dalliz Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg har en Nokia 7610 og har hatt veldig mye problemer med den. Den har tideligere vært inne på service 2 ganger og jeg har bare fått den igjen med samme problemet. Problemet er at "hodetelefon" slår seg på, uten jeg aktiveren den. Og den slår seg av og på som det passer seg. Noe som gjør at jeg kan ikke høre de jeg snakker i telefon med når noen ringer meg. Jeg har nå fått beskjed om å levere den inn på nytt, og de kan da skifte alt inni telefon. Men har lite lyst å levere fra meg telefon siden jeg ikke får lånetelefon. Er ikke det en lov som sier at jeg har krav på en lånetelefon med samme egenskapene som min? Eller kan jeg på en eller annen måte jeg kan få en annen telefon tilbake? Dette er faktisk den værste telefon jeg har hatt i mitt liv. Vil bare få den fra meg uten å betale for en ny! Lenke til kommentar
SuperEmil Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Ikke med samme egenskaper, men en lånetelefon har du krav på, dersom din egen mobil blir borte i mer en 1 uke... Men når det er 3. gangen du leverer inn, med samme problem, har du vel egentlig krav på ny telefon? Det fikk jeg hvertfall, men jeg er ikke sikker på hvordan man gjør det med nettbutikker...? Noen som vet? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Hei. For ditt problem høres det ut som det er Forbrukerlovens paragraf 30. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Som du ser av det nederste avsnittet har du i prisippet krav på lånetelefon. Men pga. det jeg har hevet ut vil du ikke få lånetelefon fra en nettbutikk. De vil påberope seg for stor ulempe og kostnad ved å gi deg lånetelefon. Som jeg også har hevet ut har du krav på omlevering dersom samme feil oppstår for 3. gang. Dette leddet gjelder alikevel ikke dersom det foreligger særlige grunner. Om det finnes veldig viktige grunner til at du ikke skal få ny telefon vil du forhåpentligvis få forklart det fra butikken. Om du velger å benytte deg av denne paragrafen for å få ny telefon så bør du fortelle det til butikken og ha en åpen dialog. Endret 4. november 2005 av valentino Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Normalt så kan du vel velge å få tilbake pengene, og gjøre hva du vil med de, eller få en samme telefon. Lenke til kommentar
karolili Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg hadde samme problemet selv. Jeg vet ikke hvor du har kjøpt din telefon, men jeg kjøpte min på elkjøp. Leverte den til reparasjon 2 ganger uten at de klarte å fikse feilen. Fikk da en ny telefon av samme type. Denne fikk jeg enda større problemer med og spurte om å heve kjøpet. Da sa de at de har tre sjanser til å reparere først, men siden jeg nå hadde fått en ny telefon ble det regnet som et nytt salg, så da hadde de tre nye sjanser på den. Jeg leverte den motvillig og ventet...lenge. Etter 6 uker ble jeg oppriktig lei av å ikke høre noe, så jeg kontaktet forbrukerrådet. De sa jeg kunne ha hevet kjøpet for lenge siden. På hjemmesiden deres har de noe som heter "klikk og klag" som er en veileder i å skrive et "trusselbrev" til forhandleren. Jeg gjorde dette, og etter to uker fikk jeg svar om at jeg var velkommen til å komme og velge meg en ny telefon til det dobbelte av det jeg ga for den forrige. Så det anbefales på det sterkest! Dessuten har du absolutt krav på lånetelefon om reparasjonstiden overskrider en uke. Lenke til kommentar
Dre_C Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Stilles det noe krav til lånetelefonen en kan få? Jeg har bare fått tilbud om å låne gamle Noka 3310 telefoner. Lenke til kommentar
genser Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Hei og velkommen til forumet. Din tråd er feilpostet og blir derfor flyttet til riktig forumseksjon. Vennligst les følgende tråd angående amobils foruminndeling: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=481821 Lenke til kommentar
Eirik-h Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 En ting jeg lurer på som har litt med dette å gjøre. Hvis man kjøper telefon i nettbutikk, og man har problemer med denne, og skal sende den inn, så går man til nærmeste mobilforhandler og sender den inn? Jeg trodde dette var gratis siden det går på garanti. Men det koster 190kr å sende den inn! Hvorfor koster det 190kr å sende den inn når det er garantien det går på? Jeg spurte de i butikken og de sa det var for å dekke frakt-kostnadene deres, og det gikk ikke på garantien. Er dette sant? Eller skal det være gratis å sende den inn? Så når jeg sendte inn min 6260, betalte jeg 190kr for å sende den inn. Så tok det 2 uker før de ringte meg og sa telefonen hadde kommet. Men til min store forskrekkelse så hadde de ikke fiksa den. De hadde bare sett at det var uorginalt minnekort og sendt den tilbake. Og jeg måtte dekke kostnadene dems. Så jeg måtte betale ca 400kr for å få ut igjen telefonen. Er dette også rimelig? Hvor blir det av garantien her.... Jeg fikk spørsmål om lånetelefon da men.... Lenke til kommentar
karolili Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Man kan ikke stille krav til lånetelefon. Så lenge man får låne en telefon som fungerer, så kan man ikke kreve noe mer. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Man har ikke krav på noe mer enn en grunnleggende telefon - så en 3310 er helt godkjent. Når det gjelder trådstarter - dersom du nå har SAMME feil for 3 gang, har du hevingskrav - selger har kun 2 avhjelpsforsøk (reparasjon eller bytte til ny telefon), oppstår samme feil for 3. gang kan du få alle pengene igjen, så lenge feilen er vesentlig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 En ting jeg lurer på som har litt med dette å gjøre.Hvis man kjøper telefon i nettbutikk, og man har problemer med denne, og skal sende den inn, så går man til nærmeste mobilforhandler og sender den inn? Jeg trodde dette var gratis siden det går på garanti. Men det koster 190kr å sende den inn! Hvorfor koster det 190kr å sende den inn når det er garantien det går på? Jeg spurte de i butikken og de sa det var for å dekke frakt-kostnadene deres, og det gikk ikke på garantien. Er dette sant? Eller skal det være gratis å sende den inn? Så når jeg sendte inn min 6260, betalte jeg 190kr for å sende den inn. Så tok det 2 uker før de ringte meg og sa telefonen hadde kommet. Men til min store forskrekkelse så hadde de ikke fiksa den. De hadde bare sett at det var uorginalt minnekort og sendt den tilbake. Og jeg måtte dekke kostnadene dems. Så jeg måtte betale ca 400kr for å få ut igjen telefonen. Er dette også rimelig? Hvor blir det av garantien her.... Jeg fikk spørsmål om lånetelefon da men.... 5111852[/snapback] Når man kjøper en telefon et sted så skal man selvfølgelig levere den inn til butikken man kjøpte den - eller direkte til et autorisert verksted. Om du leverer den inn til en 3-part, som ikke har hatt noe å gjøre med ditt kjøp av telefon så skjønner jeg utmerket godt at de vil ha sine utgifter med å behandle din sak. Det skulle bare mangle . Garanti (og ikke minst reklamasjon, som er i de fleste tilfeller det man benytter seg av) er gratis - men da må man følge retningslinjene for dette. En 3.part har ingenting å gjøre med ditt salg . Det er kun to som har det, butikken du kjøpte av, og produsenten. Om telefonen blir sendt inn, og det ikke finnes feil på den - så kan de KUN kreve deg for penger for utgifter dersom du ble tydelig informert om at denne utgiften kunne komme når du leverte inn telefonen. Ble du ikke det kan butikken ikke kreve deg for dette. Og etter min mening er å bare sende i retur da de oppdaget et uoriginal minnekort innvendig bullshit. Nekt å betal - og om du allerede har betalt - klag til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Dette med at de krever penger for minnekortet kan jo skyldes en brukerfeil. De aller fleste verksteder krever penger for brukerfeil. Et klassisk eksempel er Siemens ST55/60, hvor det finnes en funksjon der du kan stille inn telefonen til å skru seg av ved et gitt tidspunkt (teit funksjon forøvrig!). Dersom du da leverer telefonen inn og verkstedet finner ut at det er dette som forårsaker at telefonen skrur seg av, vil du bli belastet for arbeidet. Det samme kan gjelde minnekortet. Kanskje det var en feil på filsystemet på kortet. Det vil typisk regnes som brukerfeil, og bli belastet kunden. Saken er nemlig den at verkstedet ikke får penger fra produsent når det ikke går på garanti. Verkstedet er på sin side alltid interessert i å ta ting på garanti, siden de da vil få betalt fra produsentetn. Når det gjelder lånetelefon så skal den kunne de grunnleggende tingene, altså samtale og sms. Noe mer kan man ikke kreve. Du kan kreve lånetelefon fra dag en dersom forhandler vet at reparasjonen kommer til å ta over en uke, eller at det er sannsynlig at det vil ta over en uke. Du kan også gå tilbake til butikken før det har gått en uke og kreve telefon dersom de ser at den ikke vil være tilbake innen uken har gått. Mange butikker bruker lokale verksteder som i de fleste tilfeller vil bruke under en uke. Dersom de derimot benytter seg av f.eks Deltaservice i Drammen, tar det i de fleste tilfeller over en uke. Spør alltid hvor telefonen sendes når du leverer inn. I de fleste tilfeller sendes den ikke før dagen etter, pluss postgang en dag, kø på verksted og fiks, gjerne 3 dager, deretter postgang tilbake, en dag. Tre dager på verksted er egentlig uvanlig. Tommelfingerregelen blir da at dersom butikken må sende telefonen i posten, tar det sannsynligvis over en uke, og du bør kreve lånetelefon. Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Stilles det noe krav til lånetelefonen en kan få? Jeg har bare fått tilbud om å låne gamle Noka 3310 telefoner. Vanskelig å si... Når det var noe galt med min 5100 for et par år siden krevde jeg å få en lånetelefon med MMS, men de tilbød meg en gammel Siemens. I forbrukerkjøsloven $30 står det "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Da det var kampanje på gratis MMS i denne tiden ville det altså ført til vesentlig ulempe for meg om jeg fikk en telefon som ikkje kunne sende MMS. Etter veldig mye kranglig med butikken klarte jeg til slutt å få heve kjøpet. Så i disse dager mener jeg man har krav på en telefon med MMS og fargeskjerm. Man skal ikke lide pga det er en feil med telefonen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Jeg spør her i stedet for å opprette en ny tråd. Jeg har nettopp levert inn en 6680 - en 3g-telefon. Jeg synes det da ville være rimelig å få låne en annen 3g-telefon, eller ihvertfall en med edge. Har jeg noe som helst krav på dette? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 ikke med mindre du kan sansynliggjøre at dette er et behov for deg. I mine øyne er en 3g telefon urimelig å forlange. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Sett at jeg bruker den som modem? Sier ikke at jeg gjør det, men det har ikke Elkjøp noe med. Endret 28. november 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 da ville det muligens gå men forstår ikke hvorfor du ikke leverte inn selv hos et verksted som er kjappere enn elkjøp sitt Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 da ville det muligens gå men forstår ikke hvorfor du ikke leverte inn selv hos et verksted som er kjappere enn elkjøp sitt 5220474[/snapback] jeg var på et Club Nokia-verksted. Fikk oppgradert software. Feilen var fortsatt der. Måtte derfor la det gå over reklamasjon - og på Club Nokia-verkstedet ble det opplyst om at de måtte sende den videre, og de ba derfor om at det ble gjort der den var kjøpt. Når det er sagt, all honnør til Nordialog på Skøyen for hjelpen. De var meget serviceinnstilte, noe vi ikke kan si om han godeste gutten på Elkjøp. Jeg ville neppe vært så gnien på lånetelefonen i dag, men siden han absolutt måtte fortelle meg at nei, det hadde jeg ikke krav på før om fem dager, "vi følger loven her skjønner du", og i det hele tatt var nedlatende overfor meg, så skal han nå ihvertfall få gi meg noe mer enn en Sony Ericsson T100 - det min søster fikk som lånetelefon i en hel måned, mai i år. Hun hadde en betraktlig "finere" telefon enn det. Men med 3g har man faktisk et modem som fungerer og som gir litt fart, noe som ikke er tilfellet med normal GPRS... Han skal nok få høre det der jeg kommer på fredag. Nå skal det til deres forsvar sies at det tross alt kan hende de har fått telefonen tilbake innen det, men det har jeg svært lite, om noe i det hele tatt, tro på. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Jeg regner med at det ikke er hele historien at bare "elkjøp gutten" var litt "høy på pera". Utgangspunktet for loven er at etter 7 dager har du krav på lånegjenstand som svarer til de basis funksjoner telefonen din feks har. Vet de i utgangspunktet at det tar mer enn 7 dager, eller andre behov tilsier noe, så skal de levere ut en telefon til deg. Når sant skal sies så ser ikke jeg noe behov for å på død og liv ha en 3g telefon i låneperioden. Dersom du skal vite om du tar bomtur eller ikke, så ringer du elkjøp kundeservice, får verkstedets navnet (deltaservice sikkert), ringer dem og finner ut status der. Eventuelt kan du spørre pent om de vil hjelpe deg med å få den fortere ferdig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 joda, men når jeg får opplyst at det vil ta mellom fem og fjorten dager synes jeg likegjerne de kunne gitt meg lånetelefon med en gang. Poenget med en 3G-telefon? At jeg godt kunne tenke meg å ha en ordentlig telefon i perioden. Jeg ringer mildt sagt en del, og kan ikke fordra ekle billige telefoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg