RAM Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Det er et svart-hvit fjernsynsapparat, 8" Er det kjøpt på Clas Olsen? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Angående 1 minutt så finnes det mange kondensatorer som har lenger utladninstid enn det.5107977[/snapback] Det kommer an på hvilken krets kondensatoren er koblet i. Utladingstid er avhengig av motstanden mellom kondensatorpolene i resten av kretsen. Lav motstand = kort utladingstid, høy motstand = lang utladinstid, uendelig motstand = ennå lengre utladinstid (det er alltid ørlite lekkasje i en kondensator som gjør at den lades ut over lang tid selv om den er helt frakoblet) 5108232[/snapback] Ja, og hvis TVen ikke er påskrudd, kan en kondensator være utenfor sluttet krets, og dermed ha ∞ohm motstand mellom polene. Dog kan ikke en kondensator holde på ladningen lenge, men både mindre og lenger enn 1 minutt alt etter hvilken type det er. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Se opp for billedrøret, det er under vakuum, og har sårbare punkter. Brister glasset, vil luft først suges inn in en slags implosjon, deretter spruter glass utover. Beskrivelsen fra en som destruerte et billedrør var ganske dramatisk. Er det gammel elektronikk er det muligens endel PCB i diverse komponenter, og bromerte flammedempere var brukt i kretskort fem til nylig. Dersom det kommer ut væsker, må dette behandles som høyrisikoavfall. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Kan vel umulig være farlig å få seg en smell av 20 000V lagret i en kondensator. Er vel ikke noe strøm ute å går her når kondensatoren ikke vil bli ladet opp igjen. Er jo tross alt strømmen som er farlig. Stunguns er det bare sinnsykt med spenning men ingen strøm. Når man blir sjokket får man bare vondt, men det er ikke farlig. Kanskje for folk med hjerteproblemer :!: Skyt meg foresten om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Liten misforståelse... disse 20 000 voltene er ikke i kondensatorene, de er over katoderøret når tv'n står på Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Øssa: Spenningen fra en kondensator er selvsagt ikke farlig, men man kan få seg en støkk, og det er ikke så behaglig. Rekk opp hånda de som har fått seg et meggerstøt (50K Volt) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Dypp TV i ei bøtte vann. Hvis det står blå plasma ut av bøtta med et høyt smell er det ikke lengre noe statisk elektrisitet igjen og dermed trygt å opperere Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 I tilfelle det begynner å lekke kjemikalier ut av "bøtta" så må vannet behandles som spesialavfall slik Codename_Paragon skriver. Forøvrig satt jeg ordet bøtte i hermetegn for hvilke bøtter er store nok til å kunne romme en TV? Det er nok mye enklere å vente noen minutter til restspenningene er lave og så sikre seg ekstra ved å lade ut kondensatorer ved å dra et skruhjern langs baksiden av kretskortene. Evt. aluminiumsfolie eller noe annet strømledende som kan ta støtet før du får støtet i fingrene. Lenke til kommentar
CtM Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Den er ikke gammel, kanskje 5 år. Kjøpt på RIMI ^^ Det er ikke lurt å knuse selve skjermen altså? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 I tilfelle du knuser skjermen: Bruk verneutstyr, evt. kast den en plass så du ikke får splintene på det eller andre. Men vær obs: Glasset inneholder en haug med bly og andre miljøskadelige stoffer. Det beste er nok det kjedeligste: Levere den til gjenvinning. (f.eks hos Rimi der du kjøpte den) Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Forøvrig satt jeg ordet bøtte i hermetegn for hvilke bøtter er store nok til å kunne romme en TV? 5112645[/snapback] Det er et svart-hvit fjernsynsapparat, 8" Forresten, hvorfor skal du demontere det ? Hadde det ikke vært kjekkere å feste litt sprengstoff til det og se hva virkningen av rå kraft har på det ? Endret 9. november 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
CtM Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 er liksom i gokk og vet ikke hvor man skaffer sprengstoff :\ Vet heller ikke hvordan det ser ut inni sånne små dingseboser og stuff (Ikke helt i gokk.. ikke i nærheten engang^^) Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Skal du over svenskegrensa før nyttår stikker du innom en leketøysbutikk(tror jeg så noe fyrverkeri der) og kjøper deg noen kubber med Thunder King(elns), så mekker du din egen dynamitt! PS: Bør testes i lukket postkasse Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 eh.. hvorfor må du demontere det, noen komponenter du ønsker beholde eller..? Vi fikk ingen alder på apparatet, men er det fra 50-tallet eller eldre (tvilsomt) så skal man passe seg for farlige stoffer som er forbudt å bruke i produksjon idag. 5104422[/snapback] tror neppe du finner Tv'er fra 50 tallet i Norge. De startet vel rundt 1960, og svært få hadde tv før det. Tv'n ble såvidt jeg vet oppfunnet i England og ble lansert midt på 30 tallet en gang tror jeg. Sv/hv -tv var vanlig i Norske hustander til rundt 1973/75, da farge-tv for alvor tok av. Lenke til kommentar
CtM Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 jeg har ikke sett hvordan en tv ser ut xD og at jeg vil se hvordan de forskjellige sakene inni tven ser ut innvendig også. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Trekk en ledning fra bakken ute eller en vannkran og bruk den til å fjerne elektrisiteten. Altså, å jorde tven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå