Gå til innhold

Den store hva lage nå tråden?

Anbefalte innlegg

Mange som lærer seg programmering selv på fritiden som hobby følger ikke noe læreplan.. så det er tungt og bare lese lese lese...

Etter min mening er programmering som matematikk, du programmerer deg opp til et høyt nivå ikke leser..

Dette bør funke som generellt siden det som går an å lage i et språk går som OFTEST an å lage i et annet språk...

Kom med ideer, merk den med hva nivå den er ment for nybegynner, litt erfaren, veldig erfaren....

Og selvfølgelig.. hva språk du har erfaring med å lage det i... bare så det ikke blir noen uklarhet der...

Poenget er at disse ideene må være litt utfordrene for sitt nivå... ikke altfor lett må liksom lære noe nytt, men ikke slik at man drukner i nye ting og mister interessen...

De fleste som har lyst og lære seg litt... har jeg sett mister interessen forferdelig fort..

Selvfølgelig er vanskelig og liksom sette helt klare grenser mellom nivåene men bare ta det .ca.

Mine forslag:

*Kalkulator (nybegynner)

*Pacman (mellomnivå)

*3D Cube i enten OpenGL eller DirectX (erfaren)

Dette er ment for språk som støtter .NET framework... jeg vet at å skrive en hel calkulator i notepad med C++ ikke er noe nybegynner prosjekt..

Endret av chills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
<snip>

5101337[/snapback]

å si "kalkulator" blir litt for snevert .. men mener du en vanlig kalkulator med +, -, *, / og % så går det fint å lage den i hvilket som helst språk (og med stort sett hvilke som helst api'er)

et forslag til oppgave:

* lag et program som leser inn spørsmål fra brukeren, f.eks. "hva heter hovedstaden i norge?"

* videre leser man inn alternativer brukeren kan velge som svar "oslo bergen stockholm trondheim", her må det være en mulighet til å angi hvilket alternativ som er riktig

programmet skal kunne lese inn så mange spørsmål som brukeren ønsker, videre skal brukeren kunne legge til så mange alternativer han/hun ønsker for hvert spørsmål ..

programmet skiller ikke mellom store/små bokstaver

programmet skal kunne lagre disse dataene til filer

programmet skal kunne stille spørsmål i tilfeldig rekkefølge, eller sekvensiell rekkefølge basert på filene som er lagret .. man skal kunne angi at man ønsker spørsmål fra flere filer

man skal kunne angi et "brukernavn", og føre log - slik at man havner på en highscore-liste

skjønner sikkert greia .. utvid og forbedre slik du ønsker; legg til støtte for å kjøre det på Internett f.eks. .... :)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
jepp helt grunnlegende kalkis om du sa.. damn... jeg ligger til ditt forslag til "to do" listen min jeg :!:  :yes:

EDIT:

Hva mener du med støtte for å kjøre det på internet :hmm:

5101646[/snapback]

man får opp en webside for innlesing av nye spørsmål og alternativer ..

den som skal gjennomføre "testen" eller "spørrekonkuransen" får opp en side m. alternativer for spørsmålet .. trykker "neste" etter å ha valgt det alternativet han/hun mener er riktig for å gå videre til neste spm. ... o.s.v.

på internett altså .. websider og slikt .. heh :)

edit:

eller så kan man jo legge til mulighet til å lagre spm. på internett i stedet for som filer .. blir nesten helt likt da

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

GENIALT! :!:

Your company name:

zVelile

Your company product:

tag-based television via email invite *only*

Tilbake til topic:

Jeg mener folk bør lage programmer som de selv har behov for, eller spill de synes er morsomme. Det første "spillet" jeg lagde var en ball som spratt mellom 4 vegger (utfallsvinkel = innfallsvinkel). Det ble hylende morsomt da vinkelen ble satt til et random tall...

Det første programmet jeg lagde er et program som kan starte flere programmer på en gang, og lagre på en måte slik at man kan starte f.eks. 5 forhåndsdefinerte programmer ved å dobbeltklikke på en shortcut.

Kalkulatorer er det egentlig nok av. Lag en vri på det. F.eks:

- Kalkulator med plotting av funksjoner (y = x ^ 2) er ikke for vanskelig å få til

- dayslepr sitt spørsmål/svar program med web-forbindelse er en god ide!

- etc, etc....

Endret av moskus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

et program som finner:

* den lengste ruten igjennom et netverk fra et utgangspunkt til et mål (finite)

* den korteste ruten igjennom et netverk fra et utgangspunkt til et mål

et netverk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Graph_%28mathematics%29

her gjelder det å holde tunga beint og være systematisk ... :)

videre kan man utvide med tanke på at dette kan brukes i et kart-program, og man kan ta med dette med kjøre-tid (rush-/ikke rush -tid) .. bensinforbruk .. o.s.v.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring mener jeg at disse punktene er viktige å komme seg gjennom, uansett språk:

* Interaksjon (via konsoll eller GUI, det enkleste først)

* Enkel manipulering av tall og strenger

* Grafikk (2d rastergrafikk, tegne streker, prikker, kanskje tekst)

* Filbehandling (skrive, lese, slette, kopiere)

* Nettverk (åpne socket, lese/skrive, lukke socket)

I tillegg kommer kunnskap om språket man jobber i, jeg tenker da det syntaktiske (som i lengden er en trivialitet, klasse/funksjonsbibliotekene er viktige å bli kjent med hvis man skal jobbe effektivt, og det tar tid og trening. Om man ikke snakker flytende Java/C/C#/Ruby eller OOP generelt så gjør absolutt ikke det noe).

Kommer man seg gjennom disse punktene så oppnår man gjerne å bli godt kjent med både språket man jobber i, og bibliotekene dens.

Når det gjelder forslagene til trådstarter, så er jeg litt kritisk til at man skal gi seg i kast med en kalkulator når man er helt nybegynner. For mange vil det innebære å vasse gjennom en semantisk pøl av casting og avrunding og verifisering av input som vil overskygge formålet med oppgaven helt (med mindre man bruker språk som PHP, Ruby, Lisp, etc). Det finnes begynneroppgaver som unngår slike fallgruver men likevel gir god trening og innsikt i programmering.

Jeg stiller også spørsmålstegn ved hvorfor trådstarter lar sine forslag omhandle grafikk/spill i så stort omfang, som vi alle vet er dette en nisje av industrien som bare er ment for et absolutt fåtall. Om man fatter interesse for spill og grafikk mens man fikler med pacman, så er jo det fint. Men for majoriteten vil det nok finnes andre og mer matnyttige ting å bryne seg på.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke riktig, et spill inneholder veldig mange algoritmer som blir brukt mange andre steder i programmeringsverdenen, sortering, avl trær, oop, filbehandling, vektorregning etc. grafikken i seg selv er ikke viktig, du lærer mange nyttige ting, dessuten er det veldig mye mer underholdende for en hobbyprogrammerer.

Men de fleste programmer som blir laget er kun for å fylle data i en database, så hvis du vil bli proff, er SQL noe en må lære seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...