Gå til innhold

Annen telefon når jeg leverer min inn for 3 gang?

dalliz

Anbefalte innlegg

siste kommentarene satte spikeren i kisten. Nei du har ikke noe krav på det, og jeg tørr vedde på at du får beskjed om å kontakte forbrukerrådet om du leker så kjepphøy som du er nå. (helt ærlig)

Men hvorfor du ikke kan ta et par telefoner for å finne ut statusen, eller holde ut med en mindreverdig mobil i noen dager er hinsides min fornuft

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg kan faktisk ikke fordra billig plastikk, svett og ekkel, brukt i tre år allerede som lånetelefon. En telefon som for tre år siden faktisk så fancy ut, ser plutselig ikke like fancy ut når diverse nøkler har skrapt opp de ulike sidene.

FOr øyeblikket bruker jeg en T630 jeg hadde liggende. Joda, det skal vel gå for en uke, men jeg synes det er greit å ha en telefon som virtker med bluetooth-headsettet og ikke minst, med kalendersynkronisering..

Lenke til kommentar
behovsvurderingen er ikke basert på om du er rik og bortskjemt, eller om du er fattig. Den baserer seg i veldig grad på om det er nødvendig for deg å ha funksjonene. Ut i fra det du skriver, så er min oppfattning kategorisk nei.

5221040[/snapback]

Okey, greit. Fordi jeg er ansatt som IT-konsulent, PC-konsulent og har løpende ansvar for fakturaer i to bedrifter trenger jeg internet i en viss fart - DER JEG ER. Ikke bare hjemme og på kontor, men også om jeg sitter et sted med laptopen.

Ble behovet mitt mer legitimt?

Lenke til kommentar

Du har nok uansett ikke krav på noe 3G-telefon da det vil føre til en urimelig kostand for selger. Det blir en STOR kostnad om de skal pakke opp en ny salgspakning og låne den til deg noen dager, siden salgsverdien blir vesentlig redusert.

Her i Norge har vi en forbrukerkjøpslov som overbeskytter forbrukeren, og da syns jeg det blir urimelig å kreve enda mer av selgeren enn det.

Lenke til kommentar
behovsvurderingen er ikke basert på om du er rik og bortskjemt, eller om du er fattig. Den baserer seg i veldig grad på om det er nødvendig for deg å ha funksjonene. Ut i fra det du skriver, så er min oppfattning kategorisk nei.

5221040[/snapback]

Okey, greit. Fordi jeg er ansatt som IT-konsulent, PC-konsulent og har løpende ansvar for fakturaer i to bedrifter trenger jeg internet i en viss fart - DER JEG ER. Ikke bare hjemme og på kontor, men også om jeg sitter et sted med laptopen.

5221050[/snapback]

Ah, så du sier at hovedbruket ditt er bedriftsbasert? Da har du jo ikke krav på lånetelefon i det hele tatt ;). Da gjelder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Den ble kjøpt privat rett og slett for å ha forbrukerkjøpsloven med oss. :)

Kjøpsloven er, om jeg husker rett, fra 1988 og er ikke så veldig fantastisk. Joda, den gir visse rettigheter. Men den kan jo ikke måle seg med forbrukerkjøpsloven.

Alastor, forstod jeg det rett om du jobber i mobilbutikk? Hva slags telefon ville du lånt meg? En slitt Sony Ericsson T100?

Lenke til kommentar
Den ble kjøpt privat rett og slett for å ha forbrukerkjøpsloven med oss. :)

Kjøpsloven er, om jeg husker rett, fra 1988 og er ikke så veldig fantastisk. Joda, den gir visse rettigheter. Men den kan jo ikke måle seg med forbrukerkjøpsloven.

Alastor, forstod jeg det rett om du jobber i mobilbutikk? Hva slags telefon ville du lånt meg? En slitt Sony Ericsson T100?

5223658[/snapback]

Altså; kjøper du en mobil for å bruke i næringssammenheng altså JOBB, så kvalifiserer du ikke som forbruker. Ergo er det ikke forbrukerkjøpsloven.

Hvorfor du ikke tåler plastikk mellom hendene dine er meg hinsides, men jeg kan love deg at den T100 har bedre holdbarhet enn det skrapet du leverte inn. (usakelig ja, men har hatt den selv og ingen sjokkeres når jeg sier at den var heller mangelfull)

Lenke til kommentar

Så dere har kjøpt en telefon privat til bruk i jobben, for å være sikker på at gjeldende lov er forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven? Er det lovlig å lyve om telefonens bruk for å oppnå andre rettigheter? Det er i det minste utrolig frekt gjort. At man på den ene siden "jukser" for å få bedre rettigheter og på den andre siden stiller uvettige krav når det skjed noe med telefonen... Nei, jeg håper ikke du får låne noe bedre enn en "gammel T100" :-(

Lenke til kommentar
Så dere har kjøpt en telefon privat til bruk i jobben, for å være sikker på at gjeldende lov er forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven? Er det lovlig å lyve om telefonens bruk for å oppnå andre rettigheter? Det er i det minste utrolig frekt gjort. At man på den ene siden "jukser" for å få bedre rettigheter og på den andre siden stiller uvettige krav når det skjed noe med telefonen... Nei, jeg håper ikke du får låne noe bedre enn en "gammel T100" :-(

5224386[/snapback]

Så er det da hva jeg hovedsaklig er...

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Jeg vil ikke si at jeg hovedsaklig handler som ledd i næringsvirksomhet. Telefonutgifter dekkes delvis av bedriften etter regning, men telefonen er jo fortsatt min og til mitt private bruk.

Vi har for tiden en advokatfullmektig ansatt, og jeg har gitt ham saken, så kan han se hva han kommer frem til at jeg har krav på.

