Gå til innhold

Anbefaling - Helan & Halvan - box til 99,-

vitamin2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ps. Har en følelse at Charlie Chaplin var en copycat når jeg ser disse filmeme.

5099217[/snapback]

Mye Laurel & Hardy er veldig bra, men dette utsgnet faller på sin egen urimelighet:

Chaplin spilte, regisserte, skrev manus og klippet fra 1914 (dvs fra begynnelsen), produserte fra 1916, og skrev filmmusikken til filmene sine fra 1918.

Oliver Hardy begynner også å spille i 1914 (i motsetning til Chaplin dog ikke hovedrolle fra første film), regisserer først i 1916 (og kun en håndfull filmer mellom 1916 og 1917), og skriver kun ett eller to manus.

Stan Laurel gjør sin første rolle i 1917, regisserer først i 1925 (igjen en håndfull filmer), skriver første manus i 1923, og produserer 7 filmer mellom 1936 og 1939.

Som team oppstod Laurel & Hardy først i 1926. De hadde samarbeidet tidligere, bl.a. med Laurel som regissør og Hardy som skuespiller, eller spilt sammen som skuespillere uten å være et etablert team, men den klassiske duoen Laurel & Hardy oppstod med The Second 100 Years i 1927. Da hadde Chaplin allerede lagd film med full kontroll i 10 år (bl.a. var han en av de fire grunnleggerne av filmselskapet United Artists i 1919).

Så jeg tror du kanskje må revurdere hvem som eventuelt etterapet hvem.

Lenke til kommentar
Ps. Har en følelse at Charlie Chaplin var en copycat når jeg ser disse filmeme.

5099217[/snapback]

Mye Laurel & Hardy er veldig bra, men dette utsgnet faller på sin egen urimelighet:

Chaplin spilte, regisserte, skrev manus og klippet fra 1914 (dvs fra begynnelsen), produserte fra 1916, og skrev filmmusikken til filmene sine fra 1918.

Oliver Hardy begynner også å spille i 1914 (i motsetning til Chaplin dog ikke hovedrolle fra første film), regisserer først i 1916 (og kun en håndfull filmer mellom 1916 og 1917), og skriver kun ett eller to manus.

Stan Laurel gjør sin første rolle i 1917, regisserer først i 1925 (igjen en håndfull filmer), skriver første manus i 1923, og produserer 7 filmer mellom 1936 og 1939.

Som team oppstod Laurel & Hardy først i 1926. De hadde samarbeidet tidligere, bl.a. med Laurel som regissør og Hardy som skuespiller, eller spilt sammen som skuespillere uten å være et etablert team, men den klassiske duoen Laurel & Hardy oppstod med The Second 100 Years i 1927. Da hadde Chaplin allerede lagd film med full kontroll i 10 år (bl.a. var han en av de fire grunnleggerne av filmselskapet United Artists i 1919).

Så jeg tror du kanskje må revurdere hvem som eventuelt etterapet hvem.

5099880[/snapback]

Ja Stan Laurel la jo aldri skjul på at Chaplin var hans store forbilde og læremester, selv om han etter min mening gikk orginalen en høy gang :)

Denne Dvd boksen..er det de fargelagte versjonene? Kommer en dvd med alle de fargelagte (tror det var det meste, eller alt?) kjøper jeg den med en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...