snorreh Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Amd 64 har fortfarande FSB. HTTXHTT multi=Fsb. Nforce 4 har support för 1000 FSB och NF3 har support för 800. I teoretiska benchmarks ser man sällan skillnad på 800 eller 1000 fsb, men man ser det faktist i "riktiga" apps som spel. 5194509[/snapback] Nei, HTT (HyperTransport Technology) er en ny buss-arkitektur som ikke må forveksles med FSB (Front-Side Bus). I HTT-baserte systemer ligger minnekontrolleren lokalt på prosessoren, mens i FSB-baserte systemer så ligger minnekontrolleren eksternt i brikkesettet. AMD Athlon XP/MP og Intel P4/Xeon er eksempler på prosessorer som bruker en FSB buss-arkitektur og hastigheten på denne bussen forteller hvor raskt disse kan kommunisere med nordsiden av brikkesettet. Da minnekontrolleren på FSB-arkitekturer ligger på brikkesettet så må disse prosessorene gå via den først for å få tilgang til minnet og dette øker minneforsinkelsene. For kommunikasjon med brikkesett, I/O og CPU brukes FSB på opptil 1066MHz med en båndbredde på opptil 8.5GB/s, men denne båndbredden blir altså delt mellom minne, I/O og CPU. AMD64-prosessorer (Athlon 64/FX/Opteron) har minnekontrolleren integrert på prosessoren og kommuniserer derfor direkte med minnet på samme hastighet som prosessoren. For kommunikasjon med brikkesett, I/O og CPU brukes opptil 1000MHz dediserte HyperTransport-buss linker, der hver link har en båndbredde på opptil 8.0GB/s. I praksis betyr dette en vesentlig reduksjon i minneforsinkelser og flaskehalser sammenlignet med prosessorer med FSB-arkitektur, noe som også gjenspeiler seg i en merkbar bedre ytelse totalt sett For mer om HyperTransport buss-arkitekturen så se her: http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...rchitecture.pdf Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Og derfor blir det feil å kalle det en HT buss også, siden den er separat fra HT protokollen, se diagrammet jeg postet ovenfor. HT er interconnectoren fra "NB" -> SB. HT protokollen kan ikke adressere i minnet/RAM etterhva jeg har forstått. HyperTransport Snorreh: Se på figur 8 og 11 i pdf'en du selv poster. hadde det vært en HT link mellom CPU & RAM så kan du banne på at den hadde også vært skrevet der Endret 23. november 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) HyperTransport-link er kanskje mer teknisk korrekt, ettersom HyperTransport egentlig er en punkt-til-punkt buss-arkitektur. Ettersom AMD64-prosessorer har integrert minnekontroller som kommuniserer direkte med minnet, så trenger selvsagt ikke HyperTransport benyttes til dette siden det er helt unødvendig. HyperTransport-linker benyttes derimot for all kommunikasjon mellom brikkesett, I/O og CPU. I Opteron-systemer så brukes også HyperTransport-linker for CPU-til-CPU kommunikasjon, vha. såkalte koherente HyperTransport-linker. Mer om dette her: http://www.devx.com/amd/Article/20960 HyperTransport uses two kinds of links: coherent and noncoherent. The coherent links are processor-to-processor highways that enable the processors to coordinate operations and maintain coherency of cached data. This coherency refers to the ability of processors to check with one another before reading data from memory to make sure that there is no fresher version of the data residing in another processor's cache. [...] Noncoherent HyperTransport links are used for I/O and video. Endret 23. november 2005 av snorreh Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Ikkesant, og det er det jeg vil frem til... =) Bra, bra =) Poenget mitt var at det ble sagt at HT ble brukt til RAM <-> CPU, noe som blir feil da det ikke finnes en HT interconnector mellom CPU <-> RAM. Endret 23. november 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Hvis det mine uttalelser du tenker på ExcaliBuR, så har jeg aldri ment at HTT-linken brukes til minnetransport. Jeg kommenterte bare HerBie sitt innlegg som brukte ordet "FSB" og fortalte han at systemet det var snakk om ikke har noe sånt. Jeg skiller selvfølgelig på HTT-link (HTT-buss) og minnebuss. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Joda, men du skrev jo: HeRbie: Det er snakk om et AMD64-system og de har ikke FSB, men HT-buss. Og med det sier du jo indirekte at minnebussen er byttet ut til HT, men det er jo ikke det =) Endret 23. november 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Ok, beklager min del av missforståelsen. Det var ikke sånn ment. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Jeg var dum, glem det =) Endret 23. november 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 FSB eller HT, eller HTT som det står noen steder.. det har ikke så mye med mitt spørsmål å gjøre egentlig.. men.. jeg har lasta ned en Quake 4 demo fil som jeg kan bruke til å benchmarke litt.. så skal sjekke litt selv også med minnehastigheten.. men ville bare ha noen innspill/forslag/fakta også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå