jøran Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg har trafikkopplæring som valgfag på skolen, og i dag fikk jeg beskjed om at gruppa mi skulle skulle holde et foredrag om bremser på biler. Jeg vet jo hvordan bremser virker og sånn basiskunnskap, men jeg håpet noen her kunne komme med litt detaljert info om bremser, eller linker til sider som har info om bremser. Gjerne litt utfyllende info om trommelbremser også, ettersom det er "min del" av fremføringen. På forhånd takk. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Vel... Man har vel stort sett servohydrauliske bremser på personbiler, dvs at systemet er avhengig av væske (bremsevæske) under trykk for å virke. Egentlig må man trykke pedalen ganske hardt inn for å trykke bremsevæsken ut til bremsecaliperne (som klemmer klossene inn mot skivene) eller bremsepumpene (som trykker bremsesko mot trommelene fra innsiden), Men her har alle biler en vakumdrevet (får vakum fra motoren, ergo blir bremsene harde hvis motoren ikke er i gang) servo som hjelper oss å dra pedalen innover når vi bremser. Så har vi to typer bremsesystemer: Skivebremser er en metallskive som blir bremset opp når to klosser klemmes inntil av en hydraulisk sylinder (caliper heter den). Brukes mest foran, men også mye bak på nyere biler. Her kan vi få vanlige skiver og ventilerte skiver. Ventilerte er som i navnet, utstyrt med luftekanaler sånn at de kan kvitte seg med varme fortere. Ergo er det et godt alternativ hvis man har en rask bil eller bremser mye. Trommelbremser er en metalltrommel som blir bremset opp ved hjelp av to halvmåneformede bremsesko som trykkes mot trommelens innside. Her har vi også to typer: Servo som har en pumpe blir bukt bak på de fleste biler og Duoservo, som har to pumper og ble brukt på personbiler som hadde trommelbremser foran (fram til runt 70 tallet) Trommelbremser regnes som mindre effektivt enn skivebremser pga. dårligere evne til å kvitte seg med varme. De gamle bilene med trommler rund baut trengte ikke bremsekraftforsterker pga. at trommelbremser har en spesiell egenskap som kalles selvpåtrekk. Dette skjer pga. at når bremseskoene trykkes inntil trommlen, drar trommelen de tettere til seg og bremser dermed mer av seg selv. Vet ikke om dette ble rotete, men du får sikker en liten pekepinn om hva det dreier seg om Lenke til kommentar
jøran Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Takk, takk visste det meste som sto der utenom "selvpåtrekk" Noen andre som har innspill? Endret 3. november 2005 av jøran Lenke til kommentar
skinner Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) http://auto.howstuffworks.com/brake.htm gir deg mye god og nyttig visuell informasjon om det mest elementære. http://auto.howstuffworks.com/brake6.htm gir deg informasjon om hvordan ulike bremsetyper fungerer. Endret 4. november 2005 av skinner Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Takk, takk visste det meste som sto der utenom "selvpåtrekk" Noen andre som har innspill? 5101157[/snapback] Selvpåtrekket fungerer bare på høyre sko i servobremsen hvis trommelen roterer med klokka. Dette er fordi den venstre blir trykket imot trommelen fra toppen, ergo får ikke trommelen "tak" i skoen i fra bunn slik at vi får selvpåtrekk. Derfor vil som regel den ene skoen være mer slitt enn den andre i servobremser. På duoservobremsene har vi to pumper, en som trykker høyre sko inn mot trommelen fra toppen og en som trykker venstre sko inn mot trommelen fra bunn. Ergo får vi dobbelt selvpåtrekk (trommelen går med klokka). Her vil skoene også slites ganske likt. Ulempen er når man rygger (trommelen går mot klokka), da får man ikke selvpåtrekk på noen av skoene foran og bare to bak Så hvis man rygger fort an det bli vanskelig å stoppe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå