Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nedlasting fører til systemkrasj

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at maskinen skrur seg av og på en stund etter at jeg har begynt å laste ned med emule og bittorrent. Systemet mitt er stabilt for øvrig, og jeg har rett og slett ingen anelse om hva problemet er. Kan det være en innstilling i nettverksprogrammet, i dette tilfellet Nvidia Network Access Manager?, eller kan det være noe annet som er belastende for systemet?

Maskinvare:

Asus A8N SLI

AMD 64 3000 @ 2,5 GHz m. 1.415 volt

2 x Crucial Ballistic 3200 512MB

Gainward 7800GT @ 475 /1,1

Antec Sonata 2 m/ 450 Watts medfølgende strømforyning

Bruker for øvrig modem av typen Terayon TJ721x, over TV-kabel-systemet.

Bruker også de hovedkortdrivere som følger med Nforce 4 AMD 6.66 (ikke de nyeste, 6.70)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare for å spørre.. Har du prøve å klokket littegrann ned og sett om problemet forsvinner? surfing/nedlasting er faktisk en av de første stedene en ustabil PC svikter..

Ustabilitet ved nedlasting lukter uansett minnefeil/HD-kontrollerfeil... Og siden PC er overklokket så er det sikkert pga det en av disse sikkert er ustabile ....

Lenke til kommentar
bare for å spørre.. Har du prøve å klokket littegrann ned og sett om problemet forsvinner? surfing/nedlasting er faktisk en av de første stedene en ustabil PC svikter..

Ustabilitet ved nedlasting lukter uansett minnefeil/HD-kontrollerfeil... Og siden PC er overklokket så er det sikkert pga det en av disse sikkert er ustabile ....

5100506[/snapback]

Ok, det kan jo hende det er minnet. Var ikke klar over at nedlasting var krevende på denne måten.

Jeg har minneinnstillinene på 2 - 5 - 2- 2, altså ganske stramt. DDR-volten står på 2,9.

På den annen side er den reelle minnefrekvensen 179, siden jeg har stilt minnet på 266 i bios. Det jeg er åpen for er at jeg allikevel skal løse litt opp på timingsen. Men hva er det som er viktigst av disse fire, og hva skal jeg sette det på? Dette blir bittelitt utenfor den rene nettverksemnet, men dog...

Edit: Har ikke testet å klokke ned, forresten. Men maskinen er faktisk stabil for øvrig. Har prøvd opp mot 2,6 og 2,7, og der merker jeg ustabilitet for øvrig.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Jeg klokket ned til standardinnstillinger, altså klokke- og voltinnstillinger for både prosessor og minne, satt i gang både emule og bittorrent for å teste, og da jeg kom tilbake for et par minutter siden, hadde systemet skrudd seg av og på igjen, med beskjed om at systemet var gjenopprettet etter en alvorlig feil...

Kan det være harddisken? Jeg har to Samsung-disker. Den ene er en 120GB PATA-disk, som jeg kjører systemet på, den andre er en 200GB SATA-disk, til lagring etc.

Skal jeg forsøke å sette SATA-disken i en annen kontakt eller noe slik?

(Den står i 1, jeg hadde den i 3 tidligere. Kanskje prøve 4?)

To poeng til:

1. Jeg kan tilføye at jeg har brukt Norton Ghost for å gjenopprette systemet et par ganger. Selv om jeg i utgangspunktet kalte de to partisjonene på 120GB-disken for C og D, og de to andre for E og F, har alle unntatt C blitt forskjøvet: D heter F, E heter D, F heter E.

2. Jeg har også skiftet nettforbindelse siden Ghost-bildet ble laget. Driverne for det trådløse nettverket etc. som jeg tidligere brukte ligger sannsynligvis i systemet, og det kunne kanskje hende at det hadde innvirkning på stabilitet?

..help mi plis :(

Lenke til kommentar
warning: jeg har knapt lest to linjer i denne tråden! :p

Men: Nvidia Network Access Manager lager blåskjermer hos meg. Har avinnstallert hele sjiten, og bruker en annen firewall! Problem solved! ;)

5101938[/snapback]

Takk, Krister461.

Jeg bruker ikke brannmuren jeg heller, men problemet var at jeg ikke klate å komme inn på nettsidene til jobben (jobber som oversetter for et selskap som bruker noen avanserte Internet Explorer-funksjoner jeg ikke har oversikt over...) uten dette programmet. Jeg er altså avhengig av det... :cry:

Men jeg ser at Nvidia har oppdatert driverne, inkludert enkelte problem med Nforce 4-kortene, så kanskje det er håp.

edit: Her er en link til driverne jeg snakker om:

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_wi...2_amd_6.70.html

Er det noe mer enn Ethernet NRM driver version 4.82 (WHQL) jeg trenger?

Trenger jeg (bør jeg installere) SMBus driver version 4.50 (WHQL)

og harddisk-driverne som er listet der?

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Jeg trenger nok ikke Nvidia Network Access Manager, men Ethernet NRM driver.

Jeg kan ha kommet i skade for å installere SMBus driver og de harddisk-driverne som er inkludert i denne pakka. Har du noen erfaringer med om jeg bør/ikke bør installere dette?

Edit: Nå kan jeg bekrefte at jeg faktisk trenger Nvidia Network Access Manager for å laste ned fra jobben, for nå har jeg avinstallert og nå får jeg feilmelding. Jeg aner ikke hvordan jeg ellers skal løse det, for jeg vet ingenting om nettverk, så jeg ser ingen annen råd enn å installere på nytt.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Det kunne se ut til at problemet var at jeg lastet ned til en annen harddisk enn den programmene var installert på. Jeg har flyttet ting til samme harddisk, og det ser ut til at det er stabilt. Jeg skal oppdatere denne posten hvis det skulel vise seg å være feil.

Spørsmålet er da om det er Nvidias HD-drivere som er skyld i dette, og det er Network Access Manager eller om det er noe annet. Så lenge dette funker kan jeg riktignok leve med det... Er dette et velkjent problem, forresten?

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Jeg har samme hovedkort som deg og hadde tilsvarende problem ihvertfall. Holdt på å bli gal etter at jeg innstallerte kortet, det ville bare ikke kjøre stabilt. :thumbdown:

Men akkurat hva som var problemet er jeg ikke helt sikker på. Jeg testet mange forskjellige drivere, deaktiverte cool'n quite, byttet litt på IDE portene osv.

Som en trøst så er maskinen min helt stabilt nå. :w00t:

Du får bare prøve deg frem....sannsynligvis ikke hardwarefeil siden flere har problemer med dette. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker, hval

Ja, kan dessuten se ut som om det er flere problemer samtidig, og derfor vanskelig å finne ut når det er det ene og når det er det andre...

Har forresten satt minnet på 2 - 2- 2- 7 isteden, og satt CPU-volt opp på 1,45, og nå kjører jeg (kanskje) stabilt på 2,61GHz.

Mye prøving og testing. Men man når en grense hvor det ikke er så gøy lenger :)

Lenke til kommentar
Har du forresten kjørt Memtest86, for å sjekke om det er noe feil med rammen?

Jeg hadde samme problem før, da jeg hadde ram som det var masse feil på!

5104117[/snapback]

Nei, jeg har ikke gjort det. Jeg har i og for seg tenkt til det, og jeg har sett på det, men det virker så vanskelig. Trenger man ikke dessuten floppydisk for å kjøre det? Det har jeg nemlig ikke. Men jeg kan jo kanskje forsøke. Minnet er den eneste komponenten jeg ikke har sjekket skikkelig mht. overklokkingsgrense og slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kjørt Memtest-86: fem runder ("pass") fortløpende, på 1 time og 47 minutter, med standard innstillinger, uten feil. Er det tilstrekkelig, og er det nærliggende å tro at minne, subsystem etc. er stabilt, på den bakgrunn?

I såfall vil jeg forsøke å sette inn nytt kablet nettverkskort. Det er tross alt bare i forbindelse med nedlasting at systemet er ustabilt. Med et annet kort vil jeg slippe Nvidias Network Manager, og problemet vil kunne være løst.

Noen som har gode forslag? Trenger ikke noe hokus pokus, bare til opp- og nedlasting.

Hva med dette: 3Com Etherlink XL 10/100 Mbit

3comnic-3.jpg

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Nå har jeg kjørt Memtest-86: fem runder ("pass") fortløpende, på 1 time og 47 minutter, med standard innstillinger, uten feil. Er det tilstrekkelig, og er det nærliggende å tro at minne, subsystem etc. er stabilt, på den bakgrunn?

I såfall vil jeg forsøke å sette inn nytt kablet nettverkskort. Det er tross alt bare i forbindelse med nedlasting at systemet er ustabilt. Med et annet kort vil jeg slippe Nvidias Network Manager, og problemet vil kunne være løst.

Noen som har gode forslag? Trenger ikke noe hokus pokus, bare til opp- og nedlasting.

Hva med dette: 3Com Etherlink XL 10/100 Mbit

3comnic-3.jpg

5155452[/snapback]

Nettverkskort gjør nok nytten uansett pris. Selv kjøpte jeg 2stk 99kroners kort til et par pcer her for ikke så lenge siden, fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

Jeg har et kort jeg kjøpte for et par år siden. Jeg tror det er dette:

CNet PCI Fast Ethernet Adapter 10/100 Mbps (Davicom) men jeg er ikke helt sikker. (Har CNet produsert mange av denne typen kort de siste årene, eller er det sannsynlig at det er dette kortet, hvis det er Cnet, ser omtrent slik ut, og kjøpt hos komplett for et par år siden?)

Hadde problemer med å installere det nylig, selv om det angivelig skal installerees automatisk i XP... Kanskje prøve å skru av Nvidias kort først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...