Gå til innhold

Forsikringssak - hvem har "skylden" ?


Kvammis

Anbefalte innlegg

Går ut i fra at trådstarter har hørt om 1001-1002-1003. Bruk den.

 

5107371[/snapback]

 

 

Den regelen hjelper ikke på moped på våt/glatt vei...

 

Hadde en lignende episode i april, men kom ingen vei hos forsikring/politi..

5108244[/snapback]

 

 

hvist gjør den det , mopede / mc stopper MYE kjappere en biler / busser på altslags føre

 

og hvist man følger 3 sek reglen så skal det være UMULIG og kjøre på en bil bakfra med moped

5108444[/snapback]

 

Ikke kom å si at sykler/mopeder kan stoppe fortere enn bil på is...

 

Der jeg kjørte var det tilsynelatende tørt, men det lå olje og trafikkfilm i veibanen, noe som ikke var så lett å se pga. spor i veien/fargeforskjeller i asfalten...

 

Hadde 3 sekunder til bilen forran, så når han bremsa så bremsa jeg også, låste bakhjulet, og full brems uten lokk på framhjulet, men pang sa det...

 

Speedometerwaieren blei klemt fast mellom forhjul og motorblokk, og viste da 50 km/t...

 

Det vil si at jeg ikke fikk bremsa mange kilometerene på en del meter.

 

 

Husk også at du da har cirka lokket av en fyrstikkeske med overflate som gummien er i kontakt med asfalten på en moped (gjelder bakkekontakt på begge hjul :cry: )

 

Mens en trailer har noe som tilsvarer et 18-binds leksikon..

 

På en "R-sykkel" (som jeg kjørte da hvert fall) så er meninga at du skal få mest kontakt med veien i svingene..

post-62647-1131203575_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at forsikringsmessig så kommer jeg ingen vei.

 

Blir bare litt provosert når det kommer masse folk å sier at jeg må følge 3sek regelen, og hvis jeg hadde gjort det hadde alt gått bra.

 

Når de mest sannsynelig aldri har kjørt moped engang, for hvis de har gjort det hadde de vist hvor liten kontaktflate de har, og hvis man prøver å nødbremse i en dam har man ikke en sjanse.

 

Og ja, jeg fulgte 3sek regelen, har gode dekk og bremser.

Lenke til kommentar

Hvis du visste hvor liten kontaktflate en moped har, og at du ikke har en sjanse hvis du må nødbremse i en dam.. hvorfor tok du ikke hensyn til dette, da?

 

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret."

 

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Går ut i fra at trådstarter har hørt om 1001-1002-1003. Bruk den.

 

5107371[/snapback]

 

 

Den regelen hjelper ikke på moped på våt/glatt vei...

 

Hadde en lignende episode i april, men kom ingen vei hos forsikring/politi..

5108244[/snapback]

 

 

hvist gjør den det , mopede / mc stopper MYE kjappere en biler / busser på altslags føre

 

og hvist man følger 3 sek reglen så skal det være UMULIG og kjøre på en bil bakfra med moped

5108444[/snapback]

 

Ikke kom å si at sykler/mopeder kan stoppe fortere enn bil på is...

 

Der jeg kjørte var det tilsynelatende tørt, men det lå olje og trafikkfilm i veibanen, noe som ikke var så lett å se pga. spor i veien/fargeforskjeller i asfalten...

 

Hadde 3 sekunder til bilen forran, så når han bremsa så bremsa jeg også, låste bakhjulet, og full brems uten lokk på framhjulet, men pang sa det...

 

Speedometerwaieren blei klemt fast mellom forhjul og motorblokk, og viste da 50 km/t...

 

Det vil si at jeg ikke fikk bremsa mange kilometerene på en del meter.

 

 

Husk også at du da har cirka lokket av en fyrstikkeske med overflate som gummien er i kontakt med asfalten på en moped (gjelder bakkekontakt på begge hjul :cry: )

 

Mens en trailer har noe som tilsvarer et 18-binds leksikon..

 

På en "R-sykkel" (som jeg kjørte da hvert fall) så er meninga at du skal få mest kontakt med veien i svingene..

5108757[/snapback]

 

 

 

først må jeg le HAHAHAHA

 

oki la oss være seriøse , disse moped r-syklene dere kjøre har ikke så mye til felles med større sykler . en moped er en moped og ikke noe annet , det er 50 cc 2,5 hk ( orginalt vi er ikke lovbrytere vell ?? ) og normale dekk og en vekt på ca 100 kg

 

 

en buss har en vekt på 8t ++++

 

og når vi snakker om bremselengde og friksjonon ( veigrep ) så har en mopd somregel bedre vigrep en 8 tonn med buss noen gang kan få

 

hvist du kjører en personbil og et vogntog paralet over en strekning og tar full nødbrems på begge ved et vist merke så stopper personbilen først , uansett , tar du med en moped / mc vil disse stoppe enda raskere , det er mindre masse som skal stoppes ergo stopper det fortere .

 

hvist det var vannpå veien / is / trafikkfilm/ olje så her du rett og slett kjørt uaktsomt og kan faktisk tiltales etter paragraf 3

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid like greit å se at det HAR vært oljesøl et sted tidligere selvom det er olje der enda...

 

Trafikkfilm er heller ikke greit å se, men påvirker bremselengden på en moped vesentlig...

 

Hvis du kan komme å hevde at en moped kan stoppe fortere på is enn en personbil, så ta deg en tur på sykkel å prøv, eller les sammeligninga mi høyere oppe...

Lenke til kommentar
Bakbrems, slippe, svinge. I teorien. :p

5109309[/snapback]

 

Kom bil i morsatt kjøreretning, og fortau med folk på andre siden.

 

EDIT: Uansett, tror jeg har fått svar på spørsmålet mitt.

Med mindre noen har noe veldig saklig å si tror jeg vi kan stoppe diskusjonen :)

Endret av Kvammis
Lenke til kommentar
Man kan låse dekkene, men hvis det er vått sklir dekket ut.

Altså, man velter.

5109152[/snapback]

 

vell du skal kunne holde balangsen med låst hjul , det er bare om og juster på vekten , det er rimelig vansklig på glatt føre det skal jeg si meg enig med

 

Det er ikke alltid like greit å se at det HAR vært oljesøl et sted tidligere selvom det er olje der enda...

 

Trafikkfilm er heller ikke greit å se, men påvirker bremselengden på en moped vesentlig...

 

Hvis du kan komme å hevde at en moped kan stoppe fortere på is enn en personbil, så ta deg en tur på sykkel å prøv, eller les sammeligninga mi høyere oppe...

5109342[/snapback]

klart det er ikke lett og se oljesøl og trafikk film , men jeg mener fortsatt at du må og liggi for nerme bussen

 

 

mopeder og mc er ikke laget for kjøring på is da :roll:

 

 

 

jeg leste sammenligningen din lenger oppe , en mc vil fortsatt oppnå bedre friksjon pga lav vekt ,

Lenke til kommentar

Ok, da sier jeg min mening og du din, så kan vi få en nøytral person til å teste :p

Neida, nok off topic..

 

Jeg kjørte, eller rettere sagt, dundra i ræva på en Mercedes stv, så skal ikke si noe... Men jeg hadde 3 sek, og synet mitt sa at det var tørt og fint på veien, men tidligere oljesøl pga. en smell som hadde vært der 4 uker før, og trafikkfilm er ingen god kombinasjon...

Lenke til kommentar
Som de fleste sier, det alltid den som kjører på bakfra sin feil. Det er vel nesten samme hva den foran bråbremser for. Tror nok kanskje du ikke kjørte etter forholdene.  Tror du skal være glad for at de gikk så bra som det gikk med deg, ta det som en lærepenge.

5109713[/snapback]

Nesten. Har vært borti et tilfelle der jeg lå bak en hjullaster, med en bil forran meg. Hjullasteren hadde kjørt ca. 2 km uten å ha mulighet til å slippe noen forbi, så da bilen forran meg endelig kom seg forbi, så bråbremset han rett forran hjullasteren av rent sinne.

Her var det ikke føreren av hjullasteren som fikk skylden, men føreren av bilen pga. vitner til hendelsen.

 

Dette har forsåvidt ikke noe med uhellet ditt å gjøre Kvammis, noen ganger så kan det føles som om det ikke er noens skyld i slike tilfeller, men uhellet er desverre på din side.

Lenke til kommentar
Ok, da sier jeg min mening og du din, så kan vi få en nøytral person til å teste :p

Neida, nok off topic..

 

Jeg kjørte, eller rettere sagt, dundra i ræva på en Mercedes stv, så skal ikke si noe... Men jeg hadde 3 sek, og synet mitt sa at det var tørt og fint på veien, men tidligere oljesøl pga. en smell som hadde vært der 4 uker før, og trafikkfilm er ingen god kombinasjon...

5109782[/snapback]

 

 

vell min mening kan bevises mattematisk

 

jog vil mene at vk1 transportfag + vk2 transportfag burde gjøre at jeg kan dette litt bedre , jeg har og 2 års erfaring fra busskjøring og alle klasser på sertifikatet mitt

 

veigrepet blir bedre med en mc/ moped en med en buss på samme føreforholdene , hvist bussen , men mopeder og mc har massen sin mye midre spredt og dere er mere utsatte for "små" flekker med olje og sånt , mens bussen har bare 1 hjul på det glatte partiet så har mopede begge der

Lenke til kommentar

Trådstarter har min fulle sympati, da jeg selv har vært uheldig å hilse på en bil bakfra (dog med en personbil), dette skjedde i en bakke da det gikk i 40 (nedover ja), og det var en god del vann på veien, jeg hadde god avstand, men når dama presterer å parkere bilen sin midt i bakken og jeg kjørte med dårlige helårsdekk, var det ikke mye å gjøre.

 

Feilen var min og det er uomtvistelig.

 

I trådstarters tilfelle:

1: Alltid vikeplikt for buss uansett, dette er no dritt, for en god del av bussjåførene skulle aldri hatt lappen, men dette er ikke noe en får gjort noe med. Kræsjer du med en buss eller omvendt, er det bare å gi opp - Bussen har alltid rett.

2: Påkjørsel bakfra kan både direkte og indirekte lede mot vedkommende som kræsjets inkompetens bak rattet. Uheldigvis

 

Du vil nok ikke få særlig sympati fra forsikringsselskapet, da bussen faktisk er pliktet å sørge for at både passasjerer og fotgjengere (og annet ymse) sin sikkerhet er ivaretatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...