Gå til innhold

Tollvesenet tar 50% i moms? :hrm:

Anbefalte innlegg

Kjøpte klær - ikke hardware - i utlandet. Nærmere sagt fra Von Dutch. Grunnen til at jeg poster dette her selvom det ikke gjelder hardware, er fordi det er mange her som har litt mer peiling på lovgivning og slikt mtp dette. (har jeg antatt ut fra å følge mange tråder) Anyway, here it goes:

Bestilte klær for USD 171 $, og frakt kom på 55 $. Totalt altså USD 221 $. Greit nok det der, men da klærne ankom idag, måtte jeg betale 616 NOK for mva + gebyr... Denne utregningen hadde tollvesenet gjort slik:

Fakturert valuta: 226 USD

Omregningkurs: 6,520

Statistisk verdi: 1474 NOK

So far så stemmer jo denne utregningen. Men så kommer momsutregningen, med koder og hele pakka:

Type_Grunnlag___Sats_____Beløp

TL____1474______10.70%___158

MV___1632______25.00%___408

Totalt altså 566 NOK + selvfølgelig et utleggsgebyr fra DHL på 50NOK som forsåvidt er greit nok.

Det er her jeg lurer litt..

*Tar de grunnlag i varens verdi + frakt for det som skal betales moms for, og ikke bare varens verdi. Altså at man skal betale moms for 226USD (inkl frakt) i forhold til 171USD (som er hva klærne er verdt).

*Hva er det man betaler 10.70% for, og så legger man til 10.70% oppå den originale summen for så betale moms på 25% på den nye summen. Altså 1474*1.107=1632.. Også trekker de 25% av denne nye summen?

*Teoretisk er jo klærne verdt 171USD.. dette skulle tilsvare 1100 ca.. Blir ikke 566kr litt i meste laget å betale i moms da?

Håper det er noen som vet litt om denne lovgivningen og som kan ihvertfall hjelpe meg med å forstå hva og hvorfor de i det hele tatt trekker så mye.. På forhånd takk:)

edit: fiksa litt i "tabellen" så ble mer "leselig"

Endret av ChrisMansion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Tar de grunnlag i varens verdi + frakt for det som skal betales moms for, og ikke bare varens verdi. Altså at man skal betale moms for 226USD (inkl frakt) i forhold til 171USD (som er hva klærne er verdt).

Så vidt jeg vet er reglene slik;

Hvis varens verdi havner under 200,- så skal ikke frakten regnes med i grunnbeløpet for beregning av mva. - slik at 199,- + frakt ikke blir mva pliktig.

Men, Hvis varens verdi kommer over 200,- grensen skal du betale MVA av HELE beløpet .. også frakten.

Resten aner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
TL er vel en tollsats, som det er på en del tekstilvarer. Den er momspliktig så vidt meg bekjent.

5098911[/snapback]

Okay, så den prosenten man betaler i toll legges til beløpet for så å trekke endel prosent av denne igjen som man skal betale.. ;P

Rimelig sært det opplegget, men takk for svar ihvertfall..!

Lenke til kommentar

Bestilte der før, da for 183USD.. trekker man fra frakten på 55$ så var den statistiske verdien 128$.. Da betalte jeg 300kroner i moms og saker (da var det et annet shippingfirma som ordna biffen).. Men nå handlet jeg for 40$ mer som skulle tilsi 260 kroner mer ca, og betaler da 300ekstra i moms.. Jaja;) Tror det blir siste gang jeg gidder å handle der spør du meg:)

edit: noen kalkuleringer

Btw, takk for svar kjetilkl og gorber

Endret av ChrisMansion
Lenke til kommentar
Bestilte der før, da for 183USD.. trekker man fra frakten på 55$ så var den statistiske verdien 128$.. Da betalte jeg 300kroner i moms og saker (da var det et annet shippingfirma som ordna biffen).. Men nå handlet jeg for 40$ mer som skulle tilsi 260 kroner mer ca, og betaler da mer i moms.. Jaja;) Tror det blir siste gang jeg gidder å handle der spør du meg:)

5098923[/snapback]

Det kommer nok an på hvordan varene er merket og hvilket firma som tollbehandler den .. siden det meste er tollfritt (også tekstiler hvis du kjøper klær som har opprinnelse i et land vi har frihandelsavtale med) er det ikke sikkert alle fortollere tar seg bryet med å sjekke dette :)

Lenke til kommentar

www.toll.no er nede nå så jeg få ikke sjekka, men:

Du skal ikke betale moms på frakt men er da avhengig at firmaet du handlet fra spesifiserte på forsendelsen hva som var pris og hva som var frakt.

Det gikk noen runder med dette for noen år siden, prøv å google.

Mener bestemt at det er toll på innførsel av klær (i tillegg til moms), men de belaster deg tydeligvis med moms på innførselstollen også. Er ikke sikker på om det er riktig, men sjekk toll.no

Hvis du har spesifikasjon på forsendelsen hvor frakt og pris er adskilt ville jeg ha klaget.

Aasmund

Kjøpte klær - ikke hardware - i utlandet. Nærmere sagt fra Von Dutch. Grunnen til at jeg poster dette her selvom det ikke gjelder hardware, er fordi det er mange her som har litt mer peiling på lovgivning og slikt mtp dette. (har jeg antatt ut fra å følge mange tråder) Anyway, here it goes:

Bestilte klær for USD 171 $, og frakt kom på 55 $. Totalt altså USD 221 $. Greit nok det der, men da klærne ankom idag, måtte jeg betale 616 NOK for mva + gebyr... Denne utregningen hadde tollvesenet gjort slik:

Fakturert valuta: 226 USD

Omregningkurs: 6,520

Statistisk verdi: 1474 NOK

So far så stemmer jo denne utregningen. Men så kommer momsutregningen, med koder og hele pakka:

Type_Grunnlag___Sats_____Beløp

TL____1474______10.70%___158

MV___1632______25.00%___408

Totalt altså 566 NOK + selvfølgelig et utleggsgebyr fra DHL på 50NOK som forsåvidt er greit nok.

Det er her jeg lurer litt..

*Hva er det man betaler 10.70% for, og så legger man til 10.70% oppå den originale summen for så betale moms på 25% på den nye summen. Altså 1474*1.107=1632.. Også trekker de 25% av denne nye summen?

*Teoretisk er jo klærne verdt 171USD.. dette skulle tilsvare 1100 ca.. Blir ikke 566kr litt i meste laget å betale i moms da?

Håper det er noen som vet litt om denne lovgivningen og som kan ihvertfall hjelpe meg med å forstå hva og hvorfor de i det hele tatt trekker så mye.. På forhånd takk:)

edit: fiksa litt i "tabellen" så ble mer "leselig"

5098861[/snapback]

Lenke til kommentar
Det kommer nok an på hvordan varene er merket og hvilket firma som tollbehandler den .. siden det meste er tollfritt (også tekstiler hvis du kjøper klær som har opprinnelse i et land vi har frihandelsavtale med) er det ikke sikkert alle fortollere tar seg bryet med å sjekke dette :)

5098933[/snapback]

Frihandelsavtale ja.. Finnes en oversikt over hvilke land vi har den avtalen med? Hvis forskjell på selskaper, så styr unna DHL dere :whistle:

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke furtingen :dontgetit:

Ved import av varer (over tollgrensen på 200,-) gjelder følgende:

Vareverdi skal skal tillegges importavgift (toll). Elektronikk er ikke tollpliktig, ergo toll = kr 0,-. Tekstiler (og mye annet, jfr WTO-forhandlinger og slikt...) er tollpliktig, sats avhengig av produkt og opprinnelsesland. Tekstiler fra USA -> tollsats 10,7%.

Når importtollen er tillagt varens opprinnelige verdi, skal så denne nye totalverdien + fraktkostnader tillegges mva.

It's that "easy" :)

Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke furtingen  :dontgetit:

Ved import av varer (over tollgrensen på 200,-) gjelder følgende:

Vareverdi skal skal tillegges importavgift (toll). Elektronikk er ikke tollpliktig, ergo toll = kr 0,-. Tekstiler (og mye annet, jfr WTO-forhandlinger og slikt...) er tollpliktig, sats avhengig av produkt og opprinnelsesland. Tekstiler fra USA -> tollsats 10,7%.

Når importtollen er tillagt varens opprinnelige verdi, skal så denne nye totalverdien + fraktkostnader tillegges mva.

It's that "easy" :)

5098951[/snapback]

Okay, thanks..! Hvis du sjekka innlegget, så var det ikke akkurat furting.. Var mer at jeg faktisk er interessert i å se hva jeg betaler spenna til, og skjønte ikke helt lovgivninga :thumbup:

Lenke til kommentar

Og for å oppklare den utbredte misforståelsen at det ikke skal betales MVA av frakt. - Dette stemmer ikke. - Fraktkostnaden inngår i grunnlaget for toll/mva beregning. - MEN! Hvis selve kostnaden av varen er under 200,- nok etter tollvesenets satser (altså uten frakt) skal det ikke foretas tollbehandling (fritak) og frakten "regnes" derfor ikke med :)

At frakten skal regnes i grunnlaget følger av :

Forskrift om fastsettelse av varens tollverdi: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...203-4917.html#2

$9 pkt 2 :

2. Tollverdien skal også omfatte: 

a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Som innførselssted anses det tollsted eller den tollstasjon hvor varen er utlosset eller avlastet eller eventuelt det første tollsted eller den første tollstasjon hvor varen tidligere faktisk kunne ha vært utlosset eller avlastet; 

b) kostnader for lasting og håndtering som er forbundet med transporten av de innførte varer til innførselsstedet; og 

c) forsikringskostnader. 

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinga folkens..! Så på min tidligere deklarasjon for da jeg handlet tidligere i utlandet for å finne ut hvorfor jeg betalte så mye mindre.. Og får å si det pent så var vel noen av tallene rundet av litt i kantene da, slik at verdien av det som ble tatt inn var rundt 1/6 på papiret enn "reellt" :whistle: Men men, hadde vel litt "uflaks" denne gangen jeg :roll:

Endret av ChrisMansion
Lenke til kommentar
Han har heller ikke betalt toll av frakten. Hvis du ser på oppsettet så opererer de med ulike grunnlag for toll og frakt.

Det er kun tollpliktige varer det betales toll på. Alt annet betales det "bare" moms på.

-KJ

5101683[/snapback]

Hei du.. har betalt toll av de 226 dollars'ne, så har betalt toll av frakten og.. Men tenkte jeg skulle sende en liten mail til tollvesenet og få igjen de kronene der (av prinsipp) selvom det ikke dreier seg om mer enn en 30-40 kroner :!:

Lenke til kommentar
Men tenkte jeg skulle sende en liten mail til tollvesenet og få igjen de kronene der (av prinsipp) selvom det ikke dreier seg om mer enn en 30-40 kroner :!:

5101725[/snapback]

I de aller, aller fleste tilfelle (tollvesenet tar/gjør bare stikkprøver) er det fraktøren som gjør fortollingsarbeidet, så å sende mail til tollvesenet har lite for seg.

Ta det opp med DHL i stedet, det er de som er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Hei du.. har betalt toll av de 226 dollars'ne, så har betalt toll av frakten og.. Men tenkte jeg skulle sende en liten mail til tollvesenet og få igjen de kronene der (av prinsipp) selvom det ikke dreier seg om mer enn en 30-40 kroner :!:

5101725[/snapback]

Ooops... My bad... Så ikke at det var beregnet toll inn i det siste grunnlaget...

Skal se om jeg kan finne noen linker å komme med som kan støtte deg i din kontakt med tollvesenet.

-KJ

EDIT: Her har du lovens tekst:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...01203-4917.html

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...