president Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 00:23, zane skrev:Bredbånd er fornuftig priset på det nåværende tidspunkt. Årsaken til at Telenor hevder at de "taper" penger på bredbånd er at de sammenligner marginene med feks sms der de for tiden har en nettogevinst på 1000 %. En tekstmelding som koster 10 øre å sende tar de 1 kr for... Mot denslags marginer blir alt ett tapsprosjekt. NGT derimot er fornøyd med sin inntjening fordi de tross alt får en fin avkasting på pengene. Ifølge ngt vil de allerede i år tjene penger på bredbånd, men selvfølgelig må utbyggingskostnadene avskrives som tap over noen år. Ikke særlig smart skrevet. 1. Hvordan kan du tjene 1000% på en tekstmelding til en krone? Hvis kostnaden er 10 øre, tjener du 90 øre, altså 90%. Trodde dette var noe man lærte i prosentregning på barneskolen. 2. Taper du penger så betyr det at du TAPER penger, ikke at du tjener mindre enn 1000%. Tap er tap, uansett hva du sammeligner med. Dvs. at utgiftene er større enn inntektene, hvis noen skulle være i tvil. 3. Avskrivning på investeringer er ikke tap, det er en kostnad, som selvfølgelig hører hjemme i kostnadsbildet for en bredbåndstilbyder. [ Denne Melding var redigert av: president på 2002-08-28 00:54 ] Lenke til kommentar
Calm Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: som koster ca 1000kr per kilometer å strekke Fiber??? Til 1000kr kilometeren??? Høres jævlig gunstig ut da... tror jeg jeg rett og slett tømmer kontoen min jeg, så legger jeg fiber rett til alle vennene mine... 1000kr... for mitt eget OC-3 grensesnitt, eller hvorfor ikke OC-12, OC-24... det er jo rene røverkjøpet! Jeg kan ikke skjønne at folk klager over prisen for bredbånd her i Norge! For 400kr kan man jo faktisk få ganske mye for pengene da! Hvorfor denne grådigheten? Vi har jo skyhøye lønninger sammenliknet med andre nasjoner! Vi har jo tross alt råd til å betale for det! -->Calm [red: korrektur] [ Denne Melding var redigert av: Calm på 2002-08-28 00:50 ] Lenke til kommentar
zane Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Til mr presidente, jeg skjønner at det er seint men forsøk å konse deg bare litt: dersom 10 øre er 100 prosent (100/100) så er 100 øre 1000 % (1000/100). Dersom du definerer 100 øre som 100 prosent så er 10 øre 10 % av dette (som du sier). Jeg tok selvfølgelig utgangspunktet i egentlig kostnad for tjenesten, ergo mitt regnestykke. En liten feil gjorde jeg da nettogevinsten blir 900 % (regnet fra egentlig kost). Lenke til kommentar
president Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Beklager hvis jeg var litt skarp, men jeg har fortsatt rett. Fortjeneste (I dette tilfelle dekningsbidrag i prosent) regnes ikke av kostprisen, men av utsalgsprisen, i dette tilfellet 1 krone. Det er teoretisk mulig med en DB på 1000%. For at dette skulle være tilfelle måtte Telenor fått en provisjon av noen andre på 9,10 kroner (mulig dette tallet ikke er helt korrekt, hoderegning så sent er ikke å foretrekke) for å selge en tekstmelding for 1 krone. De ville da tjent 1+9,10-0,10=10 kroner, altså 1000%. Dersom mva skal være med blir tallene litt anderledes. Lenke til kommentar
zane Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 2. Her må jeg si meg enig med deg, men det er ikke sånn når telenor ser på tingene. De definerer tydligvis tap i forhold til hva de mener de burde ha tjent. 3. Til kvervuleringen rundt ordet "tap" så sier jeg følgende: Ut fra teksten er det relativt åpenbart hva jeg ligger i "tap". Husk jeg bruker ikke nødvendigvis definisjonen på tap som står i blårussboka din. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zane på 2002-08-28 01:07 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: zane på 2002-08-28 01:14 ] Lenke til kommentar
president Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 01:05, zane skrev:2. Her må jeg si meg enig med deg, men det er ikke sånn når telenor ser på tingene. De definerer tydligvis tap i forhold til hva de mener de burde ha tjent. For å gjenta meg selv, tap kan ikke defineres i forhold til "hva man mener man burde tjent." Når Telenor taper penger, så vil det si at utgiftene er større enn inntektene. Det betyr IKKE at "de ser på tingene" på en egen bisarr måte. Utgifter til oppgradering av nett, sentraler osv. er selvsagt også en utgift og regnes med, men avskrives over flere år. Quote: 3. Til kvervuleringen rundt ordet "tap" så sier jeg følgende: Ut fra teksten er det relativt åpenbart hva jeg ligger i "tap". Husk jeg bruker ikke nødvendigvis definisjonen på tap som står i blårussboka din. Det er du som kverulerer rundt ordet "tap.." Jeg vet ikke hva du legger i ordet tap, men det er tydeligvis ikke det samme som alle andre. Hvis du skal finne på din egen definisjon av tap uten å opplyse oss andre om dette, blir det vanskelig å diskutere saklig. Når Telenor bruker ordet "tap", så vil det (igjen..) si at utgiftene er større enn inntektene. Dette kan vel ikke være så vanskelig å forstå, man trenger ikke være blåruss engang for å forstå dette. Forøvrig har jeg aldri vært blåruss og kommer heller aldri til å bli det. Å gjenta meg selv enda flere ganger ville blitt kjedsommelig, så jeg tror jeg avstår fra å forklare dette enda flere ganger i nye innlegg. En "blårussbok" kan være verdt å kikke i hvis man fortsatt skulle være i tvil. Lenke til kommentar
arne2002 Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Telenor taper IKKE penger på ADSL,de bare legger alle utgiftene i Telenor Pluss,mens alle inntektene havner i Telenor Networks,og samlet har de et fint overskudd allerede. Overskuddet fra ADSL-virksomheten vil bare øke og øke fremover. Melkekuen ADSL overtar der ISDN slapp.Believe me. Lenke til kommentar
president Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Telenor sier de taper penger på ADSL. Jeg mener det betyr at de taper penger på bredbånd. Du mener det betyr at de tjener penger på bredbånd. Flott. Børsen er helt sikkert enig, det hadde sikkert ikke kommet noe reaksjon fra dem i forhold til mislighold av informasjonsplikten. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Eg trur nok at tala som vert presentert på aksjonær- møter e.l. er noko annaleis enn dei tala som vert presentert når dei skal forsvare prisar til kundane. Dersom Telenor t.d. har mykje av utgiftene sine i ein stor fellespost på t.d 25% av omsetjinga, så vil vel alle investeringar som ikkje har 25% eller meir fortjeneste gå med "ekte" tap. Telenor ADSL eller kva det no heiter betalar nok minst like mykje til andre Telenor selskap som det andre virtuelle leverandørar gjer. Typisk har ein del fabrikkar eigedomsselskap som eig alt og tek høge husleiger medan driftsselskapa går konkurs med jamne mellomrom. Bedrifter går også ofte dårlig eller med "tap" når det er lønsforhandlingar. Bedrifter kan også "tape" f.eks. 200 mill. i 2001 sjølv om dei berre har brukt 10 av desse fram til no. Rekneskapsmessig vart 200 mill. tapt i år 2001. Eg trur ikkje Telenor hadde hatt råd til å kjøpe opp og bygge ut så mykje i utlandet dersom dei hadde tapt så mykje som dei påstår på det norske telemarkedet. Det er vel heller slik at til meir pengar dei klarer å bruke opp til høgare prisar kan dei forsvare. Men eg ser ikkje vekk ifrå at Telenor har bruk meir pengar på ADSL enn det kundane hittil har hatt tid til å betale attende, men eg er temmeleg sikker på at vi skal klare å betale det tilbake fleirfoldige gongar. 450,- ADSL likar eg ikkje, men eg får brukt det. 239,- i fast telefonabonnement likar eg mindre då eg ringer for 50,- månaden. NextGenTel går visst i pluss seier dei. Bent Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Hmm. Det er vell en stor forskjell her. Telenor sier vell ikke at de taper penger på teletjenester? Telenor som en helhet går jo med dundrende overskudd mens selve bredbåndsbiten går med underskudd. Min raske konklusjon da er at de av oss som har mobil og/eller fasttelefon via telenor faktisk er med og "betaler" for at de av dere som har adsl fra telenor får det til den rimelige prisen dere får. Likevell blir det klagd på prisene på adsl? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Riktig Cyclo. Telenor er et konsern. Dette betyr at det er mange mindre firmaer med egne styrer osv - men disse styrene er representert i et større styre som styrer alt sammen. Akjsepostene er også fordelt på denne måten. F.eks kan Telenor Mobil godt gå konkurs uten at det egentlig har noen betydning for Telenor som konsern siden disse har separate regnskap og administrasjon. Et annet eksempel er også at den lokale Rimi-butikken kan gå konkurs uten at Rimi-kjeden vil annet enn å synes at det var synd. Så hvis ADSL-delen av Telenor mener at dette er penger de trenger for å drive så gjør de nok det. Man må huske at selv om Telenor "eier" linjene må nok ADSL-delen også betale leie ol. som alle andre. At konkurrentene klarer å drive til lavere priser behøver ikke bety at de tjener penger. Tror neppe RyanAir tjener noe særlig på å fly tur-retur London-Torp for noen hundrelapper. Kan vi da kreve at Braathens og SAS skal gjøre det samme? Eller er de griske som faktisk vil ha det det koster? Det er tydelig at en del her på forumet har "lommepengementalitet" og følger formelen for denne. hvis så lommepenger = X, hva du ønsker deg = Y blir formelen = X - Y = +X = Bra! (penger til overs) hvis derimot X - Y = -X = Ikke bra (ikke penger til overs) Men er dette leverandørens feil? AT det du ønsker deg koster mer enn du har råd til? Bli voksne og lær dere litt om regnskapsmessig pluss og minus - og jeg tør garantere dere får en aha opplevelse. Ha en fortsatt riktig fin dag :smile: [edit:srkifeleiv] [ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-08-28 14:54 ] Lenke til kommentar
zane Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Som vanlig trekker du inn en rekke ting som må kunne karakteriseres som nonsens, Dan Hansen. Når det gjelder telenor så snakker vi ikke om vanlige profittmarginer, men skyhøye. Dette er bare mulig fordi stortinget forærte telenor telenettet. Dette var selvfølgelig ett grovt overtramp mot den norske befolkning som har betalt for utbyggingen med skyhøye telefonavgifter i de siste 40 årene. Hva tror du telenor hadde vært uten eiendomsretten på telenettet? En noldus bedrift som i løpet av kort tid hadde gått konkurs. Telenettet burde vært skilt ut som ett offentlig selskap ala jernbaneverket (uten sammenligning forøvrig) da dette er infrastruktur av nasjonal betydning. Det er bare tull å hevde at telenor taper penger på adsl, det riktige er at de ikke tjener like mye på adsl som de gjorde på isdn, eller enda mer groteskt sms. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Det er ikke nonsens hvis du leser hele tråden. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 zane Hvorfor er du så sikker på at telenor ikke taper penger på ADSL utbyggingen, Hvor henter du den informasjonen. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Herregud da folkens! Hvis NGT klarer å drive ADSL med overskudd, så må vel f..n meg udugelige Telenor klare det og, med flere kunder, dårligere hastighet og høyere priser! Hvis de ikke klarer, så er det ingen andre enn deres egen feil. Og: Som en annen nevnte noe om lenger opp her. Det telenor gjør, lure(slue, sleipe eller hva du vil) som de er, er følgende: Telenor plus driver inn penger fra ADSL kundene sine. Telenor pluss må betalte Bravida for installasjonen, et par tusenlapper sikkert. De må betale Telenor Networks for linjeleie. Må sikkert betale litt pensjon for stakkars Hermansen og :smile: Pga. av dette, så sier Telenor plus at de ikke tjener penger på ADSL, men det er fordi de har en så latterlig struktur på bedriften sin, og for at de skal kunne suge ut mer penger av oss. Er ganske sikker på at Telenor konsernet (hele dritten) tjener penger på ADSL, uten at jeg har studert regnskapene deres. Og om de ikke gjør det akkurat idag, så kommer de til å gjøre det om et par år. [ Denne Melding var redigert av: Insanity på 2002-08-29 02:12 ] Lenke til kommentar
arne2002 Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 07:35, president skrev:Telenor sier de taper penger på ADSL.Jeg mener det betyr at de taper penger på bredbånd.Du mener det betyr at de tjener penger på bredbånd.Flott.Børsen er helt sikkert enig, det hadde sikkert ikke kommet noe reaksjon fra dem i forhold til mislighold av informasjonsplikten. Ja de tjener på bredbånd allerede ja.Selv Nextgentel tjener jo penger på det sier de. Er vanskelig å ta Telenor for mislighold av informasjonsplikten,adsl utgjør bare en promille av Telenors enorme omsetning,og de har jo ordene sine i behold teknisk sett helt til man går bak tallene. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 NGT har vell lenge gått med underskudd og har ved nøktern og fornuftig drift endelig klart å karre seg på pluss siden? Til alle dere som sammenligner telenor med NGT: Jeg tror dere glemmer en vesentlig ting når dere kommer med slike påstander som "Når NGT klarer å gå med overskuddd burde Telenor også klare det", etc. Saken er vell den at siden Telenor eier bakkenettet i Norge så har de en mye større utgiftspost også. De må vell sannsynligvis selv stå for det meste av utbygging og vedlikehold av linjer, sentraler og koblingspunkter. Klart at noe av disse avgiftene er sikkert innbakt i linjeleien, men staten har jo gått inn og regulert hvor mye Telenor har lov å ta i linjeleie, og da er det vell stor fare for at Telenor har mye større utgifter enn andre som leier linjer av Telenor. Jeg er forresten enig i at det var feil å la Telenor overta bakkenettet som det norske folk har betalt utbyggingen av når Telenor ble et aksjeselskap. Men det har vell kanskje på sett og vis delvis fungert. Sammenligner man telepriser med prisene som var for flere år siden da Telenor het Televerket så er situasjonen mye mer gunstig i dag enn tidligere. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 ahhh......endelig en fornuftig person.... KLart at NGT, tiscali og bluecom tjener penger, når det er telenor som må ta alle utgiftene. Telenor har sagt at de kommer ikke til å konkurere på pris, men på tjenester. Skjønner egentlig ikke helt hva folk syter for, synes adsl er fornuftig priset. En annen ting, jeg synes det begynner å florere usaklige innlegg fra folk som ikke har peiling i forumet, kan noen fortelle meg hva som er er gjennomsnittsalderen. Er rimelig klart at en fjortis med 100kr i ukelønn synes det er dyrt med adsl! Lenke til kommentar
bentose Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Sidan Telenor er børsnotert, så får vel ikkje eingong ansatte særlig innsyn i rekneskapet. Difor må dei fleste av oss basere våra argument på synsing ut ifrå eventuelle erfaringar bedrifter ein har meir kjennskap til. Eg synast at abonnementsprisane er forholdsvis høgare no enn før. 239,- kr. månaden burde vere nok til å vedlikehalde koparen fram til huset mitt. Men sidan det antakeleg ikkje krevast så mykje straum for å sende nokre elektronar/fotonar frå huset mitt og t.d. til Oslo, så kan nok ei høg abonnementsavgift forsvarast. Men kven av dei ansatte, eller kva for bygningar sine utgifter som ikkje burde vore belasta nettopp meg vert ei vanskeleg vurdering. Eg føler at Telenor vurderar dette på ein måte som er best for deira rekneskap og resultat, og helst minst mogeleg gunstig for konkurrentar. (Det hadde iallefall eg gjort dersom det var dette eg skulle leve av) Er det nokon som veit om Bluecom tenar pengar?? Bent Lenke til kommentar
arne2002 Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 12:12, bentose skrev:Sidan Telenor er børsnotert, så får vel ikkje eingongansatte særlig innsyn i rekneskapet. Tja,det er vel heller omvendt.Siden Telenor børsnotert _får_ alle innsyn i regnskapet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå