Gå til innhold

Hvilke studier trenger jeg for å bli chipdesigner?

theDurkan

Anbefalte innlegg

Jeg var på You-messen i Oslo spektrum idag, og ble enda mer forvirret om valget jeg må ta neste år om videregående.

For de som ikke orker å lese bakrunnshistorien min, kan hoppe til neste avsnitt.

Mamma og andre jeg kjenner anbefaler Studiespesialisering (Allmennfag), men jeg orker og gidder rett og slett ikke mer vanlig skole. Jeg trenger en yrkesrettet retning hvor jeg får mye avbrekk fra vanlig skolegang. Karakterene mine har rast fra 5 i snitt til 3.5 siden 9. klasse. Jeg er rett og slett for lei av skolen. Det skal alikevel ikke være noe problem for meg å komme opp på 5 i snitt igjen bare jeg har de rette motivasjonene for hva jeg gjør etter skolen. Hittil ser det ut som om studiespesialisering er eneste mulighet, og det vil jeg ikke.

Jeg har hørt at chip/mikroprosessordesignere tjener grovt, og at det er lett å få jobb. Jeg har også en viss interesse for elektronikk og slike små ting. Jeg vil derfor satse på en slik jobb. Jeg har veldig liten lyst til å jobbe, og ser ikke så mye som frister meg egentelig. Men dette virket interesangt (ingen planer om jobb hos AMD eller Intel).

Jeg lurer da på hva slags videregående retning jeg burde ta. De folka på Elektronikk og Data sa at jeg burde begynne der, siden det var mye om chipper og slikt nå, og at det kom til å bli mer og mer. En rådgiver på messen sa at studiespesialisering ville vært bedre. For jeg kommer ikke inn på universitetet uten generell studiekompetanse. Og da er jeg tilbake med blanke ark. Jeg vet jeg kan ta Elektronikk, og ta et påbygningsår senere, etter videregående. Men han nevnte noe om å gå 2 år på elektronikk, og ta det 3. året som påbygning. Noen som vet noe om dette?

Noen som har ideer eller vet hva og hvordan jeg kan kombinere videregående slik at jeg kan studere mikroprossesordesign på universitetet? Helst på kortes mulig tid, og helst uten studiespesialisering.

Takker på forhånd til de som tar seg tid til å hjelpe meg med en slik lang og vanskelig problemstilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, du kan ikke ta noe på universitetet for _minstekravet_ der er generell studiekompetanse, og jeg er meget sikker på at det meste vil kreve 2mx matte minimum, og kansje fysikk etc og. Og det vil du få problemer med å få tatt på yrkesfag.

Ikke minst med tanke på at det virker som det kommer mange endringer fra statens side med tanke på utdanningsløp så er nok treåring allmennfag det greieste å ta.

Forøvrig så kan du ikke sammenligne ungdomsskole og vgs uansett hvor mye du vrir og vender på det. Jeg har selv gått fra et treer snitt på ungdomsskolen til et femmersnitt på vgs, så alt er mulig

Når det gjelder det påbyggsåret du snakker om så gir det deg kun generell studiekompetanse, for skolen har ingen krav som sier at de skal gi deg ekstra fag. (enda en grunn til at jeg anbefaler vanlig allmennfag)

Lenke til kommentar

En rådgiver jeg snakket med sa at med nye endringer ville jeg få generell studiekompetanse uansett hvilken retning jeg valgte. Men det kom kanskje ikke til å tre i kraft med det første. Han sa at Dataingenør krevde 3mx matte og 2mx fysikk. Jeg skjønte ikke helt hva han mente. Hva er det egentelig?

Lenke til kommentar

Generell studiekompetanse er at man i løpet av tre år har hatt:

15timer norsk i uken (fordelt over x år)

5 timer naturfag

5 timer norsk (1MX)

5 timer engelsk

4 timer historie

3 timer samfunnsfag

(hvis jeg ikke tar helt feil)

Og på grunn av at kunnskapsnivået til avgangselevene ikke er godt nok for alle fag lengre, så har høyskoler begynt å kreve ekstra fag, for å sørge for at de får elever som har litt bedre basiskunnskap.

3MX matte betyr at du først har 1mx , så 2mx mattematikk og så 3mx, noe som betyr at du kan få dette ved å velge matte hvert på allmennfag regner jeg med.

Hvordan det er med fysikk vet jeg ikke helt, men regner med at det er samme systemet der med først 1FY, så 2FY, som enten tas sammen med naturfag, eller året etter.

Ønsker du f.eks å ta ingeniør veien så kan du ta et forkurs der alle fag so trengst blir tatt, men du kan jo tenke selv hvor hardt det året kan bli.

Lenke til kommentar

Medier og kommunikasjon da? Har hørt at dette gir generell studiekompetanse, men er ikke sikker på om jeg får de matte og fysiskk-timene jeg trenger. Dette er mer inspirerende enn studiespesialisering. Får jeg samme muligheter for Universitetsutdannelse hvis jeg velger det?

Lenke til kommentar
5 timer norsk (1MX)

Jeg skjønner at det bare er skriveleif, men jeg fikk bare lyst til å bemerke det.. :innocent:

EDIT:

Også kan jeg jo legge til at fysikk, kjemi og biologi bygger alle på naturfag fra 1. klasse, så de starter på 2FY i 2. klasse og 3FY i 3. klasse. Tilsvarende for kjemi KJ og biologi BI. Finnes ikke noe 1FY e.l.

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Hvordan det er med fysikk vet jeg ikke helt, men regner med at det er samme systemet der med først 1FY, så 2FY, som enten tas sammen med naturfag, eller året etter.

5100300[/snapback]

1FY eksiterer ikke. På allmenne fag er naturfag obligatorisk (på grunnkurs første året).

Etter bestått naturfag kan man gå vidre til 2FY, og deretter 3FY.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Ønsker du f.eks å ta ingeniør veien så kan du ta et forkurs der alle fag so trengst blir tatt, men du kan jo tenke selv hvor hardt det året kan bli.

Jeg driver å sjekker opp det der, ta gjerne en tur innom emnet mitt så slipper vi off-topic her. Skulle gjerne visst dette, og det virker som du var litt peiling. Mer enn meg ihvertfall.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=497224&hl=

:)

Lenke til kommentar

Jeg har vært med på litt chipdesign, men det er endel år siden. Hva en tjener i bransjen idag er jeg ikke sikker på, men det jeg vet er at det er mye arbeide, og de som utgjør eliten i faget er verdt sin lønn. Jeg antar øvre kvartil i sivilingeniørstatistikken.

Slikt arbeide krever mye arbeide, nøyaktighet og noe matematikk, spesielt boolsk algebra. Er det i tillegg analog- eller RF-funksjon, kreves generell matematisk ferdighet, et godt stykke utover det en lærer på videregående.

Jeg tviler sterkt på at det er blitt mulig å ta snarveier her. En liten glipp vil fort koste millioner, og arbeidsgivere ser da at du har solide resultater fra universitet/høyskole.

Det finnes endel norske bedrifter som driver med chidesign, bla. Chipcon og Nordic Semiconductor (tidligere Nordic VLSI). Jeg så Micron skulle ansette chipdesignere i Oslo for ikke så lenge siden, de krevde solide papirer. Så den eneste muligheten jeg ser er allmenfag pluss universitet/høyskole, aller helst med en mastergrad.

Dersom du skaffer deg kompetansen og virkelig kan analogdesign, har du ingen problemer med å finne jobb, det finnes rett og slett ikke nok slike folk i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...