stigmux Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Hei! Jeg har for tiden et lite prosjekt pågående på skolen, hvor vi jobber mot Windows 2003 Server, som er et system jeg har svære lite erfaring med ettersom jeg kun bruker Linux og BSD selv både på klient og serversiden hjemme. Uansett, jeg ønsker å finne en løsning hvor jeg kan installere fler programmer på serveren på en delt lokasjon, for så at alle klientene (koblet opp mot AD) skal kunne kjøre programmene direkte fra serveren, men via sin egen CPU, så Terminal Server og tynnklienter er vel ikke brukbart ? Hadde også vært kjekkt om klientene automatisk fikk programmene tilgjengelig fra start menyen / evt skrivebordet når de logget seg på domenet/serveren. Må det et logon script til for å få til dette ? Litt av problemet her er jo at mange programmer krever endel delte filer / libraries fra system kataloger, åssen kan disse filene bli tilgjengeliggjort på klientene når programmene er installert på serveren ? Håper på svar Endret 4. november 2005 av stigmux Lenke til kommentar
Tofustew Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Det går ganske sikkert ikke. Jeg vet det er grei skuring på UNIX og familie, men de fleste Windows-applikasjoner er avhengig av en salig suppe av både brukerspesifikke og maskinspesifikke registry-verdier, filer og tjenester. Siden du ikke får med de maskinspesifikke tingene over til klientene når du installerer applikasjonen på serveren så vil den ikke fungere på klientene. For Windows-miljøer er løsningen på dette administrasjonsproblemet enten å bruke terminalservere eller en løsning som Softgrid som streamer ut både filer og registryverdier til klientene. (Edit: trykkleif) Endret 4. november 2005 av Tofustew Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Det går ganske sikkert ikke. Jeg vet det er grei skuring på UNIX og familie, men de fleste Windows-applikasjoner er avhengig av en salig suppe av både brukerspesifikke og maskinspesifikke registry-verdier, filer og tjenester. Siden du ikke får med de maskinspesifikke tingene over til klientene når du installerer applikasjonen på serveren så vil den ikke fungere på klientene. For Windows-miljøer er løsningen på dette administrasjonsproblemet enten å bruke terminalservere eller en løsning som Softgrid som streamer ut både filer og registryverdier til klientene. (Edit: trykkleif) 5103812[/snapback] Her ble det mye tull på en gang. For det første. Ingen applikasjoner skal innstaleres på serveren. Du skal lage et administrativt share på din server og deployere det til klientene. Her er en liten liste med hovedpunkter til innstalasjon og deployering av office via AD. 1. Lag en katalog på filområdet på serveren din. Denne katalogen deler du ut med everyone read rettigheter. (her er det bare sharet du setter rettighetene på. Du strammer inn på NTFS rettigheten). Denne katalogen kaller du f.eks. o2k3. 2. Sett rettigheter på katalogen til administrator full og autenticated users har read. 3. Sett officeplaten i serveren. Ikke kjør innstal, men åpne et kommand promt med cmd kommandoen på start linjen. 4. CD til cd stasjonen og skriv setup -a. Følg veiviseren og legg filene i den katalogen du laget tidligere- o2k3.. 5. når dette er fredig, skal du gi brukerne/klientene tilgang til programmet vis AD. Office bør deles ut på Brukerinnstillingene i AD og ikke på maskin innstillingene. 6. Lag en egen OU til de som skal ha Office. Lag en GPO til denne OU'en. 7. I den GPO'en velger du user configuration -> Software setting -> (høyreklikk på) software instalation og velg new package og browse deg fram til nettverksharet. f.eks. \\server\o2k3 og velg pro11.msi (hvis det er office 2003). 8. Velg assigned på metode. (da vil ikonene vere tilgjengelig for klienten og programmet innstaleres første gangen brukeren klikker på f.eks. Word. Nå vli du se programpakken er klar for deployment, men det er et valg til du må gjøre. 9. Høyrklikk på pakken og velg properties -> Deployment -> Advanced og klikk for å ignore language when deployment for tihis package. 10 kjør gpupdate /force på serveren for at nye GPO skal starte med en gang. Du trenger ikke restarte serveren selv om du kanskje får beskjed om det. Voila. Office er nå klar til brukerne som er lagt i den OU'en. Det finnes flere ting som kan gjøres med office og en av de mest brukte er Office resource kit og kan lastes ned fra microsoft. Endret 6. november 2005 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
stigmux Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Tusen takk for svar Var akkurat dette jeg var ute etter! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå