Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighetstap ADSL vs. ADSL2+

Anbefalte innlegg

Sitter og lurer litt på korleis hastighetstapet ville vere på adsl kontra adsl2+ over ein gitt distanse

Eg bur ca. 3,5 km frå sentralen.

Korleis ville då tapet av hastighet vere på f.eks ei 4mbit adsl linje vere kontra ei 15 mbit adsl2+ linje?

Vurderer å skaffe adsl2+, men liten vits dersom hastigheten kommer under f.eks 3mbit over distansen på 3.5km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg bor også 3,5km fra sentralen, og alt annet enn sdsl er vel uakktuelt da linjeavstanden blir litt i drøyeste laget.

Dvs du kan være heldig med linje fremføringa de, noe jeg har hvert 1 gang, og uheldig den andre gangen, den første gangen klarte de å levere 2,5mbit til meg, den andre gangen så var max 1,3 det jeg fikk til.

Jeg har sendt forespørsler til flere isper nå og alt jeg fikk til svar var ihvertfall at dette var for lang avstand til noe annet enn 1,,2mbit og at jeg måtte gå for sdsl hvis jeg skulle ha noe kjappere.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare avstanden fra sentralen som betyr noe, men også diameteren på linja. Har 3,5km linje og alt er med 0,6mm tråd så klare du fint godt over 4mbit

Men er f.eks 2 km av linje med 0,4mm tråd så klare du ikke mer enn 1mbit

Telenor sin tommelfinger regel er at man klare 1mbit opp til 5 km med 0,6mm tråd men bare 3km med 0,4mm tråd

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er ADSL2+ lik mtp hastighet mot ADSL over 3-3.5km. Dvs det er slik standarden er definert. I realiteten må du forberede deg på litt lavere hastighet (guesstimate på opptil 10%) da hardwaren er forskjellig og ADSL hardware er tweaket for ADSL, mens et modem som støtter ADSL, ADSL2 og ADSL2+ ikke vil ha denne tweaken. Alt i alt koker det ned til hardware og splittere og i starten vil det nok være sprik på de forskjellige leverandørene her som større enn på ADSL-produkter.

Dersom du vil litt dypere inn i matrialet kan jeg nevne at dersom det er Broadcom DSL-chip i begge ender bruker Broadcom en propritær kode som bruker flere toner og gir mer båndbredde. Under optimale forhold øker det den fysiske link(opp)hastigheten fra 1200kbps til 1600kbps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...