Gå til innhold

Har mistet skrivebordet, er rimelig desperat

Anbefalte innlegg

Noe merkelig skjedde meg i dag. Fikk under oppstart feilmelding om at Windows registrerte feil ved en registerfil, men fant en kopi slik at oppstarten gikk greit. Logget på som normalt men skrivebordet kom aldri opp, kun en svart skjerm. Trykket Ctrl+Alt+Del og fikk opp påloggingsinformasjon-bildet. Kan derfra gå til Oppgavebehandling, avslutt, etc. Via oppgavebehandling og "Fil" får jeg tilgang til disker, programmer, nettverk, internett, dosprompt, osv. Windows egne programmer, eller øvrige programmer lar seg ikke kjøre. Det ser ut (på disklampa) som de starter, men ingenting skjer. Ja, jeg har forsøkt sikkerhetsmodus, last good, alle mulige valg, men det samme er det samme.

Noen som har en glup ide? Kan jo nevne at jeg vanligvis har 42 prosesser gående i Windows oppgavebehandling. Nå kjører kun 27 prosesser. Jeg er litt desperat fordi jeg i morgen må ha tilgang til mail m.m som skal besvares. Jeg har backup, men må installere på nytt for å komme til denne. Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, og var klar over den muligheten. Benytter XP Home Edition med servicepak 2 og alle oppdateringer. Siden maskinen ellers starter normalt, nettverk, brannmur, antivirus osv. så ville jeg helst funnet ut hvorfor ikke skrivebordet legges ut. Kan ellers kjøre en del programmer fra oppgavebehandling ved å logge inn på nytt for hvert enkelt program. For meg ser det ut for at feilen er en bagatell, men ser ikke helt skogen for bare trær for øyeblikket. Fikk overført alle mail og viktige dokumenter til en annen maskin over nettet så det er ingen krise lenger.

Lenke til kommentar

okey men da er det noe problem med explorer.exe!det er grunnen for at du ikke får opp skrivebordet. hvis du trykker ctrl+alt+del og går inn på oppgavebehandling(Task manager) . Får du opp oppgavebehandling (vindu) trykk på fil, så "Ny oppgave (Kjør..)". finn frem explorer.exe ! Så skal du få opp skrivebordet! det vil sikkert hjelpe å tilbakestille windows ved å bruke system restore eller at du kjører en reperasjon av windows.

lykke til

Lenke til kommentar

Hadde gjort alt du foreslo der, men å starte explorer.exe derfra løser ikke problemet. Det ser ut på diskaktiviteten som om det starter, men det skjer ingenting. Har også forsøkt å kjøre systemgjenoppretting fra oppgavebehandler. Samme resultat der også. Nå mistet jeg faktisk tilgang til nettverket også.

Lenke til kommentar

Valget reparasjon under installasjon er ganske håpløst. Alt man får opp er en et tomt vindu med dosprompt. Windows gjør ingenting, og da er det jo vanskelig uten manual (som ikke følger med Windows lenger) å vite hva man skal foreta seg. Hos Microsoft på internett finner man heller ingenting om problemet, så det er vel likebra å gjøre en ny installasjon.

Hurra! Fant en side hos Microsoft som viste manuell reparasjon. Feilen lå i fila system under c:\windows\system32\config

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...