Gå til innhold

skjermkort med "løs" prosessor og ram

Spr0cket

Anbefalte innlegg

hvorfor lages det ikke skjermkort der man selv velger kort, prosessor og minne, slik som på hovedkort?

i hine hårde dager måtte man kjøpe alt som tilleggskort til hovedkortet, men nå er stadig mer og mer integrert i hovedkortet. imidlertid har vel skjermkort alltid hatt integrert ram og prosessor.

hadde det ikke vært enklere om man kunne velge selv hvilke komponenter man ville ha på sitt custom skjermkort? eller hadde det bare blitt dyrere? noen som veit noe mer om dette temaet? bare satt å filosoferte over hvor jævli mange skjermkort (produkter) det finnes fra et utall produsenter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

var det ikke slik at skjermkortet tidligere -var- integrert i hovedkortet? mener å huske det fra min gamle 8088. imidlertid husker jeg at 486'en min hadde eget skjermkort..

I så fall er jo dette en utvikling i strid med hovedkortutviklingen for øvrig, mht at stadig flere ting integreres i hovedkortet. dog er det forståelig da grafikkprosessering er en betydelig tyngre oppgave enn de som er integrert på hovedkortet (lyd/nettverk/usb)

Lenke til kommentar

Det var skjermkort og lydkort som du kunne sette inn mer RAM på, men det var en god stund siden. Tror det var 95-97. Men kort hvor du kunne bytte ut gpu`en har jeg ikke sitt noe til.

Det er greit nok å ha et kort hvor du har muligheten å sette inn mer RAM, men gpu oppgradering ville vært dumt. Det ville gjort ting tregere...

Hvordan ville du ha tenkt deg å integrere teknologi som støtter så forskjellige arkitekturer som finnes på skjermkort i dag?

Graphic cards evolve faster than motherboards!

Lenke til kommentar

jeg så for meg samme system som på hovedkort, der forskjellige kort støttet forskjellige generasjoner eller sokler (i svært overført betydning) der NV30 var en og NV40 var en annen, enda en var R420 t.d.

Samt at det var 4 eller 8 slots for ram, så kunne man fylle opp etter behov eller lommebok.

kanskje dyrere, men mer oversiktlig.

Videre kunne det vært et kort som støttet t.d. video inn eller som hadde tv-tuner innebygd, også kunne man velge gpu og ram selv.

dette er som sagt bare en tanke jeg har spunnet litt på, men lurte bare på hva som var argumentene mot eller sågar for. :)

Lenke til kommentar

Det er greit nok å ha et kort hvor du har muligheten å sette inn mer RAM, men gpu oppgradering ville vært dumt. Det ville gjort ting tregere...

5100610[/snapback]

hvorfor vil en gpu-oppgradering gjøre ting tregere?

Hvordan ville du ha tenkt deg å integrere teknologi som støtter så forskjellige arkitekturer som finnes på skjermkort i dag?

5100610[/snapback]

jeg skal ikke integrere, snarere tvert i mot (hva er det motsatte av å integrere da tro? :hmm: )

hvilke arkitekturer snakker du om da? såvidt jeg vet er det bare to typer ram, gddr1 og gddr3 som brukes nå om dagen. Videre er det ikke mer enn en håndfull gpu-familier, snarere færre enn det fins cpu-sokler å velge mellom i dag.

Lenke til kommentar

Det jeg tror camxer mener med at "det ville gjort ting tregere" er at dagens GPUer er vesentlig kjappere enn dagens prosessorer.. Ihvertfall med tanke på Mhz vs Mhz. Og å sette inn sånn mini skjermkortram ville ikke være det letteste :p (vanelig ram hadde jo blitt "litt" for tregt vil jeg tro

Edit: feilformulert.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

selvfølgelig, det er jo et hav av transistorer mer i en gpu enn i en cpu.

Men jeg tror vi er vitne til en liten misforståelse, jeg mener ikke at man skal sette en p4 på et skjermkort. jeg mener at skjermkort kommer som "byggesett" som man kan komponere som man ønsker. man skal selvfølgelig bruke ordinære gpuer og gddr minne.

å sette inn grafikkminne er vel bare et spørsmål om at produsentene lager den på en måte som er lett å håndtere.

ikke for å krangle, årsaken til at jeg starta denne posten var fordi jeg syns det hørtes ut som en fiffig ting og ville vite hvorfor det ikke var det (det er åpenbart ikke så veldig fiffig når ingen har laget det enda)

Lenke til kommentar

Det vil jo bli vesentlig dyrere å lage et kort med sokkel og brukermonterbar kjøleløsning. Slikt koster faktisk ganske mye.

Kostnadene for et skjermkort ligger jo i GPU og RAM. Skal du bytte disse er det jo bedre å bytte hele kortet.

For mange år siden hadde skjermkort ofte sokler for ekstra minne. På den tiden var minne meget dyrt. Men tror ikke det var mange av disse kortene som ble oppgradert.

Lenke til kommentar

Om det hadde blitt rutine/vanlig å ha løse gpu'er og ram, burde det vel blitt biligere? ala hk

hadde ikke vært dumt om man kunne bytte ut ting på skjermkortet. slik at man f.eks kjøpte ett standard korot å etter hvert bygde det ut om man synes det ble for trekt

Men jeg tror utviklingen av skjermkort er så mye større/raskere en på hk, så det er vel ingen vits, da man sikkert bytter Mye! mere "ting" på skjermkorta for hver genrasjon.

Er nok ikke bare gpu og ram.

Lenke til kommentar
Vel, slike kort hvor GPU/VPU er utbyttbar finnes, men dog bare i testlab's til nVidia og ATi.

5102422[/snapback]

akkurat det jeg siktet til.

og litt av ideen var også at med en slik løsning ville kanskje prisene bli presset enda mer på prosessorer og minne da forbrukeren kunne se hva som egentlig kosta.

Lenke til kommentar

kommer sikkert husker selv vår første pc fant ikke CPUn når jeg åpna an pga. den ligna på en liten South/North chip, uten kjøler. som man ikke kunne ta ut. så men det med minne, er jeg ikke sikker på om hadde blitt så praktisk. hvor skal man få plass til kjøler til disse?

men GPU på løssalg kommer sikkert akkurat som første prosessoren kom som man kunne ta ut altså matte prosessoeren

Edit: det med minnet før var det god plass inni chassisene og da var ddet ikke 3-4 PCI kort inni der

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
hvilke arkitekturer snakker du om da? såvidt jeg vet er det bare to typer ram, gddr1 og gddr3 som brukes nå om dagen. Videre er det ikke mer enn en håndfull gpu-familier, snarere færre enn det fins cpu-sokler å velge mellom i dag.

5100722[/snapback]

Jeg mener at skjermkort har gpu'er med så forskjellige arkitekturer(antall pipelines, shader units osv) som krever like mye forskjellige tekonologier.

Hvis de hadde lagt et skjermkort "hovedkort" i dag så må den støtte:

256 og 512 bit gpu

DDR, GDDR, GDDR2 og GDDR3 minne

64, 128, 256 og 512 bit minnebus

og så mye arkitekturer at det er vanskelig å støtte alle.

Det ender opp med at det må produseres flere typer skjermkort "hovedkort" og de må jo tross alt oppdateres de og?

Til slutt:

Hvis du integrerer ting sammen funker det raskere (glimrende eksempel amd 64 med integrert minnekontroller). Hvis du integrerer, blir det mye billigere å produsere også. Sist men ikke minst, er det ikke bra for produsenten at når kortet ditt blir gammel blir den erstattet med en ny en? De tjener penger på sånt.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...