Gå til innhold

Den ideelle distoene for mitt behov


Neme

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal snart sette opp en Linux server på ADSL linja mi.

Det jeg har tenkt meg er følgende:

 

Sette den som server i hjemme-nettverket her. Server skal virke som DHCP og DNS.

Jeg skal kjøpe et domene og rette det til IP'en min. Får fast IP fra enten Tiscali, Webonline eller NextGenTel.

Den skal dele ADSL linja til resten av Windows brukerne på nettverket.

Jeg skal sette opp noen små IRC tjenester som muh, eggdrop, psyBNC, BitchX, osv. samt lage noen shells for kamerater.

Jeg vil lære, lære og lære masse om Linux.

 

Jeg kan nesten ingenting om Linux, untatt det lille jeg har plukka opp mens jeg har surfet på shell-kontoen min hos Host-It.no gjennom putty, og det jeg har lest her på forumet.

 

Det trenger ikke være spesielt enkelt, for litt av ideen er at jeg skal lære. Men ikke noe hardcore linux guru opplegg takk :wink:

 

Jeg har fått med meg at det er utallelige mange distroer å velge mellom, men jeg er ikke sikker på hvem som er best egnet til mitt formål.

De jeg har tenkt å teste først er Slackware, Debian, Red Hat eller Lycoris. Disse er basert på kunnskapen jeg har plukket opp fra dere mer erfarne Linux brukere her på forumet. De virker 'newbie-friendly' men samtidig avanserte og nyttefulle.

 

Hva mener dere ?

Hvilken distro burde jeg velge ?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clarkconnect er stort sett "install and forget". en lærer mye mer av å benytte en vanlig ditro og sette opp de tjenestene man trenger.

 

Mine forslag er debian - som du lett kan lage så liten eller stor du trenger - og samtidig lærer en enormt mye av å holde på med en slik.

 

Slackware blir også holdt for å tilby mye av det samme, men den har jeg ingen erfaring med personlig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 01:12, nemetiss skrev:


Da jeg skulle laste ned Mandrake måtte men betale, men er ikke Linux Open Source, altså gratis ?


Open source er forsåvidt ikke synonymt med gratis. Det er ofte gratis, men det er fullt mulig å ta betalt for open source programmer også. Kommer an på lisensen.

 

Mandrake kan forøvrig lastes ned via ftp fra sunsite.uio.no

Lenke til kommentar

Av de distroene du nevner først må jeg bare si at Lycoris er ikke det du er ute etter her. Lycoris er utrolig bra for nybegynnere som kan Windows og skal ha en pen desktop. Den er ikke ment som en server. Det er selvsagt mulig å installere server tjenester på den som på alle andre Linux distroer, men for å lære det ville jeg heller ha gått for Red Hat. Eneste gode argumentet for RH i forhold til andre er at det er mange bøker som bruker den til eksemplene sine.

Lenke til kommentar

Langbein: Takk for tipset.

Dagulf: OKi. Da stryker jeg Lycoris fra listen.

Dan Hansen: BSD ?

Jay: Jeg kikker på LFS nå as-we-speak. Det ser ganske kult ut, men jeg tenker jeg skal prøve noe annet først.

 

Jeg tenker jeg skal prøve Red Hat først, og se om jeg får til det. Skal vel prøve en desktop-Linux på primær PC'en min etterhvert. Er det GUI det heter ? En 'grafisk' linux mener jeg. Mandrake først tenker jeg. Kjøpte et "Innføring i Red Hat" hefte der det fulgte med 2 CD'er, men det er sikkert noe bogus greier som de har rota med. Jeg vil mye heller fixe alt selv.

 

Og hva med hardware drivere ?

Er det samme drivere for f.eks VIA chipsett for alle Linux distroer ? Eller er det en for hver distro ?

F.eks egen VIA chipsett driver for Mandrake og en annen for Red Hat.

 

På den PC'en jeg skal ha Linux på, har jeg følgende hardware.

 

ASUS A7V133 hovedkort.

AMD Duron 800.

Et eller annet 2mb skjermkort, men det spiller vel ingen rolle da jeg bare skal bruke console'n på denne PC'en ?

Nettverkskortet blir enten et Realtek (som jeg har Linux drivere til) eller et CNet 10/100mbit kort, men der følger Linux drivere med på disketten tror jeg.

 

Uff... eneste som er værre enn newbies er å være en :smile:

Lenke til kommentar

Åja. Debian glemte jeg.

Kanskje jeg skal prøve det først ?

Jeg har to venner som har egne Debian servere, så hvis jeg trenger hjelp kan jeg jo bare spørre dem.

 

Ok. Da var det bare innkjøp av HD til servern og laste ned Debian så er jeg igang.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 16:13, nemetiss skrev:


Er det samme drivere for f.eks VIA chipsett for alle Linux distroer ? Eller er det en for hver distro ?

F.eks egen VIA chipsett driver for Mandrake og en annen for Red Hat.


Har ikke via-basert hovedkort selv, men jeg er 99% sikker på at 4in1 driverne (hvis det er de du snakker om?) bare fins til Windows.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hallo.

Endelig tilbake fra Linux reisen min.

TIl nå har jeg prøvd alle de store Linux distroene, og valget falt til slutt på Slackware 8.1 og Debian.

Den beste egenskapen med Debian var vel apt-get og liten installasjons-tid (mao tok liten plass :smile:).

Jeg kjører bare Text versjonen av dem, ikke KDE eller Gnome.

Akkurat nå bruker jeg Slackware, men av en merkelig grunn vil den ikke la noen andre connecte til PPPoE'en sin. Jeg kopla opp til min Telenor ADSL med rp-pppoe, satte opp .conf fila og startet den.

Jeg får "..Connected!" og alt funker fint på box'en.

Men ingen andre på nettverket får tilgang til internett når Linux box'en server.

Akkurat nå er det jeg som server internett her i huset på min Win2k.

 

Clarkconnect fikk jeg aldri prøvd, men var det ikke en egen liten distro som kun het Gateway e.l ?

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Debian om jeg var deg. Jeg gjorde det selv da jeg var "ung og dum" i linux verdenen, og maskinen står faktisk fortsatt å deler nett hjemme hos foreldrene mine :smile: Har lært mye siden de tidene og gått litt bort fra Debian, men kunne ikke ønske noe annet på en treg maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...