Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Aksesspunkt IP-adresse, hvordan finne?


Anbefalte innlegg

Hei, hvordan finner dere IP-adressen til ett trådløst aksesspunkt?

 

Årsak til spørsmål:

 

* ønsker å konfigurere aksesspunkt.

 

Spørsmålet gjelder altså ett aksesspunkt, ikke en router. Windows XP gir ikke inforsmasjon om IP-adressen til aksesspunktet etter det jeg erfarer. "ipconfig/all" gir informasjon om gateway som i mange tilfeller er routeren før aksesspunktet.

 

Dersom jeg ikke kjenner IP-adressen, vil jeg altså ikke være i stand til å finne og konfigurere akesspunktet.

 

Har ikke problemer med å koble til WLAN'et, bare så det er klart.

 

Hva gjør dere?

 

BU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oky først finn frem box'en så ser du etter en knapp/hull som står "reset" ved så hold den inne i 30sek.

 

så skriver du model eller navnet på ap på google.com og legger til "default ip" så finner du sikert ip'en til den.

 

hvis du ikke har axx kan du bruke mac adressa til mye kult :=)

Lenke til kommentar

Var mer ett generelt spørsmål. Men sist jeg var borti dette var det en Linksys WRT54G V3.1 som var satt opp som ett aksesspunkt, altså med fast IP og uten DHCP server. En annen router deler ut IP adresser, som fungerer helt som det skal.

 

Problemet var at jeg skulle legge inn WEP kryptering i aksesspunktet, da trenger man IP adressen til boksen. Når man resetter en WRT54G slås DHCP på og den får 192.168.1.1 som fast IP. Det har også bredbåndsruteren som er i dette nettet, derfor er det lettere å finne ut hva IP'en til aksesspunktet er mens det forstatt er operativt, altså ikke resatt.

 

Den som i utgangspunktet satte opp aksesspunktet kan ha satt den IP'en som passet dem så lenge den ikke konflikter med DHCP serveren i routeren, forhåpentlig vis da.

 

Denne gangen forsøkte jeg med 192.168.1.x til jeg fant riktig IP på aksesspunktet, og i det var 192.168.1.2. Routeren deler ut adresser fra 192.168.1.33 og oppover.

 

Når jeg tenkter meg om, så finner jeg sikkert IP adressen i routeren( tildelte adresser), men det er ikke alltid man har brukernavn og eller passord til den da... Dette testet jeg ikke.

 

Dessuten er det heller ikke alltid ønskelig å resette en boks, kan være lagt inn MAC filtrering og andre konfigureringer, jeg skulle denne gangen bare legge inn WEP kryptering.

 

Men takk for de innspill som har kommet.

 

BU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...