Å gi meg en lånetelefon uten 3G blir jo i utgangspunktet som å gi meg en vaskemaskin til låns mens min kombinerte vaske og tørketrommel er til reprasjon.

Lenke til kommentar

Nå skyter du deg flere ganger i foten enn jeg greier å telle.

1. basert utifra kommentarene dine så kan jeg oppsummere følgende:

- du har egentlig ikke behov for de funksjonene den gir deg, eller du kan leve uten dem. Nå lurer jeg veldig på om du er på jobb 24/7 og dermed tar med deg laptop hele tiden.

- du er allergisk mot plastikk. Hvorfor du en gang kjøpt 6680 da undrer jeg meg over. (bare for å trekke en paralell)

Mitt svar, og dette med henhold i fkjl. så har du ikke krav på det. Selvfølgelig vil selger måtte dokumentere dette med vesentlig kostnad, men fra mitt ståsted så er ikke argumentasjonen din tilstrekkelig.

Innen den tid du vinner saken er uansett mobilen tilbake, og du kaster bensin på ild ved å fortsette saken. hvis du er så *biip* som du viser tendenser til på forumet, så ville ikke jeg bli overrasket om du blir bedt om å forlate butikken og aldri komme tilbake. bare som en digresjon :)

Telefonen er her i en gråsone, men slik du skriver så er hovedgrunnen til at du trenger lånetelefon fordi den brukes i stor grad på jobben. med dette så vil jeg tolke kjøpet ditt som ment for næringsbruk.

du har allerde sagt at det er hastigheten som er et must, og da må jo valget ha falt på den fordi den hadde nettopp det, og fordi dette da skulle hjelpe deg på jobben. Ergo vl du høyst ansynligvis kvalifisere som en bedriftskunde, og ikke privatkunde.

Lenke til kommentar

Det er kanskje bare en gang per uke at jeg kobler opp sammen med laptop, men når jeg først gjør dette er det jo kjekt å ha en hastighet man kan leve med.

Må også innrømme at hadde han overlegne typen på Elkjøp gitt meg en lånetelefon i går hadde jeg ikke plaget ham. Men når han forteller meg at jeg kan komme om fem dager og hente lånetelefonen... Ja... Han skal tas der han kan. "Vi følger bare loven" fortalte han meg et par ganger, men da skal jeg jammen ha det loven gir meg rett på også.

Det med plastikk og T100.

Plastikk er greit nok, så lenge du ikke ser svetteflekker og den er ripet opp til tusen. T100 er, på bildene jeg ser på nettet, nesten fancy. Den telefonen jeg fikk låne lignet ikke en gang etter tre år som lånetelefon. Men greit, jeg klarte meg.

Kun min fars telefon er bedritskjøpt og bedriftsbetalt for øyeblikket. Dette har både med skatt(fordelsbeskatning på mobil fra arbeidsgiver er vel kr 900 per år eller noe?) i tillegg til rettigheter vedr. reklamasjon.

Min er derfor kjøpt i navnet mitt privat - og med et Privat Pluss abonnement. Merverdiavgift betalt og alt mulig.

Men jeg får se hva advokatfullmektigen sier - det er avgjørende for min opptreden på Elkjøp videre.

Lenke til kommentar

Om det er dette som er hovedbehovet ditt - så ER dette et næringskjøp, uansett om det står Joachim Mellomnavn Etternavn på kvitteringa. Det er nemlig bruksområdet som fastslår om du opptrer i næringsvirksomhet for kjøpet - ikke om det står et firmanavn på kvitteringa eller ei. Dette har det vært saker på andre veien - da firmaer feks har kjøpt privattelefoner til sine ansatte - for disse gjelder forbrukerkjøpsloven også.

Forbrukerkjøpsloven sier ordrett om lånetelefon: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. ."

Altså - lånetelefon etter 1 uke. Period :).

Men nå skal JoachimR få lov til å komme med et siste svar - og så stenger jeg denne tråden. Da vi er langt off topic, en del av oss går mer på person enn på sak, og det er en fastlåst diskusjon. Så vi kan like gjerne gi oss.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Alastor.. du kan jo ta med hele avsnittet når du siterer loven da resten også er viktig for saken.

det står tross alt at

Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Selger kan argumentere for at kostnaden de får ved å gi lånetelefon er urimelig. Spesielt gjelder dette med nye dyre telefoner som andre i tråden har påpekt faller mye i verdi når esken er åpnet.

Selger har derimot (som oftest) ikke en urimelig kostnad dersom de låner ut en gammel sliten telefon som erstatning, derfor er det det man får.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Min SX1 er inne til reprasjon for 3 gang. Kan jeg da velge meg en ny telefon uansett prisklasse? feks for å dra den litt langt kan jeg velge en Qtec 9090? Hvilke begrensninger er der?

5225510[/snapback]

Om den har SAMME feil for 3. gang, så kan du heve kjøpet, dvs få den pengesummen du betalte da du kjøpte telefonen igjen - denne summen kan du gjerne bruke på ny telefon om du vil.

Om det har vært forskjellige feil så får du samme telefon tilbake, og må fortsette å bruke denne.

Lenke til kommentar

Ja, du får stenge denne.

Slik advokatfullmektigen vår ser det, er spørsmålet hvorvidt en T100 er et erstatninggjenstand i lovens forstand, når modemdelen mangler. Hva som er grunnen til at jeg trenger modem er vel forsåvidt uinterresant.

Uansett, tror ikke jeg orker å krangle på det, men er det samme mann på Elkjøp om en uke skal han nok få høre det, la oss si det slik.

Da er tråden "ferdig".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...