Gå til innhold

Feil med Abit AL8 HK. Hjeeelp....

Kent|

Anbefalte innlegg

Hei!

Maskinvare:

Abit AL8

2.66 mhz P4 prosessor

Twinmos PC2 4300 1024MB RAM

NorthQ stømforsyning

Når jeg slår på maskinen så kommer bare feilen "EF" opp i displayet på hovedkortet. Ingenting skjer vidre, verken på skjermen eller andre lyder i maskinen.

Noen som har forslag? Nei, jeg har ikke testa ram og prosessor i en annen maskin.

Takker for alle svar!

Mvh

Kent Ellingsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'EF' er tydeligvis ingen vanlig feilmelding. Får du meldingen etter et forsøk på å flashe bios, eller bare stoppet den plutselig der totalt overraskende en dag du starta opp?

Hvis det første er riktig så er det greit hva du kan prøve på. Ellers kan jeg gjette på at du har tatt ut floppystasjon, og i 'Advanced BIOS Features' er satt til 'boot up floppy seek'. Default er dette disablet, er derfor jeg mistenker at meldingen gjelder forsøk på bios flash.

edit: mulig at en kabel har løsna til cd-rom/ fdd, men det alene tviler jeg på stopper med en 'EF'-melding.

Endret av Zink
Lenke til kommentar
'EF' er tydeligvis ingen vanlig feilmelding. Får du meldingen etter et forsøk på å flashe bios, eller bare stoppet den plutselig der totalt overraskende en dag du starta opp?

Hvis det første er riktig så er det greit hva du kan prøve på.  Ellers kan jeg gjette på at du har tatt ut floppystasjon, og i 'Advanced BIOS Features' er satt til 'boot up floppy seek'. Default er dette disablet, er derfor jeg mistenker at meldingen gjelder forsøk på bios flash.

edit: mulig at en kabel har løsna til cd-rom/ fdd, men det alene tviler jeg på stopper med en 'EF'-melding.

5102809[/snapback]

Det er første oppstart av nybygd PC. Aner ikke hva jeg skal gjøre, får prøve å bytte minnebrikkene i første omgang, for prosessor av samme type har jeg ikke.

Finner heller ikke på nett om hva "EF" står for. Hadde jeg visst det, så hadde ting vært lettere...

Mvh Kent

Lenke til kommentar

Ok, har koblet til floppy, og testet det, men ingen forskjell...

Ser bare det blinker 8.3., 9.0., C1, og til slutt EF. Det blinker mere, men klarer ikke å se hva det er...

Men er Twinmos PC2 4300 1024MB brikken kompatibel med hovedkortet?

Er ganske rådløs nå, gode forslag mottas me stoor takk!

Skal prøve å få bytta 1024 brikken i 2 stk 512 brikker, og se om det blir bedre da. :thumbup:

Endret av Kent|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...