLT, så skjer det akkurat samme når den prøver å starte opp igjen. Jeg prøvde å koble ut 300gb disken, og meldingen kommer fortsatt, så det må være 163gb disken som har kræsjet. Hva er det jeg kan gjøre for å få fikset dette? Begge diskene er fra Maxtor. Screenshot tatt av mobilen: Endret 4. november 2005 av ARio Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Prøv å boote Windows CD til Recovery Console, og kjør chkdsk /r http://www.microsoft.com/resources/documen...ons_chkdsk.mspx Lenke til kommentar
ARio Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Prøv å boote Windows CD til Recovery Console, og kjør chkdsk /rhttp://www.microsoft.com/resources/documen...ons_chkdsk.mspx 5104864[/snapback] Siden Windows XP fulgte med dataen, så har jeg ikke CDn. Er det en annen metode? Lenke til kommentar
ARio Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Var ikke mange som kunne hjelpe, men jeg prøvde i hvert fall å ta ut harddisken(160gb), og satt den inn i en annen PC, da fikk jeg den samme feilmeldingen. Jeg fant Windows XP cd'n, men selv om den står i DVD-ROM da jeg starter PC'n, så loader den ikke opp fra cd. Er det ingenting som kan gjøres for å fikse harddisken? Lenke til kommentar
phax Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 gå inn i bios og sett den til å lese fra cd før hdd. Lenke til kommentar
ARio Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 (endret) Ok, nå har jeg fått det til, men da jeg skrev inn chkdsk /r, så fikk jeg denne meldingen etter at 33% var fullført: "33% completed. The volume appears to contain one or more unrecoverable problems." Betyr det at disken ikke kan repareres? Endret 5. november 2005 av ARio Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 antageligvis, hvis du har viktige data der, så er jo alltids siba en mulighet, men de er veldig dyre... Lenke til kommentar
ARio Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 Ringte IBAS nå nettopp, de skulle ha 798 kr for å kun analysere hvor mye data de kan redde, så måtte jeg betale for en ny harddisk, men her er den verste delen; De skulle ha 8100 kr for å rekonstruere data fra den gamle harddisken til en ny. Det var litt for mye. Finnes det ingen andre firmaer som eventuelt gjør samme jobben til en litt billigere pris? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Det er en grunn til at det er dyrt, og det er at det er vanskelig, tar tid og krever dyrt utstyr. Det er nok det som er prisen, og den må du betale. For 8190 kr hadde du hatt en veldig fin backup løsning Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 (endret) Syntes det var overraskende billig jeg. Trodde slikt kostet en ti-tjue ganger så mye. EDIT: Forøvrig: 8100 + 798 = 8898 Endret 5. november 2005 av Aetius Lenke til kommentar
ARio Skrevet 5. november 2005 Forfatter Del Skrevet 5. november 2005 Men er det ikke mulig å bruke et program som GetDataBack, for å overføre data til ny harddisk? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Syntes det var overraskende billig jeg. Trodde slikt kostet en ti-tjue ganger så mye. EDIT: Forøvrig: 8100 + 798 = 8898 5107946[/snapback] Hmm.. litt for kjapp regning der ja Men er det ikke mulig å bruke et program som GetDataBack, for å overføre data til ny harddisk? 5107965[/snapback] Joda det er fullt mulig, dersom kontrolleren, motoren og hodet fungerer som det skal. Dvs, disken i seg selv fungerer. Og det tar lang tid det også, og du er egentlig ikke garantert at du får noe tilbake. Mens hos IBAS har de utstyr og verktøy(og kunnskap!) til å kunne hente data ut av det utroligste. Men det er rart hva du finner med diverse programvare også... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Du kan prøve Spinrite. Koster en del, men det er det eneste programmet som kan reparere en disk med fysisk feil. http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Getdataback og slike programmer kan bare brukes på en disk som er fysisk OK, du kan da finne tapte filer i et ødelagt filsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå