EC Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Hallais! Vårt siste skudd på stammen får sin første artikkel publisert i dag. Han har skrevet om sin viftestyring - noe av det samme som jeg gjorde med min "baybus". Men Tommy har valgt en annen løsning på saken, og artikkelen skulle passe godt for amatører og proffer. Vi vet at bildene er litt dårlige, men vi kunne ikke ordne bedre bilder siden prosjektet er ferdigstilt. Tommy forklarer imidlertid så bra at det skulle være unødvendig - men det er jo uansett det vi har forumet til! Artikkelen finner dere her - enjoy it! Mvh, Vidar Fagerjord, siteadmin / webredaktør @ http://www.overklokking.no _________________ http://hinux.hin.no/~vidarf/ Siteadmin på http://www.overklokking.no Moderator / admin på forumet [ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-08-29 00:29 ] Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Dette må testes! Men, dere skulle ha skrevet pris på de forskjellige tingene, det hadde vært greit å sett hva man må ut med liksom! :smile: Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Noe ala hva jeg gjorde i helga det der, bortsett fra system og orden :smile: Enkelt og effektivt. Siden viftene mine er av typen Zalman og Enermax fulgte det med regulatorer. Disse klipte jeg av viftene og kobla paralellt på bryternes poler. Regulerer da mellom silent og varmt-i-været (3000 rpm) Clas O har forresten noen vippebrytere i børstet alu nå som ser exelent ut på en slik mod. 35-40 kr. Faktisk enda bedre enn disse sorte... :wink: Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Quote: Den 2002-08-26 07:46, Serqevx skrev:Dette må testes!Men, dere skulle ha skrevet pris på de forskjellige tingene, det hadde vært greit å sett hva man må ut med liksom! :smile: Priser skulle vert med, men ellers en bra guide synes jeg :smile: Lenke til kommentar
fudge_ Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 hmmm...hvor for brukte han ikke en fanbus, mye bedre og mere praktisk! Det så lite klomsete ut liksom...ps stygge Brytere Lenke til kommentar
2Key Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Hallois...jeg må bare si at jeg synes d så drit fett ut Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Godt resultat! Men må ærlig innrømme at jeg ikke skjønte en dritt av guiden... Men om det nødvendigvis er forfatters feil skal jeg ikke si! Mine elektronikkunnskaper er nemlig ikke helt på topp... Prisen på dette ble? Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Jeg sitter inne med temmelig gode elektronikk kunnskaper og forstod hva han drev med, men som det ble nevnt her. Noen forstod ingenting. Et koblingsskjema ville nok ha hjulpet Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Hm.. fin nok for nybegynnere den der. Lenke til kommentar
sten Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Greit nok.. Hva med en Helautomatisk trinnløs viftestyring med finjustering av temperatur hysteresen ?? (litt fett langt ord da) :smile: Denne er billig og meget effektiv. prisen er ca 50-150kr litt avhengig av hvor mange watt den skal tåle. det fine med denne er at den jobber av seg selv hele tiden uansett varme/kulde du finjusterer den en gang for alle med potmeter i front av kab. og det er bare og koble til feks 1-10 vifter på samme enheten ! skal sette opp en liste og bedre tegning i natt. i mellomtiden kan dere se litt på nettsiden min hvis dere ønsker. stikkord: transistor,kjøleribbe,ntc,potmeter,resistor. dette er alt man trenger faktisk ! :smile: Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Prisen på denne ligger rundt 100 kr. Denne blei ikke lagd som en ren viftestyrer, men som en strømstyrer. Dvs. at du kan styre alt som går på 12v av og på :smile: Lenke til kommentar
fudge_ Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Joda, fin guide...men man finner bedre på http://www.virtual-hideout.net/ , med dual bryter, med 12 og 7 volt...eller 5 og 7 volt.... Skulle ha hatt ett koblings sjema. ellers er denne guiden fin. (for de som ikke kan engelsk) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Den var faktisk jæla tøff, om jeg skal si det sjæl!! Nei, en slik en tror jeg at jeg må lage meg... Jeg dropper kretskort-ide'ene mine og går rett på denne... Asså det må eg si! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Quote: Den 2002-08-26 19:04, sten skrev:Hva med en Helautomatisk trinnløs viftestyring med finjustering av temperatur hysteresen ?? Kødder du deg nå? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Fy f*** så skeive brytere! Har gjort detta selv, borsett fra at det ikke var viftestyring, men brytere til lys i PC'en. Og i tillegg så har jeg putta leds over bryterene. Rheostats hadde jeg fra før, bare festa de i et deksel. Er bedere med variabel motstand, men som sagt dette er passe for nybegynnere. Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 19:13, fUsiOn skrev:Fy f*** så skeive brytere! Har gjort detta selv, borsett fra at det ikke var viftestyring, men brytere til lys i PC'en. Og i tillegg så har jeg putta leds over bryterene. Rheostats hadde jeg fra før, bare festa de i et deksel. Er bedere med variabel motstand, men som sagt dette er passe for nybegynnere. Det er justerbare brytere :smile: Jeg beklager for at det står viftestyring og ikke lyskontroller på linken, dette vil bli rettet på. Lurer fælt på hvorfor du har satt leds over bryterne da men.. :smile: Ettersom det er lys i bryterne fra fra før. Som sagt så er ikke denne beregnet til å styre hastighet med, men for å slå av og på strøm. Lenke til kommentar
EC Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Har fikset tittelen nå. -Vidar- Lenke til kommentar
Gothiatek Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Stilig :smile: Har ett koblingskjema for en krets med leds for visning av spenningstyrken på de enkelte viftene (hvis du vil ha) Har tenkt til å lage en enda mer avansert modell med LCD display og knapper men det kommer til å ta litt tid Lenke til kommentar
umy Skrevet 1. september 2002 Del Skrevet 1. september 2002 kan noe om detta, har mekka min egen. Forstod sånn ca åssen det funka, MEN!, savner koblingsskjema. hadde gjort det så mye enklere å forstå. Ellers må jeg si at den var konge!!! Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 1. september 2002 Del Skrevet 1. september 2002 Ettersom alle er ute etter dette med kobling skjema, så vil jeg ettervert få laget et sådant. Dere må ha litt tålmodighet med meg, jeg har en del å gjøre for tiden, bla. med artikler :smile: Jeg kan ikke helt forstå hva dere skal med kobling skjema til denne men.. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå