Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjælp, Saaben min drikker massevis!

gorber

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har en 1988 Saab 900i. Denne har stort sett vært snill, men i dete siste merker jeg at bilen bruker rundt en og en halv liter på mila, når normalt for denne er rundt literen på bykjøring. (trekker konklusjonen om at noe er galt...)

Noen som har noen gode råd til feilsøking? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg har lik bil som deg, kjøpte den for et par mnd. siden. Saab 900i 88mod.

Har du problemer hatt noe problemer med oljelekk i girkassa når du parkerer bilen i 1. gir?

Merkelige greier, men bare når du parkerer i 1. så renner all oljen ut over natta.

Ellers så går det greit, prob. er at når dama lånern så må jeg kjøpe olje :p

Noen forslag til hvor det kan komme fra? eller hva som er galt?

Jeg ble opplyst at clutchen ble bytta for ikke så kjempelenge siden, kan det være årsak?

Setter pris på alle svar :)

Mvh.

Erik.

Lenke til kommentar

hmm.. det høres merkelig ut. Jeg hadde en del lekkasje fra "peilestanga" på høyreside av motoren. Den bytta jeg ut og tetta med "gugge", og det fungerte fint.

Ellers skal jo den bilen parkeres i revers, hvis ikke får du ikke ut nøkkelen(med mindre nøkkelen er slitt)

Men når bilen lekker så mye iolje, må det jo komme ut en plass; prøv å let, kanskje du kan låne en grav på en bensinstasjon for å finne hvor det er spesielt grisete.

Ellers har jeg ikke mange ideer, kan sjekke rephåndboka når jeg er hos Pappa neste gang.

Lenke til kommentar
hmm.. det høres merkelig ut. Jeg hadde en del lekkasje fra "peilestanga" på høyreside av motoren. Den bytta jeg ut og tetta med "gugge", og det fungerte fint.

Ellers skal jo den bilen parkeres i revers, hvis ikke får du ikke ut nøkkelen(med mindre nøkkelen er slitt)

Men når bilen lekker så mye iolje, må det jo komme ut en plass; prøv å let, kanskje du kan låne en grav på en bensinstasjon for å finne hvor det er spesielt grisete.

Ellers har jeg ikke mange ideer, kan sjekke rephåndboka når jeg er hos Pappa neste gang.

5456292[/snapback]

Humm... Jeg kan parkere bilen i hvem som helst gir jeg, nøkkelen går fint ut uansett, og har filt opp ny nøkkel og. Jeg fant på en side som jeg ikke husker at det ofte lekker hvis man bytter clutchen pga. at mekanikeren ofte glemmer en plugg som skal sitte på høyre side ved fordeleren, men jeg fant ikkeno sted som det manglet en plugg. tenkte jeg kunne kle noen hvite klær under motoren, og latt det lekke, og så se hvor det kom fra. men har ikkeno grav i nærheten :/

Lenke til kommentar
Alle så gamle saab'er kan parkere og ta ut nøkkelen i hvilket som helst gir. Sånn er det med gamle biler.

5491588[/snapback]

Ikke HELT riktig det der...hadde en Saab 99 fra 1983 med reverslås. Umulig å få ut nøkkelen i andre gir, og umulig å få bilen ut av revers uten nøkkel.

T'Weed

Lenke til kommentar
woow.. kunne jo ikke vært brukt den bilen da... :!:

5494963[/snapback]

Jo, det skal jeg love deg at den ble! Muligens en av de bedre vinterbilene jeg noen gang har hatt, og jeg har hatt en del.

Jeg hadde også småtrøbbel med bensin, men etter en gjennomgang og justering av forgasseren ble alt konge (vel, snitt på 1 liter/mila) (og du har innsprut, så det hjelper jo ikke)

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...