PowerOfNow Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Er windowsbruker, men har lyst til å bli litt mer ruttet på Linux. Har brukt det før på andre maskiner jeg har, men nå vil jeg ha min "hovedmaskin"(laptop) over på linux, men.. det er en del men.. Spøsmålet er om linux dekker mine behov. Så her trenger jeg meninger fra dere. - Kjører nå Outlook og trenger å overføre alle e-postene mine til linux - Kjører Skype og MSN - Kjører Dreameaver og Photoshop for produksjon av hjemmesider for bedrifter osv. - Bør kunne kjøre typisk Powerpoint presentasjoner, lese word dokumenter osv. - Bør være lett å bruke. lett å installere software osv. - Bør også finnes software for å designe nettverk. Alt i alt en kontor-pc, men mulighet for LITT ekstra Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) - Kjører nå Outlook og trenger å overføre alle e-postene mine til linux Finnes nok noe tilsvarende (Evolution f.eks), men jeg har aldri brukt noe slikt så noen andre får hjelpe deg her... - Kjører Skype og MSN Skype finnes til GNU/Linux. Ikke MSN, men et hav av klineter støtter protokollen. - Kjører Dreameaver og Photoshop for produksjon av hjemmesider for bedrifter osv. Tror Dreameaver er gitt ut til GNU/Linux, ikke Photoshop, men det går ann å installere Photoshop via Wine eller tilsvarende (med noe redusert hastighet tror jeg), ellers så finnes jo Gimp også... - Bør kunne kjøre typisk Powerpoint presentasjoner, lese word dokumenter osv. Open Office dekker de behovene. - Bør være lett å bruke. lett å installere software osv. De fleste distroer er lettere å installere enn Windows, alt du nevnte av det du trenger av programvare er som regel installert på forhand minus Photoshop (men Gimp er som regel installert). Endret 3. november 2005 av tuxerator Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Ubuntu burde passe for deg. Du trenger Thunderbird for mail, Skype får du, men bruk Gaim til MSN. GIMP kan være en erstatter for Photoshop, men da må du nok bruke litt tid på å sette deg inn i det. Du kan kjøre PS via Wine, dog. Dreamweaver... Jeg kan bare anbefale deg å lære deg (x)HTML og CSS, og skrive dette manuelt. Selv om det finnes WYSIWYG-editorer som NVU o.l., blir resultatet ALLTID bedre med manuelle koder. Openoffice.org kjører det meste som MS Office gjør. Med Ubuntu laster du ned og installerer programmer enkelt via Synaptic. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 - Kjører nå Outlook og trenger å overføre alle e-postene mine til linux 5098731[/snapback] Mener å huske at jeg importerte både kontoer og eposter når jeg gikk fra outlook til thunderbird. som forøvrig er et minst like god mail program som outlook. G Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) - Kjører Dreameaver og Photoshop for produksjon av hjemmesider for bedrifter osv.Tror Dreameaver er gitt ut til GNU/Linux, ikke Photoshop, men det går ann å installere Photoshop via Wine eller tilsvarende (med noe redusert hastighet tror jeg), ellers så finnes jo Gimp også... 5098796[/snapback] Macromedia Cold Fusion MX7 Server er laget til GNU/Linux så jeg gikk ut ifra at de andre programmene dems også var det... men Dreamveaver er kun til Windows og Macintosh... Endret 3. november 2005 av tuxerator Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Da har jeg installert Ubuntu. Vet ikke helt hva jeg skal si.. ordet er vel: deilig! Føler meg litt mer avslappet så langt. Alt har gått på skinner. ikke masse bokser som popper opp i øst og vest.. nydelig "look". Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 en ide å legge inn antivirus? i så fall HVA? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Da har jeg installert Ubuntu. Vet ikke helt hva jeg skal si.. ordet er vel: deilig! Føler meg litt mer avslappet så langt. Alt har gått på skinner. ikke masse bokser som popper opp i øst og vest.. nydelig "look". 5101690[/snapback] Hvor fikk du tak i Ubuntuen ? Me2 skal hive inn det på en maskin... Endret 3. november 2005 av jarmo Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 en ide å legge inn antivirus? i så fall HVA? 5101706[/snapback] Det trenger du ikke, om ikke du vil fjerne windowsvirusene dine da Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Da har jeg installert Ubuntu. Vet ikke helt hva jeg skal si.. ordet er vel: deilig! Føler meg litt mer avslappet så langt. Alt har gått på skinner. ikke masse bokser som popper opp i øst og vest.. nydelig "look". 5101690[/snapback] Hvor fikk du tak i Ubuntuen ? Me2 skal hive inn det på en maskin... 5101707[/snapback] her: http://www.ubuntulinux.org/ Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Takker med et fint bilde Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 bare husk å kjør igjennom oppdatering av systemet etter at det er installert. klokka er øverst til høyre, og der vil du finne en knapp som sørger for update av systemet ditt. enklere oppdatering skal man lete lenge etter gitt (fikk 500kB/sek på nedlastinga der i fra. Sånt kan man like.) Jeg fant 114 "pakker". Jeg tør ikke engang tenke på hvor lang tid det hadde tatt med windows.. for ikke å snakke om alle omstartene.. jaja. håper jeg kan slå meg til ro med linux. prøve noe nytt osv. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 bare husk å kjør igjennom oppdatering av systemet etter at det er installert. klokka er øverst til høyre, og der vil du finne en knapp som sørger for update av systemet ditt. enklere oppdatering skal man lete lenge etter gitt (fikk 500kB/sek på nedlastinga der i fra. Sånt kan man like.) Jeg fant 114 "pakker". Jeg tør ikke engang tenke på hvor lang tid det hadde tatt med windows.. for ikke å snakke om alle omstartene.. jaja. håper jeg kan slå meg til ro med linux. prøve noe nytt osv. 5101839[/snapback] Ok ! Noen spesielle krav til maskinvare eller ? Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 bare husk å kjør igjennom oppdatering av systemet etter at det er installert. klokka er øverst til høyre, og der vil du finne en knapp som sørger for update av systemet ditt. enklere oppdatering skal man lete lenge etter gitt (fikk 500kB/sek på nedlastinga der i fra. Sånt kan man like.) Jeg fant 114 "pakker". Jeg tør ikke engang tenke på hvor lang tid det hadde tatt med windows.. for ikke å snakke om alle omstartene.. jaja. håper jeg kan slå meg til ro med linux. prøve noe nytt osv. 5101839[/snapback] Ok ! Noen spesielle krav til maskinvare eller ? 5101853[/snapback] Det vet jeg ingen ting om. du får nesten ta å lese litt på sidene deres. selv kjører jeg laptop med 1,4 P M CPU og 1,25 GB ram og det går supert Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Maskinkrav standard ubuntu vil jeg si er ca 500mhz/256mb. Men det er ikke noe absolutt krav Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) en ide å legge inn antivirus? i så fall HVA? 5101706[/snapback] Det trenger du ikke, om ikke du vil fjerne windowsvirusene dine da 5101723[/snapback] Det finnes og i følge VG trenger alle som bruker (legg merke til) "PC"en til surfing antivirus stod det i testen som var for et par dager siden, det eneste som var litt teit var at alle antivirus programmene som ble vist i testen var beregnet for Windows tror jeg Jeg har klart meg fint uten antivirus til nå, men det er så stille på desktopen at det nesten er mistenksomt... EDIT: Leste hele testen nå, så ikke Windows eller XP nevt i hele testen, Kapersky er et antivirusprogram som var i testen, det skal ha blitt gitt ut til Linux. Dårlig journalistikk å omtale Windows som PC... Endret 3. november 2005 av tuxerator Lenke til kommentar
hero_ruler Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Det finnes antivirus programm til gnu/linux, Men det er ikke vits hvis du ikke skal ha en server pc som er koblet sammen med *stygg os* () Jeg har også gått over til Ubuntu fra windows. Eneste jeg savner bittelittegranne er cs som ikke funker helt i cedega, Men jeg har jo WoW og WC3FT da Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 har lagt inn thunderbird, men sliter med å få inn mine e-poster (.pst - outlook fil). Trykker jeg på "import" i TB, så virker det kun som om den bryr seg om lokale programmer som allerede ligger på disk. så hvordan skal dette gjøres? har ca 2000 e-poster jeg kunne tenkt meg over. hehe. Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 da fikk jeg importert alle mine e-poster. løsningen var å installere thunderbird og outlook på en windows maskin. så kjøre importeringa der, for igjen kopiere over datafilene til thunderbird til linux Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Høres litt mer slitsomt ut enn nødvendig, men fint at det fungerte. Noe som ennå ikke funker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå