ChrisMansion Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Hey folkens igjen.. Delsvar fra tollvesenets infosenter: "I henhold til Tollverdiforskriften skal i utgangspunktet alle kostnader som påløper en vare før norsk grense inngå i tollverdien; dvs beregningsgrunnlaget for toll. Det er kostnader som f.eks. frakt, forsikring, pakking, lagring i utlandet, ekspedisjonsgebyr, m.v." Og fra DHL: "Ved innfortolling beregnes det moms av frakten. Der frakten er spesifisert i fakturaen beregnes det moms av frakten, og dersom det ikke er spesifisert bergnes det moms av en statistisk verdi (55kr/kg fra europa, 75kr/kg utenfor europa.) Unntaket er dersom avsender betaler alle fraktkostnader. Ved importfortolling (som ved all annen avgiftsberegning i Norge) beregnes det først toll og avgifter og deretter moms av hele beløpet." Så sånn var det.. jaja, takk for svar fra alle either way! Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 For å slippe å lage egen tråd om dette: Er det noen som vet om jeg må betale toll/MVA om jeg får ting tilsendt fra venner og bekjennte i utlandet? Om det er tilfeller, hva er grensene for hva som kan sendes og verdi? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Fra privat til privat kan pakken merkes med gave, og da er grensen på 1000 kroner. Mulig jeg tar feil, men dette gjelder vel neppe alkohol og tobakk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå