lbjornholm Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Kan man bruke forstørrelsesfilter på en telelinse for å få økt brennvidde? Hva vil uansett være resultatet av en slik kombinasjon? Mulig det er dumme spm, men man må jo spørre for å lære... Lenke til kommentar
Bosun Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Mange nyere objektiver kan brukes med telekonvertere. Disse kommer gjerne i 1,4x (roten av 2) og 2x forstørrelse. Ulempen med en telekonverter er at den reduserer lysstyrken på objektivet ditt med 1 (1,4x) eller 2 (2x) stopp. En telekonverter kan likevel være et rimlig alternativ til kjøp av ny optikk dersom du har lyssterke telezoomer. Et 70-200 f2.8 objektiv blir f.eks. til 98-280mm f4. Lenke til kommentar
Bosun Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 En telekonverter er forøvrig ikke et filter, men et linseelement som festes foran objektivet. Jeg vet ikke om det finnes filterløsninger til å montere i fronten av løs-objektiver. Selv om dette er teoretisk mulig vil jeg tro det er vanskelig å få til uten sterk vignettering. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 En telekonverter er forøvrig ikke et filter, men et linseelement som festes foran objektivet. 5103591[/snapback] Hmm, ikke foran på objektivet vel? Teleconverte monteres i mount'en på selve kameraet og så monteres objektivet på teleconverteren. Ok, bare småpirk fra min side. Forstørrelsesfiltere (iallefall sånn jeg har skjønt det) er vel bare ett slags forstørrelsesglass som skrus i filterfatningen. Som lar deg fokusere nærmere, så det vel mest til makro at det har noe nytte. Fant forøvrig en lettfattelig forklaring her; Closeup filter. More accurately, “closeup lenses,” though the former term is commonly used. These are add-on lenses - essentially magnifying glasses - which you can screw onto the end of your lens on the filter threads. Such filters allow you to move much closer to a subject than you normally can, permitting macro photography at the cost of some image sharpness. Cheap closeup filters have only one glass element and thus are very vulnerable to chromatic aberration. Better closeup filters have two elements. Sold by Zeiss and Hasselblad under the name “Proxar.” Har aldri prøvd ett sånt filter, så hvordan de eksakt fungerer og om de gir noe forringing av bildekvaliteten vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Bosun Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Kan ikke skjønne hva jeg tenkte på når jeg skrev foran, mente selvsagt bak. Når man leser gjennom det andre innlegget mitt er det jo uansett noe gærnt som ikke er helt i orden Lenke til kommentar
lbjornholm Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 En telekonverter er forøvrig ikke et filter, men et linseelement som festes foran objektivet. Jeg vet ikke om det finnes filterløsninger til å montere i fronten av løs-objektiver. Selv om dette er teoretisk mulig vil jeg tro det er vanskelig å få til uten sterk vignettering. 5103591[/snapback] Hva er vignettering? Lenke til kommentar
lbjornholm Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Mange nyere objektiver kan brukes med telekonvertere. Disse kommer gjerne i 1,4x (roten av 2) og 2x forstørrelse. Ulempen med en telekonverter er at den reduserer lysstyrken på objektivet ditt med 1 (1,4x) eller 2 (2x) stopp. En telekonverter kan likevel være et rimlig alternativ til kjøp av ny optikk dersom du har lyssterke telezoomer. Et 70-200 f2.8 objektiv blir f.eks. til 98-280mm f4. 5103577[/snapback] Jeg vet hva en telekonverter er og hvordan/hva den brukes til. Det jeg ønsker å vite er om dette filteret jeg snakker om (som festes på samme måte som andre filtere) gir noen for for positiv effekt på teleobjektiver. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Post gjerne en link til hva slags filter du mener. Hvis du mener nærlinse/"closeup lens" som MrMagoo nevner, så er svaret nei. Det gir absolutt ikke noe positiv effekt hvis du skal fotografere noe fra lang avstand. Fokusområdet forskyves så du kan fokusere nærmere enn vanlig, men du mister muligheten til å fokusere på lange avstander. Edit: det gir vel ikke noe økt brennvidde heller.. Endret 4. november 2005 av medi8or Lenke til kommentar
lbjornholm Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Post gjerne en link til hva slags filter du mener.Hvis du mener nærlinse/"closeup lens" som MrMagoo nevner, så er svaret nei. Det gir absolutt ikke noe positiv effekt hvis du skal fotografere noe fra lang avstand. Fokusområdet forskyves så du kan fokusere nærmere enn vanlig, men du mister muligheten til å fokusere på lange avstander. Edit: det gir vel ikke noe økt brennvidde heller.. 5103944[/snapback] Ahh takk! Dette var det jeg lurte på! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Flyttes til rett kategori - Vi har en egen kategori for objektiver og ekstrautstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå