Gå til innhold

Red Sled Down - Testing og utvikling!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

(Trykk her for å laste ned spillet.)

 

Som alle vet nærmer det seg jul med stormskritt! I den anledning har jeg laget et lite 3D-spill basert på Truevision3D og gratis modeller fra 3dcafe.com og turbo-squid.com.

 

Plottet er som følger:

Julenissen har kræsjlandet på vei ut med julepresangene! Hjelp ham med å samle dem opp og komme seg videre!

Nivå 1: Styr julenissen slik at han finner alle presangene. Når julenissen treffer en presang, plukker han den automatisk opp. Jo raskere du er, jo flere poeng får du. Du styrer julenissen ved å bruke musen.

Nivå 2: Julesnissen må bruke sleden sin for å komme seg ned fra fjellet han landet på. Bruk musen for å styre.

Nivå 3: Snømenn stjeler julepresangene! Du kan stoppe dem ved å treffe dem med en snøball. Du styrer ved å bruke musen og W, S, A og D tastene. Trykk på venstre museknapp for å kaste en snøball. Når du har gått tom for snøballer, trykk på R-tasten for å lage 10 nye. Treff så mange som mulig på et halvt minutt.

 

Skjermskudd (trykk for større bilde)

 

rsd1-small.jpg

"Loading" skjerm

 

rsd2-small.jpg

Nivå 1: Intro zooming

 

rsd3-small.jpg

Nivå 1: I spillet

 

rsd4-small.jpg

Nivå 2

 

rsd5-small.jpg

Nivå 2: Du kan hoppe!

 

rsd6-small.jpg

Nivå 3: Kaste en snøball

 

rsd7-small.jpg

Nivå 3: Snøballen påvirkes av "gravitasjon"

 

rsd8-small.jpg

"Highscore" kan oppdateres hvis du er fornøyd.

 

Trykk her for å laste ned spillet (3.16 MB). Du trenger .NET Framework 2.0 (NB!) hvis du ikke har det allerede...

 

Rapporter bugs og idéer her! På forhånd takk for hjelpen! :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tøft.. snadder.. men når jeg fullføre så kunne jeg ikke lukke spillet...

og spillet ditt støtter heller ikke SLI Splitframeredering.  :p

5100382[/snapback]

Hmmm... programmet skal kunne avslutte normalt. Men det kan være at det går litt tid, avhengig av hvor sterk maskinen din er.

 

"SLI splitframerendering" vet jeg ikke hva er engang... ;)

Lenke til kommentar

Meget, meget bra! :thumbup:

 

Tatt i betrakning at dette er et hobbyprosjekt, er grafikken helt utsøkt, og lydelementene vil jeg tro høver godt til de forskjellige hendelsene. Valget av bakgrunnsmusikk kunne kanskje varieres over de forskjellige banene, kan hende, ved å eksempelvis benytte en raskere (jule-)sang i nedoverbakken, skjønt det mest vesentlige er nok å skape en god julestemning for spilleren.

 

Et par finjusteringer til nå, og jeg vil tro du er i mål. Det hadde nok vært en fordel å tilføre en del ekstra objekter utenfor banen, noe som forhindrer at en observerer nivået fra en uheldig vinkel (fra utsiden, der en ser at selve banen er en plattform som "flyter" i luften). Ennvidere vil jeg tro at prosedyren som står ansvarlig for å oppdage kollisjoner med pakker, er altfor lite tilgivende. Ved flere anledninger opplevde jeg å måtte snu å gå tilbake til en pakke, rett og slett ettersom spilleren gikk rett gjennom den, da helt ytterst på kanten, naturligvis. Kan hende burde du òg automatisk avslutte det siste nivået når spilleren har kastet alle snøballene, og dernest implementere slutttiden i kalkulasjonen av poengsummen.

 

I hvert fall, veldig bra arbeid! Jeg får vel snart ta en titt på 3D-programmering selv, muligens med eller uten 3D-motor.

Lenke til kommentar
Meget, meget bra!  :thumbup:

 

Tatt i betrakning at dette er et hobbyprosjekt, er grafikken helt utsøkt, og lydelementene vil jeg tro høver godt til de forskjellige hendelsene.

Takker!

 

 

Valget av bakgrunnsmusikk kunne kanskje varieres over de forskjellige banene, kan hende, ved å eksempelvis benytte en raskere (jule-)sang i nedoverbakken, skjønt det mest vesentlige er nok å skape en god julestemning for spilleren.
Jeg har bare arrangert en julesang i mitt liv i forbindelse med et annet prosjekt, så jeg måtte ta det jeg hadde for hånden. Men flere sanger skal komme etterhvert hvis jeg har tid.

 

 

Det hadde nok vært en fordel å tilføre en del ekstra objekter utenfor banen, noe som forhindrer at en observerer nivået fra en uheldig vinkel (fra utsiden, der en ser at selve banen er en plattform som "flyter" i luften).
Ja, planen er å utvide "banene" slik at spilleren ikke kan se kantene.

 

Ennvidere vil jeg tro at prosedyren som står ansvarlig for å oppdage kollisjoner med pakker, er altfor lite tilgivende. Ved flere anledninger opplevde jeg å måtte snu å gå tilbake til en pakke, rett og slett ettersom spilleren gikk rett gjennom den, da helt ytterst på kanten, naturligvis.
Ja, etter at jeg innførte den animerte julenissen, så er problemet ved kollisjonsdetektering blitt større. Tror det er litt mer testing av parameterne jeg bruker som må til.

 

Kan hende burde du òg automatisk avslutte det siste nivået når spilleren har kastet alle snøballene, og dernest implementere slutttiden i kalkulasjonen av poengsummen.
Ja, det var virkelig en god idé. :)

 

I hvert fall, veldig bra arbeid! Jeg får vel snart ta en titt på 3D-programmering selv, muligens med eller uten 3D-motor.

3D anbefales. Det er ganske morsomt! :)

Lenke til kommentar

For de interesserte er BETA 0.11 ute, og dette er nytt: (Beskrivelsen er på engelsk for noen amerikanske kjentfolk skal kunne lese det, og jeg gidder ikke oversette akkurat nå).

 

- Level 1: Font color on score

- Level 1: Changed map size

- Level 1: Added "walking in snow" sound

- Level 2: Added accelleration at start

- Level 2: Decreased mouse sensivity

- Level 2: Changed map size

- Level 3: Changed from "time oriented" to "snowball oriented"

- Level 3: Changed map size

- Added a little intro

- Changed all score calculatations

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Wow man, detta ser lovende ut, utrolig bra til at det er ett hoppyprosjekt.

Kan du poste kildekoden eller er det hemmelig?

Hadde vært så gøy for oss andre dødlige å se hvordan detta er bygd opp, kansje det til og med hadde kommet flere poster med spill a la dette etterhver da?

 

Keep up the good work! :thumbup:

Lenke til kommentar

Heureka! Tror jeg... ;)

 

BETA 0.16 er klar.

 

For dem som lurer hva problemet er, så var det som følger:

Du kan tydeligvis ikke deklarere font-IDer slik...

Dim GiftFont as Integer = ScreenText.TextureFont_Create("font", "arial", 16, True)

Av en eller annen grunn må det gjøres slik...

Dim GiftFont as Integer 
GiftFont= ScreenText.TextureFont_Create("font", "arial", 16, True)

 

 

IDIOTISK? JA! :mad:

Og ingen feilmeldinger når det ble kjørt i Visual Studio. Og kun på enkelte maskiner etter kompilering... :no:

 

Vel, da lærte jeg noe nytt i dag.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...