ghmod Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Heisann! Håper på hjelp fra noen kyndige mennesker her - har kun kort tid før alt må være klart! Jeg har nettopp flyttet inn i nybygget leilighet, og 3 naboer og jeg har tenkt å dele ett bredbåndsabonnement via kabelnettet (Canal Digital). De har vært og installert, så alt er klart, men vi har ikke kjøpt inn router og nettverkskort (eller, det vil si, vi vil foretrekke USB-duppeditter istedenfor kort) ennå. Vi har spurt på diverse salgssteder om hjelp til valg av router med tilbehør, men ingen vi har snakket med virket som de hadde peiling, og vi vil ikke kjøpe noe bare for å kjøpe - vil gjerne at det skal virke skikkelig også! Vi er ute etter en router (& nettverks-duppeditter) med kapasitet til å takle hastighet på 5000/1000, og minst 6 pc-er på nett samtidig. Det må ha ok rekkevidde - leilighetene ligger riktignok tett-i-tett, men det er et murhus, og vi har elendig mobildekning (vet ikke om det har noe å si, men...?). Håper på snarlig respons! På forhånd tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 det er et murhus, og vi har elendig mobildekning (vet ikke om det har noe å si, men...?). 5102790[/snapback] Obligatorisk spørrsmål, hvor mye bedre blir mobildekningen når du går ut av huset? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Heisann! Håper på hjelp fra noen kyndige mennesker her - har kun kort tid før alt må være klart! Jeg har nettopp flyttet inn i nybygget leilighet, og 3 naboer og jeg har tenkt å dele ett bredbåndsabonnement via kabelnettet (Canal Digital). De har vært og installert, så alt er klart, men vi har ikke kjøpt inn router og nettverkskort (eller, det vil si, vi vil foretrekke USB-duppeditter istedenfor kort) ennå. Vi har spurt på diverse salgssteder om hjelp til valg av router med tilbehør, men ingen vi har snakket med virket som de hadde peiling, og vi vil ikke kjøpe noe bare for å kjøpe - vil gjerne at det skal virke skikkelig også! Vi er ute etter en router (& nettverks-duppeditter) med kapasitet til å takle hastighet på 5000/1000, og minst 6 pc-er på nett samtidig. Det må ha ok rekkevidde - leilighetene ligger riktignok tett-i-tett, men det er et murhus, og vi har elendig mobildekning (vet ikke om det har noe å si, men...?). Håper på snarlig respons! På forhånd tusen takk for all hjelp! 5102790[/snapback] Du bør ta en titt på Linksys WRT54GX. Den har overlegen rekkevidde. Har ikke testet denne i et murhus, men burde funke utmerket! Når det gjelder USB-nettverkskort til bruk på denne, anbefaler jeg dette kortet. Lenke til kommentar
ghmod Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 det er et murhus, og vi har elendig mobildekning (vet ikke om det har noe å si, men...?). 5102790[/snapback] Obligatorisk spørrsmål, hvor mye bedre blir mobildekningen når du går ut av huset? 5103213[/snapback] Hei, og takk for svaret! Dekningen er fullstendig normal utenfor huset. Er man heldig kan man til og med føre en samtale hvis man sitter i vinduskarmen! Skal sjekke ut LINKSYS WRT54GX ++! Takk for tipset! Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 det er et murhus, og vi har elendig mobildekning (vet ikke om det har noe å si, men...?). 5102790[/snapback] Obligatorisk spørrsmål, hvor mye bedre blir mobildekningen når du går ut av huset? 5103213[/snapback] Hei, og takk for svaret! Dekningen er fullstendig normal utenfor huset. Er man heldig kan man til og med føre en samtale hvis man sitter i vinduskarmen! Skal sjekke ut LINKSYS WRT54GX ++! Takk for tipset! 5103748[/snapback] Hvis jeg har forstått deg riktig er alle leilighetenene i samme (mur)huset. Når det gjelder mobilsignaler er det jo ytterveggene som betyr noe, så det er litt vanskelig å si noe om hvordan det vil fungere inne i huset, i og med at innvendige vegger/gulv vel ofte er forskjellig fra ytterveggene. Dessuten er vel frekvensen på WLAN forskjellig fra mobilsignalene, slik at det vil kunne oppføre seg noe annerledes. Den eneste sikre metoden er å prøve. Ellers er det flere som hevder at USB-adapter ofte er dårligere (mer ustabilt/kortere rekkevidde) enn PCI-kort. Men det kan jo like gjerne være fordi det har vært et dårlig USB-adapter som er byttet ut med et bra PCI-kort. Selv bruker jeg USB og har ingen problemer, men så må jeg vel legge til at jeg kun har en gipsvegg mellom meg og routeren og at det er maks 3 meter fra adapteret til routeren. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg må si at jeg er glad jeg valgte pci-kort istedet for usb. Av den enkle grunn at jeg kunne kjøpe kraftigere antenner til de, noe som har stor uttellig på mitt trådløse nett. både rekkevidde og kvalitet er bedre. G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå