inaktiv000 Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg og en kompis diskuterte (ja, vi går på NTNU og er nerder) hvordan vi kunne lage en LED som blinket. Vi tok den enkle løsningen på labben i dag, og koblet en LED rett på en AC-spenningskilde. Men jeg tenkte at hvis man kobler en DC-kilde, kondensator og LED i parallell burde dette blinke (har sikkert lest eller sett noe liknende en plass). Holder dette, eller må det mer til for å "lage" en slags AC-spenning? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 du må nokk ha noe mere enn dette. en enkel og grei krets er astabil vippe. bygg den gjerne med en 555 ic Her er en side som forklarer det meste. Du kan også bygge denne kretsen med OP amp eller en ELLER / OG / NOT port og motstander og kondesator Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 OK, det var mest en teoretisk idé. Slik jeg tenkte det ville spenningskilden først lade opp kondensatoren, og dioden være av så lenge spenningen over kondensatoren ikke er stor nok til å la det gå strøm gjennom den. Så fort spenningen blir høy nok, vil dioden te seg som en kortslutning, og dermed vil kondensatoren lade seg ut i den. Slik gjentar det seg.. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 les litt mer på dioder du... hvis du tenker ideell diodemodell så vil dioden begynne å lede ved en gitt spenning og der lede uendelig, så uansett hva spenningskilden din er på så vil spenningen over kondensatoren og dioden være denne spenningen (spenningskilde blir dratt ned til denne spenningen), dioden klarer heller ikke å lade ut kondensatoren siden den etter denne modellen ikke lerder for lavere spenninger. men i praksis vil jo den lade ut dioden i løpet av en liten tid om du kobler fra spenningskilden, og spenningen over dioden vil øke litt etter mengden strøm. er vell også en fare med å brenne opp dioden (kommer jo ann på indre motstand i kilden din). men hadde du pakka inn en transistor og noen motstander i tillegg så hadde du muligens fått den til å blinke, men muligens for fort til at du ser det... den enkleste måten å få et LED til å blinke på er vell å kjøpe et LED som gjør det, men det er jo ikke noe morro... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Kikket litt på viftekontrollen i signaturen din, så jeg tror ikke jeg skal diskutere med deg Hvilket år går du? Jeg er førsteårs kyb-student. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 går 3. klasse elektro nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå